Først og fremmest: rigtig godt med mere natur i byen :-)
Dog vil jeg på det kraftigste frabede mig ophold i gaden, som det vil invitere til, hvis man anlægger bænke eller (til nød) plinter, man kan sidde på. Hele seks af slagsen, der skal stå nedenfor gadens vinduer, står pt i den udarbejdede plan. Det er en mindre fest, man kan holde dér. Dette er en beboelsesvej, hvor folk skal kunne sove og trives, ikke Nyhavn eller en park. Til gademødet i går den 9.8. kom det da også frem, at flere ønsker sig en 'korridor' - en gennemgangsgade, der kan lede mellem Bremens Plads og Prags Boulevard, to steder, som netop karakteriseres af mulighed for ophold.
Jeg bor selv i stuen med to soveværelser ud til gaden (det kan ikke laves om pga planløsningen) og vi oplever allerede nu larm, snak og støj i gaden - både om morgen, når der afleveres børn, og aften og nat, når byfolket går hjem i mere eller mindre bedugget tilstand. Det betyder, at vi allerede nu bliver nødt til at sove for lukkede vinduer, også selvom det er varmt om sommeren. Hvis planen bliver som skitseret for vejen, frygter vi, at støjniveauet bliver langt værre - over grænsen for det udholdelige. Desuden skal indtænkes, at gennemstrømningen i gaden i fremtiden generelt vil blive større - både pga den nye skole, kommende metro og en grøn gade, der vil tiltrække flere.
M.a.o. gerne en grøn gade - men INGEN ophold!
Vigtigt også at sikre regnvandsabsorbering, hvis gaden fornyes. I flere år har vi oplevet store pytter vand i starten af gaden, som kloakeringssystemet ikke kan kapere - og dette vil jo desværre kun blive værre med årene, med fare for oversvømmede kældre og vandskader. Hvis man skal bruge penge på gaden, skal klimasikring derfor nødvendigvis indtænkes, bl.a. med planter/grund, som kan absorbere regn og mindske varmen i gaden.
Det vil ligeledes være både kønnere og mere sikkert for de bløde trafikanter, hvis der skabes en klar overgang for cyklister og gående mellem Cumberlandsgade og Prags Boulevard. En aflukning af hjørnet i nr 15 vil være til gavn for både beboere og de bløde trafikanter, der føres sikkert videre.