Jorisvej II

Forudgående offentlighed om kommuneplantillæg

Høringsfrist:

30. juni 2023
Indsendt af:
Mikael Schilling (Arkitekt)
Dato: 30. juni 2023
Svarnummer:
6
By:
København S
Postnr.:
2300
Kendetegnende for lokalområdet, Amager og København er den diversitet af funktioner og dermed også folk, der skaber en givende dynamik og et spændende lokalsamfund. Jorisvej er et knudepunkt - en overgang mellem by og land, land og vand, mellem national og international (lufthavn), men er også en skalamæssig overgang mellem forskellige højder og typer af beboelse.   Det er derfor vigtigt, at Jorisvej i fremtiden fortsat understøtter denne diversitet af funktioner, hvor børnefamilier, skolebørn, pensionister, erhvervsdrivende og studerende skaber et unikt lokalområde, hvor alle aldre og mange forskellige funktioner er repræsenteret i dets kerne. Der ligger i området i dag tre friskoler og en daginstitution, der netop understøtter disse funktioner og som skaber liv i et område, som ellers ville ligge forholdsvis øde hen i løbet af dagen.   Indbyggertallet i København vokser - der bygges boliger, daginstitutioner og skoler, og det er svært at finde plads til både daginstitutioner og skoler, hvorfor det er meget vigtigt at holde fast i og understøtte allerede etablerede skoler, herunder også friskoler, der generelt tiltrækker ressourcestærke forældre og som styrker det københavnske udbud af skoler og skoletyper - understregende et København, der går foran i udviklingen og uddannelsen af fremtidens borgere.    De kulturhistoriske værdier med småerhverv i området bør også understøttes i funktion og i bygningsmasse, hvor bygningerne – om muligt – skal transformeres, udbygges eller lign. Derved opnås en forskellighed af bygningstyper, der understøtter områdets karakter og historie – som ved Krimsvej og Øresundsvej, hvor nyt og gammelt ligger side om side. Det er vigtigt, at de skalamæssige overgange mellem områdets bygninger rent højdemæssigt nøje afstemmes for at undgå store bygningshøjdemæssige kontraster.   Området, der er tæt forbundet til offentlig transport og ligger i cykelafstand for mange børnefamilier på Amager, suppleres trafikalt yderligere også af cyklende og gående på vej til stranden via broen over metroen. Allerede i dag er det meget tydeligt, at de store veje i området kunne forbedres markant for bløde trafikanter både i den nord-sydgående retning samt i øst-vestgående retning. Det kommende byggeri vil forøge den trafikale belastning, hvorfor det er vigtigt at etablere sikre cykelstier på Wibandtsvej, Engvej samt Hedegårdsvej, som er områdets hovedtrafikårer. Frontparkering langs bl.a. Engvej og Hedegaardsvej skaber dårlige oversigtsforhold for bilister og cyklister og dermed også usikre trafiksituationer. Samtidig bør der tages aktivt stilling til fremtidig parkeringspolitik, hvor hovedparten af parkeringspladserne ligger integreret i bygningerne, så der opnås grønne beplantede områder, der kan bruges aktivt af områdets beboere og brugere samt styrke biodiversiteten og have en positiv effekt ved f.eks. skybrud og tørke.
Læs høringssvar fra Mikael Schilling (Arkitekt)
Indsendt af:
Stefanie Høy Brink
Dato: 30. juni 2023
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Museum
By:
København V
Postnr.:
1555
Se venligst vedhæftede høringssvar fra Københavns Museum.
Læs høringssvar fra Stefanie Høy Brink
Indsendt af:
Anders Jerking
Dato: 30. juni 2023
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
HF Engdraget
By:
Kbh V
Postnr.:
1720
30. juni 2023   Høringssvar ang. projektet Jorisvej II Kolonihaveforeningerne HF Engdraget og AH Elmely takker for muligheden for at blive hørt i forbindelse med kommuneplantillægget Jorisvej II. HF Engdraget består af kolonihaverne Hedegaardsvej 59-121, mens AH Elmely ligger på Hedegaardsvej 123-195. Begge foreninger er beliggende som umiddelbare naboer til projektet blot adskilt af metrobanen. Beboerne i HF Engdraget og AH Elmely hilser udviklingen af området velkomment, men er stærkt bekymrede for, at det foreslåede kommuneplantillæg vil åbne op for kontor- og boligbyggerier i en skala, der er ødelæggende for området. For det første er nærområdet landskabsmæssigt karakteriseret af Kastrupfortet, der er fredet som et fortidsminde. Rundt om Kastrupfortet er en fortidsmindebeskyttelseslinje, som skal sikre, at der ikke bygges højt og tæt (i praksis håndhæves en maksimal bygningshøjden på 4 meter og en bebyggelsesprocent på 20), således at fortets betydning som landskabselement træder frem. Det synes derfor helt uproportionalt at tillade meget højt og fortættet byggeri (op til 24 meter i højden og en bebyggelsesprocent på 150) lige uden for beskyttelseslinjen.  For det andet er beboerne i HF Engdraget og AH Elmely bekymrede for, at meget høje boligbyggerier vil give betydelige indbliksgener og en væsentlig lysforurening i haverne, ligesom høje byggerier vil tage al aftensol for haverne. HF Engdraget og AH Elmely vil derfor kraftigt opfordre til, at der ikke gives tilladelse til byggeri, der er højere end metrobanen, og at byggeriet trækkes så langt væk fra metrobanen, som muligt for at mindske indbliks- og lysgener. Endelig for det tredje vil et projekt med en bebyggelsesprocent på op til 150 procent give markant mere trafik i området, som allerede i dag er overbelastet. Vi opfordrer derfor til, at projektet også forholder sig til trafiksituationen ved f.eks. at etablere mere sikre forhold for cyklister på Hedegaardsvej.   På vegne af bestyrelsen i HF Engdraget og AH Elmely Ernst Larsen, formand AH Elmely ernsthlarsen@gmail.com   Jakob Nielsen, formand HF Engdraget jakobbnielsen@gmail.com
Læs høringssvar fra Anders Jerking
Indsendt af:
Morten Andersen Linnet
Dato: 28. juni 2023
Svarnummer:
3
By:
København S
Postnr.:
2300
Byggeriet bør give anledning til at Jorisvej bliver lavet til en god og sikker cykelvej på den nord-syd gående rute langs metrolinjen, og at man får ført stien videre med god belægning op til Formosavej.  Engvej er i forvejen stærkt trafikeret og utryg for de mange cyklister, og der bør etableres cykelsti langs vejen. Det bør forudsættes, at der etableres parkering under eventuelle nye bygninger.  Det grønne område under/ved cykelbroen kan med fordel inddrages som grønt fællesområde og desuden fungere som sti mellem Engvej og Jorisvej. De eksisterende bygninger bør så vidt muligt genbruges/videreudbygges, hvor det giver mening i forhold til klima og miljø.  Stil gerne krav til bygherrer om mere kunst i gaderummet.    
Læs høringssvar fra Morten Andersen Linnet
Indsendt af:
Amager Øst Lokaludvalg
Dato: 23. juni 2023
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 1
By:
København S
Postnr.:
2300
Vedlagte høringssvar er vedtaget på lokaludvalgsmødet den 22. juni 2023
Læs høringssvar fra Amager Øst Lokaludvalg
Indsendt af:
Rasmus Steenberger
Dato: 18. juni 2023
Svarnummer:
1
By:
København S
Postnr.:
2300
I omdannelsen er det vigtigt at fastholde de nuværende tre skoler, gerne i nye bygninger, ellers kommer der til at mangle skolekapacitet. Der bær skabes flere stier gennem området, mellem Engvej og Jorisvej. De gamle bygninger bør i videst muligt omfang genbruges og tilbygges/udbygges, frem for nedrives, af hensyn til CO2-belastningen og af hensyn til bevarelse af byens industrihistoriske kulturarv (byens sjæl). Generelt bør brug af træ og genbrugsmaterialer fremmes, af hensyn til CO2-belastningen. Generel bør der være flest mulige træer og grønne kantzoner, frem for befæstede flader, af hensyn til at undgå udtørring/varmeø-effekter og absorbere skybrud. Det grønne område under stibroen kan med fordel aktiveres til et grønt mødested, i samspil med byggeprojektet, så der kommer mere liv og tryghed under broen.
Læs høringssvar fra Rasmus Steenberger