Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Thorsgade

Skitseforslag i krydset af Thorsgade og Ydunsgade

Høring af skitseforslaget for et af 10 udvalgte projektområder fra Bylivsgadepuljens første ansøgningsrunde

Høringsfrist:

31. august 2023
Indsendt af:
Sofie Karen Worsøe
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
114
Vedhæftede filer: 1
By:
København N
Postnr.:
2200
Fra vores lejlighed har vi direkte udsyn til krydset mellem Thorsgade og Ydunsgade, ikke just en udsigt der imponerer øjet. Derfor ville vi sætte stor pris på at kunne se ned på et grønnere område, der inviterer til en snak på en bænk, flere insekter og oplagt mulighed for cykelparkering, så der er færre cykler på fortovene.  Derudover tror jeg alle der bor i området, på et eller andet tidspunkt har været super forvirret over vigepligten i krydset. Ved at lave det grønne område i midten, ville det tydeliggøre hvor cyklister og gående kan krydse vejen, uden at risikere at blive ramt krydsende biler.  Summa summarum er at det grønne område i midten af krydset ved Thorsgade/Ydunsgade vil skabe smukkere grønne omgivelser, sikkerhed og færre biler på vejen. What´s not to like? 
Læs høringssvar fra Sofie Karen Worsøe
Indsendt af:
Sofie Karen Worsøe
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
113
Vedhæftede filer: 1
By:
København N
Postnr.:
2200
Fra vores lejlighed har vi direkte udsyn til krydset mellem Thorsgade og Ydunsgade, ikke just en udsigt der imponerer øjet. Derfor ville vi sætte stor pris på at kunne se ned på et grønnere område, der inviterer til en snak på en bænk, flere insekter og oplagt mulighed for cykelparkering, så der er færre cykler på fortovene.  Derudover tror jeg alle der bor i området, på et eller andet tidspunkt har været super forvirret over vigepligten i krydset. Ved at lave det grønne område i midten, ville det tydeliggøre hvor cyklister og gående kan krydse vejen, uden at risikere at blive ramt krydsende biler.  Summa summarum er at det grønne område i midten af krydset ved Thorsgade/Ydunsgade vil skabe smukkere grønne omgivelser, sikkerhed og færre biler på vejen. What´s not to like? 
Læs høringssvar fra Sofie Karen Worsøe
Indsendt af:
Anette Bærentzen
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
112
Virksomhed / Organisation :
Skriver som privatperson, men er fmd i gårdlauget Ydunsgd/Jagtvej/Frejasgd/Thorsgd samt fmd i A/B Ydunsgd 9-11 & Thorsgd 80
By:
København N
Postnr.:
2200
Er beboer ud til krydset Ydunsgade/Thorsgade, og er positivt stillet for etabering af en grøn plads i krydset. Der har aldrig været et træ eller andet grønt i krydset. Lokalhistorisk arkiv har et foto liggende af hjørnet fra starten af 1900-tallet, hvor der er legende børn i krydset af Ydunsgade og Thorsgade forlængelse (som denne del af Thorsgade hed dengang). Også i 50'erne og 60'erne legede børnene på gaden i krydset (kilden er en ældre borger, der er opvokset i Thorsgade 80). Det ville være glædeligt hvis der kunne indrettes en grøn plads. Jeg har følgende bemærkninger: Projekt om affaldscontainere på samme hjørne: Det ville blive positivt imødekommet, hvis de to projekter kunne samtænkes. Planen om bl.a. en container til tekstilaffald på samme hjørne er virkelig god og længe ønsket. Der er ingen grund til at det ene projekt skal udelukke det andet, når begge projekter vil øge områdets kvalitet for borgerne. Bænke: Det kunne være ønskværdigt med vendbare bænke (ligesom dem på den Røde plads), så man kunne skifte retning alt efter om man ville se ud på vejen eller ind mod det grønne. De snoede bænke på skitsen er charmerende. Drift: Er der afsat midler til den efterfølgende drift? Er bekymret for højbedene, men særlig bekymret for bede ud til vej, som formentlig vil blive brugt til gennemgang og hundeluftning. Parkeringspladser: Det undrer mig at man i budget 2023 afsætter midler til at leje parkeringspladser fra private virksomheder, for at afhjælpe situationen med manglende parkeringspladser til beboere, når der samtidig fjernes parkeringspladser i kommunens projekter. Foreslår at man kompenserer ved at lave skråparkering i den ene side af hhv. Ydunsgade og Frejasgade, og at både Ydunsgade og Frejasgade bliver ensrettede. Dette vil skabe flere parkeringspladser, og samtidig gøre vejene mere sikre og skabe mindre trafikstøj tæt på det nye parkområde. Det kunne samtidig ønskes etablering af ladestandere. Cykelparkering: Der er ikke behov for yderligere cykelparkering. Skraldespand: Hvor er skraldespanden på skitsen? Vi får nu lagt affald i vores cykelkurve (inkl. poser med hundehømhøm), og det øgede liv på pladsen vil formentlig medfører øget affald. Sikker skolevej: En forbedring af hjørnet Ydunsgade og Thorsgade vil fremme trafiksikkerheden. Bemærk i øvrigt svar nr 49 omkring udsyn og sikker skolevej. Derudover vil nedsættelse af hastighed til 30 km/t samt tydeliggørelse af vigepligt også øge trafiksikkerheden. Navn: 'Yduns Plads' er et godt navn. Adgang til Ydunsgade i anlægsfasen: I anlægsfasen skal der tages højde for varelevering til dagligvarebutikker på Jagtvej (gennem port i Ydunsgade 2) samt at der skal kunne tømmes affaldscontainere gennem porten i Ydunsgade 5.
Læs høringssvar fra Anette Bærentzen
Indsendt af:
Caroline Fricke Jensen
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
111
By:
København N
Postnr.:
2200
Jeg bor med udsigt ud til krydset mellem Thorsgade og Ydunsgade og ville opleve det som en kæmpe gave, hvis vejen bliver beriget med et grønt område. Krydset er åbent og forvirrende, og der opstår ofte situationer hvor bilister og cyklister nær ramler ind i hinanden. Det er en oplagt plads og mulighed for at berige nabolaget med et grønt område, hvor der er plads til fritid, god udsigt og lidt natur inde i byen. Desuden ville det understøtte Københavns overordnede målsætning om at appellere mere til cyklister end bilister, hvis der gøres plads til cykelstativer og trafikken bliver skærpet. Det ville være en skam at lade pladsen gå til spilde ved at bevare et åbent, ucharmerende og potentielt farligt kryds, og derfor er jeg stor tilhænger af planen for et grønnere Thorsgade/Ydunsgade. 
Læs høringssvar fra Caroline Fricke Jensen
Indsendt af:
Tessa Wolk Majgaard
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
110
By:
Nørrebro
Postnr.:
2200
Jeg er kæmpe tilhænger af projektet! Blev enormt glad, da jeg så skitseforslaget, da jeg i flere år har talt med venner og familie om, at der burde blive gjort noget ved dette kryds. Det er virkelig en god løsning på krydset, som pt er super forvirrende for alle, som færdes der grundet manglende vejafmærkninger. Dette skaber kaotiske og farlige situationer i trafikken, da ingen ved, hvordan de skal navigere i krydset.Yderligere synes jeg, at det er en super god idé med en grøn ø, som virkelig ser så dejlig og hyggelig ud! De forskellige plantebede rundt omkring på gaden er jeg virkelig også begejstret for, da det vil gøre så meget godt for gadens udtryk, hvilket jeg i høj grad savner.  Jeg håber inderligt, at forslaget kan realiseres, da det vil skabe meget mere trafiksikkerhed samt en hyggelig atmosfære på vores gade!! 
Læs høringssvar fra Tessa Wolk Majgaard
Indsendt af:
Michael Andersson
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
109
By:
København N
Postnr.:
2200
Ydunsgade/Thorsgade krydset har allerede særlige kendetegn og funktioner som torv ved at være åbent og tilgængeligt for borgerne. Et bylivsgadeprojekt vil kunne løfte disse værdier markant, idet torvet mangler mulighed for ophold i trygge rekreativt område. Skitseforslaget til høring giver en løsning på dette, men forslaget bærer præg af, at ville for mange ting på kun ca. 200 m2. Ligeledes tages der ikke hensyn til eksisterende værdier; f.eks. forslagets udformning bærer præg af at det grønne område lukker om sig selv ift. beboeradgang. Det er mit indtryk, at skitseforslaget har mange uroskabende materialevalg og vedligeholdelseskrævende. Ligeledes fortjener det særlige torv et højere æstetisk udtryk end vist med referencebilleder i situationsplanen. Jeg vil i mit høringssvar berører ovennævnte opmærksomhedspunkter i konkrete forslag til justering og tiltag til etablering af en fysisk ramme, der i tråd med skitseforslagets formål vil skabe et mødested blandt mennesker og med mulighed for leg. Jeg vil udvide formålet, idet den grønne plet også skal skabe rum for lejlighedsbeboere, der har behov for ophold i frisk luft og sol. Formålet opnås ved at skabe en ramme, som mennesker har lyst at være i, så der kan opstå fællesskab i kvarteret. Hovedingredienserne er lys, tryghed, liv og noget at se på. Mit udgangspunkt er følgende fakta om torvets eksisterende forhold: Torvets eksisterende værdier: Liv i form af beboernes og forbipasserendes færden på kryds og tværs hen over torvet. Åbenhed med fri passage for beboerne i et tilgængeligt rum Solbeskinnet område med attraktivt potentiale Særlig trekantet udformning, som der ikke findes mange af i København. Torvets eksisterende mangler: Goldt Ingen opholdssteder i trygge rammer Intet grønt åndehul Torvets eksisterende problemer: Massiv smutvejsbiltrafik Standsning af store lastbiler og personbiler, der kører i tomgang   Konkrete forslag og kommentarer til skitseforslaget i punktform: Et centralt punkt er at bevare menneskenes åbne færden på torvet, da bevægelsesmønstre kan udnyttes til at skabe liv i parken. Al asfalten skrælles af og stiarealer i parkområdet belægges med stabilgrus: Blødt underlag, hvor man kan lege, spille petanque. Formsproget forenkles for at skabe ro og højne æstetikken ved få materialevalg. Bedkanterne i grundplan og som højbede kunne bestå af sandfarvet granit/sandsten, med samme farve som findes på de omkringliggende bygningsfacader. Granitten i højbede kan bruges som siddeplads, idet bedets højde og granitstenens dybde tilpasses siddepladsfunktionen. Det grønne etablerede areal vil være ca. 20x20x25 m = ca. 200 m2. I skitseforslaget sker meget på det lille areal, hvilket kan virke uroligt. For at skabe ro, mere plads og et enklere formsprog, foreslår jeg, at alle kampsten i parkens hjørner fjernes fra skitseforslaget. Der plantes rønnebærtræer med let løv frem for de meget skyggefulde æbletræer. Et særkende ved torvet er, de solbeskinnede områder, hvilket er eftertragtede åndehul for byens beboere: Behovet for at komme ud af lejligheden og få frisk luft og sol. Eksempler, der viser behovet er: Pyntehaven i Fælledparken, Sandkaj Badezone med træmole i Nordhavn Bassin er plastret til af mennesker om sommeren ligesom Islands Brygge. Udnyttelsen af torvets solbeskinnede områder til at nyde solen kan ske ved at arbejde i zoner: Solbeskinnede zoner og mørke zoner. Bænke og andre former for siddepladser placeres i solbeskinnede zoner. F.eks. vil det om eftermiddagen være ud for Ydunsgade 10 og Thorsgade 82. De mørke zoner anvendes så vidt muligt til cykelstativer, p-pladser, og den planlagte affaldsstation i særskilt KK-anlægsprojekt. Behovet for at slikke sol kan tilgodeses med at opsætte mere behagelige solbænke med organisk formet høj ryg, der giver sidekomfort. Solbænkene udformes i stavtræ og formes som lange slyngede bænke på en måde, så at afhængig af tiden på dagen vil bænken have områder i retning af solen. Den eksisterende åbenhed på torvet ved livlig færden på tværs af torvet bør bevares og udnyttes til at skabe liv i parken. Således kan der etableres tydelige adgangspartier fra opgangsdørene over til parken med brostensbelægning over vejbanen. Beboernes typiske bevægelsesmønstre over torvet har jeg observeret og kan beskrives ved akser, der forløber fra en opgangsdør til modsatstillede fortov/fortovshjørne over torvet. I skitseforslaget lykkes det ud for Ydunsgade 7 og 10, mens plantebedene og cykelstativer lukker af for disse bevægelsesmønstre ud for Thorsgade 93 og 95. For Thorsgade 91 med porten og nr. 89 vil beboerne gå forbi parken ad det nye Ydunsgade-fortov frem for igennem parken. Skitseforslagets situationsplan med reference til Østerbro rundkørsel i Klimakvarteret ved Skt. Kjelds Plads, Nygårdsvej / Bryggervangen bør ikke efterleves. Referencen er nærmest et eksempel på hvordan man ikke skal etablere en park. Beplantningen er afskærmende og splitter derved kvarterets boligblokke. Stisystemet i beplantningen står ubenyttet hen, fordi udformningen af stierne ikke passer til menneskets adfærd i et byrum og park. Skitseforslagets placering af cykelstativer og plantebede på Thorsgade danner en mur. Løsning kunne være at anlægge adgangspartier, så man kan komme fra den anden side af gaden til parken. Mulighed for at passere mellem cykelstativer og plantebed kan indtænkes som del af adgangspartierne. Man kunne inddrage den nye fortovstrækning på Thorsgade i parken ved at placere forskudte bænke på begge sider af fortovet mellem bedene. De snoede bænke eller siddepladser kunne orienteres mod solen, så man fik lyst til at sætte sig. Forbipasserende gående mennesker kunne også få bedre adgang til parken hvis den nye fortovsstrækning på Thorsgade blev integreret i parken. Malede bænke kræver vedligehold og bør undgås. Blå virker ikke særlig harmonisk og malplaceret. Et eksempel er jernmasterne på Guldbergs Plads. Såfremt der vælges træ kunne vælges farvenuance som i de røde mursten på bygningerne (f.eks. rød-orange). Snoede bænke i træ bør være i æstetisk udformet hårdt træ, f.eks. lærk. Såfremt der findes gammel brostensbelægning under asfalten i Thorsgade kunne det blotlægges for at skabe en stærkere kobling mellem bygningerne og parkarealet. Øget biodiversitet med valg af plantearter, der tiltrækker insekter som bier og sommerfugle. F.eks. blodstorkenæb som bunddække, røllike etc. Fugle tiltrækkes ved valg af bærbærende buske og træer (rønnebær). Prydgræsser fravælges, da de ikke tiltrækker insekter. Plantevalget er nærmest vedligeholdelsesfrit. Valg af duftende buske som duftsnebolle (Virburnum) beriger også parkens sanseindtryk. Kvarterets fælles dyrkningshøjbede mener jeg bør fjernes. Dels for at forenkle parkens udtryk på det lille areal men også fordi den gode rekreative hensigt har tvivlsom langtidsfunktion. Ikke engang inde i gården vander beboerne planterne, så hvorfor skulle det ske udenfor på gaden. Formålet med dyrkningsbede er at samle kvarterets beboere, men mine forslag med at udnytte torvets eksisterende værdier og potentialer har samme formål med at skabe en ramme, hvor kvarterets beboere kan skabe fælleskaber. Navnet til torvet foreslår jeg bliver Thors Torv. I den videre udformning af bylivsgadeskitseforslaget bør torvet betragtes som en helhed med de tilstødende bygninger, og ikke bare som etableringen af en grøn oase på asfalten. Definitionen på ”torv” i Wikipedia er i uddrag: ” Et torv er en planlagt, åben plads i en by.  .....Visse torve har haft den rent æstetiske rolle at fremhæve bestemte bygninger, som ligger på eller ved torvet. Torvet tilbyder den "luft" i bebyggelsen, som behøves for at kompensere for den tæthed, som opstår, når bebyggelsen er kompakt. Plantning af blomster, buske og træer indgår som naturlige indslag i torvemiljøet og suppleres ofte med offentlig kunst. Når der etableres siddemuligheder, bliver torvet nemt en naturlig mødeplads.” Kilde: https://da.wikipedia.org/wiki/Torv. Alternativt kan parken hedde Yduns Have i stedet for Yduns Plads. Tiltag mod den intense smutvejstrafik: Inden for de sidste 5-7 år er biltrafikken blevet mere intens i København. I Thorsgade/Ydunsgade krydset og vejstrækningerne har vi af den grund oplevet mærkbar mere intens smutvejstrafik. Smutvejsbilister er her defineret ved gennemkørende bilister, der vil undgå de lysregulerede kryds ved Mimersgade/Jagtvej og Jagtvej/Tagensvej. Den gennemkørende trafik sker af tre smutvejsruter: Smutvej mellem Mimersgade og Tagensvej gennem Thorsgade Smutvej mellem Jagtvej og Mimersgade gennem Thorsgade - Ydunsgade Smutvej mellem Jagtvej og Tagensvej gennem Ydunsgade-Thorsgade.   Etableringen af den grønne park i trekanten vil få følgende virkning på smutvejene: Rute A: Ikke have nogen reducerende virkning. Rute B: Muligvis mindske trafikken i en ukendt grad. Rute C: Smutvejsfordelen fjernes stort set, da det ikke længere bliver muligt at ræse forbi Ydunsgade 10. For at skabe trygge rammer omkring torvet ift rute A, kan man spærre Thorsgade ved Mimersgade. Det skønnes, at effekten vil være ca. 70% reduktion af biltrafikken på Thorsgade svarende til den gennemkørende trafik. Det kvantificerede skøn kan jeg give på baggrund af observationer foretaget under den midlertidige lukning af Thorsgade ved Jagtvej i Juni 2023 under renoveringen af Tagensvej. Over 70% af bilerne i retning mod Tagensvej på Thorsgade fra Mimersgade eller via Ydunsgade fra Jagtvej kørte forgæves og vente om, fordi de var gennemkørende bilister. I skitseforslaget omtales ukendt årsag til øget trafik, som begrundelse til at Kommunen ikke vil foretage sig noget endnu, hvilket undrer. Ophavet til den gennemkørende trafik kunne være opland fra de andre kvarterer med nordiske navne mellem Mimersgade og Nørrebrograde, men årsagen er uvæsentligt. De gennemkørende biler bør anvende de større veje ved de lysregulerende kryds Jagtvej/Mimersgade og Tagensvej/Jagtvej. Man kunne starte med tilpasse lyskrydsene ved, at venstrebanerne i lyskrydsene fik en fordel, så flere kom gennem krydset.
Læs høringssvar fra Michael Andersson
Indsendt af:
Stefanie Høy Brink
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
108
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Museum
By:
København V
Postnr.:
1555
Se venligst vedhæftede høringssvar fra Københavns Museum.
Læs høringssvar fra Stefanie Høy Brink
Indsendt af:
Dahlia
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
107
By:
København N
Postnr.:
2200
Jeg er stor tilhænger af projektet. Der køres alt for stærkt på disse vej, og den står plads giver usikkerheder på vejen. Jeg tror ligeledes, at mange benytter Thorsgade som genvej for at undgå lyskryds. Dette kan måske tænkes med ind. 
Læs høringssvar fra Dahlia
Indsendt af:
Mads Strømgaard Ehlers
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
106
By:
København N
Postnr.:
2200
Stor tilhænger af forslaget!  Håber meget på at det bliver udvalgt, da der er meget brug for trafik-dæmpende foranstaltninger i krydset!
Læs høringssvar fra Mads Strømgaard Ehlers
Indsendt af:
Nicoline
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
105
By:
København N
Postnr.:
2200
Vildt flot og gennemarbejdet forslag som har min fulde opbakning. Jeg cykler dagligt med og uden børn og krydset mellem Ydunsgade og Thorsgade er decideret farligt. Vild trafik med for høj hastighed - på trods af et (halvhjertet) forsøg med vejbump. Det bliver en kæmpe grøn gevinst og sikker færdsel for området - både for store og små.
Læs høringssvar fra Nicoline
Indsendt af:
HOFOR A/S
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
104
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
HOFOR A/S
By:
København S
Postnr.:
2300
Vedhæftet er HOFORs bemærkninger til Skitseforslag i krydset af Thorsgade og Ydunsgade. 
Læs høringssvar fra HOFOR A/S
Indsendt af:
Viggo Degnbol
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
103
By:
København N
Postnr.:
2200
Super godt, flot og gennemarbejdet forslag, som jeg støtter fuldt! Det bliver en kæmpe gevinst for området. Spørgsmålet er måske, om det vil være muligt at skabe en egentlig oase for mennesker uden at lukke Thorsgade helt eller delvist? Der er meget gennemkørende trafik, og en del af den er hurtig og farlig.
Læs høringssvar fra Viggo Degnbol
Indsendt af:
Laura Kjeldsen
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
102
By:
København N
Postnr.:
2200
Fantastisk ide, for det er et rædsomt og forvirrende kryds, hvor overraskende mange biler gør færdslen farlig, især for cyklisterne. 
Læs høringssvar fra Laura Kjeldsen
Indsendt af:
Annette
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
101
By:
Kbh. N
Postnr.:
2200
Jeg støtter projektet, bl.a. da der trods vejbump stadig køres for stærkt. Der skal tænkes grundigt over, hvordan ensretning og evt. luk for ind-/udkørsel af Ydunsgade og/eller Thorsgade kan ske, da vareindleveringen til Føtex Food og 365 på Jagtvej skal afvikles forsvarligt via indkørslen ml. Ydunsgade 2-4.  Det virker til, at folk bruger krydset Thorsgade/Tagensvej for at undgå de forskellige lyskryds. Måske det også gælder Ydunsgade/Jagtvej. 
Læs høringssvar fra Annette
Indsendt af:
Mads Grathe
Dato: 31. august 2023
Svarnummer:
100
By:
København N
Postnr.:
2200
Et ABSOLUT most - for bl.a. at forhindre “DØDSKØRSEL. Mange Taxaer og store “muskelbiler benytter Thorsgade(i meget høj fart) om natten, for at undgå vejkrydset Jagtvej/Tagensvej!!!  
Læs høringssvar fra Mads Grathe
Indsendt af:
Anne Mie Bak Andersen
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
99
By:
København N
Postnr.:
2200
Jeg støtter op om projektet. Har altid syntes at det kryds var det mest ubenyttede stykkke på nørrebro, og har undret mig over hvorfor der var så stort et stykke vej der hvor der ikke kører særlig mange biler. Det ville være så dejligt med lidt grønt som giver stemning og biodiversitet til området. Kh.
Læs høringssvar fra Anne Mie Bak Andersen
Indsendt af:
Johanne Højbjerg Møller
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
98
By:
København N
Postnr.:
2200
Det er en virkelig god og meget velkommen idé til en grøn trekant ved Thorsgade/Ydunsgade. Jeg bor selv lige i krydset og kan dagligt se på, at både bilister og cyklister er tæt på at køre ind i hinanden, fordi krydset er kaotisk, og det er slet ikke intuitivt hvem der skal stoppe for hvem. Biler kommer tit i høj fart, og det er et under, at ingen er kørt sammen endnu.  En grøn trekant i krydset vil både gøre op med den kaotiske og til tider farlige trafik og samtidig være et tiltrængt grønt pusterum, der skærmer af for larmen fra Tagensvej og inviterer både børn og voksne til at hygge sig udenfor og bruge byrummet et sted som før har været lidt trist og gråt. Jeg krydser fingre og håber det lykkes! kh en spændt beboer på Ydunsgade 
Læs høringssvar fra Johanne Højbjerg Møller
Indsendt af:
Isabella
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
97
By:
København N
Postnr.:
2200
Vi støtter op om dette forslag! Rigtig god ide, vil give mere liv og sænke hurtig kørsel op af Thorsgade.
Læs høringssvar fra Isabella
Indsendt af:
Mikkel Randløv
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
96
By:
København N
Postnr.:
2200
Det lyder som en glimrende idé med et grønt område i trekanten mellem Thorgade og Ydunsgade. Jeg har også selv foreslået det flere gange gennem borgerpanelet for det har tit undret mig at denne plads ikke blev bedre udnyttet. Det er en god ide at plante træer. Desuden synes jeg det ville være en god idé med lidt byhave/mulighed for at dyrke lidt urter og grøntsager, hvis der er interesse for det i området. Jeg mener også at det ville være en god ide at det grønne område laves lidt større og for at lukke Ydunsgade af for biltrafik mod Thorsgade. Det grønne område kunne måske også laves så stort at det udfylder næsten hele trekantens nuværende asfalt så både Ydunsgade og Thorsgade lukkes for biltrafik. Hvis der ikke lukkes af for trafik ville det være rart med en fodgængerovergang  over Thorsgade fra det grønne område eller mundingen af Ydunsgade mod Thorgade. Skulle der være plads til en lille kaffebar eller lignende kunne det måske også være et godt sted til den slags. Jeg håber at projektet bliver gennemført. Med venlig hilsen Mikkel
Læs høringssvar fra Mikkel Randløv
Indsendt af:
Kristina Rasmussen
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
95
By:
København N
Postnr.:
2200
Kære Københavns Kommune Jeg er stor tilhænger af projektet. Det er utrygt at krydse vejen i det store og uoverskuelige vejkryds, så det ville være en stor fordel både at udnytte pladsen med et hyggeligt sted og gøre stedet mere sikkert. Noget jeg vi i vores familie ville sætte pris på var, hvis der kunne skærmes mere for biltrafikken. Til trods for de ellers gode, tidligere tiltag med at etablere bum i Thorsgade - kører bilerne stadig meget stærkt i Thorsgade, som er en forholdsvis trafikeret gade. Jeg ville ønske, at Thorsgade kunne ensrettes for bilister (mellem Mimersgade og Jagtvej - i relation til projektet), eller at Thorsgade kunne lukkes af ud mod Jagtvej. Den lukkede stump af Guldbergsgade ud mod Tagensvej, har givet en hyggeligt og rolig atmosfære mellem Guldbergs Plads og Tagensvej - som vores (forhåbentligt) nye område ved Ydunsgade også har potentiale for at kunne opnå. Yderligere er et ønske, hvis projektet, og der grønne område kunne udvides en smule, så det fyldte hele 'enden' af Ydunsgade ud mod Thorsgade. Altså hvis Ydunsgade blev lukket af mod Thorsgade. Et ønske om et fodgængerfelt fra det nye, grønne område ved enden af Ydunsgade og over Thorsgade er også til stede. I myldretiden er det ikke rart at skulle krydse gaden med børn.
Læs høringssvar fra Kristina Rasmussen
Indsendt af:
Laura Kragh
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
94
By:
København N
Postnr.:
2200
Jeg er enig i, at der burde opføres et grønt område i krydset mellem Thorsgade og Ydunsgade.
Læs høringssvar fra Laura Kragh
Indsendt af:
Naima
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
93
By:
Kbh N
Postnr.:
2200
Som beboer i kvarteret støtter jeg op om dette grønne tiltag. Jeg håber der bliver tænkt i biodiversitet og hjemmehørende arter i højbedene og valget af buske. 
Læs høringssvar fra Naima
Indsendt af:
Jeff Priis
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
92
By:
København N
Postnr.:
2200
Området er ikke begunstiget med større grønne områder, men har en tradition for at inddrage eksisterende mindre områder som urbane grønne “oaser” , som Københavns første lommepark i Odinsgade og BaNanna Park. Dette hjørne giver perfekte muligheder for at fortsætte traditionen. dette grønne torv kan etableres uden at at ændre trafikstrøm. ved gennemførelse af dette projekt, kan man også vælge “bare” at tage en del af det meget store vejkryds og lave det til et grønt torv, uden at ændre andet. Det grønne torv vil også give mulighed for at lave lokale events, loppemarkeder m.m., som vi i dag afholder inde i gårdene, på “torvet”, og dermed større tilgængelighed til disse for de lokale og andre mulige interesserede og dermed styrke det lokale fællesskab.
Læs høringssvar fra Jeff Priis
Indsendt af:
Lasse
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
91
By:
Copenhagen N
Postnr.:
2200
Vil blot udtrykke støtte til et godt projekt der vil gøre gaderne et rarere sted at være, og gøre det mere sikkert at færdes som cyklist. 
Læs høringssvar fra Lasse
Indsendt af:
Marie
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
90
By:
Holbæk
Postnr.:
4300
Super og meget oplagt foreslag! Det vil klart bidrage til biodiversiteten samt give mere “hygge” i det store og meget åbne kryds. 
Læs høringssvar fra Marie
Indsendt af:
Anna
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
89
By:
København N
Postnr.:
2200
Jeg har boet her ca. i 15 år, og har altid undret mig over det kryds. Det ville virkelig klæde gaden med mere grønt og det mener jeg bestemt vi har brug for. 1. Prioritet burde være træer evt. Og Græs. Et godt eksempel på hvad træer kan gøre erHøjenhald i Brønshøj, eller Baldersgade her på Nørrebro. Hvis man skulle anligge højbede skulle man nok lige overveje luftforureningen, om det rent faktisk vil blive brugt efter hensigten og om det i længden vil holde sig pænt. Runesten er en fin idé. Der er i forvejen meget larm i kvarteret, derfor tænker jeg også det er vigtigt, at stedet ikke opfordrer alt for meget til at folk hænger ud med musik, druk osv.
Læs høringssvar fra Anna
Indsendt af:
Charlotte
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
88
By:
Kokkedal
Postnr.:
2980
Kære Københavns Kommune Synes dette er en super god idé. Hvis dette projekt bliver en realitet, vil det helt sikkert give gaden/kvarteret et positivt åndehul!
Læs høringssvar fra Charlotte
Indsendt af:
Juliane
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
87
By:
Nørrebro
Postnr.:
2200
Jeg synes det er en rigtig god ide! Det er et kryds som hver dag skaber stor forvirring trafikmæssigt. Desuden vil det pynte rigtig fint med noget mere grønt i området. 
Læs høringssvar fra Juliane
Indsendt af:
Anja
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
86
By:
Kbh.
Postnr.:
2200
Jeg bakker fuldt op om projektet. Det vil både tilføre området liv og grønt miljø - og ikke mindst vil det løse et trafikalt farligt "kryds", med dårligt udsyn og forvirring om gældende regler, som udgør en sikkerhedsrisiko. 
Læs høringssvar fra Anja
Indsendt af:
Tine Rømer
Dato: 30. august 2023
Svarnummer:
85
By:
Aarhus C
Postnr.:
8000
Oplagt projekt, smukt design, fuld støtte!
Læs høringssvar fra Tine Rømer

Sider