Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november
Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Elna Munchs Plads - lokalplan 625 og kommuneplantillæg nr. 19
Indsendt af
Postnr.
By
Høringssvar
Høringssvar til lokalplan og kommuneplan ændring. Der gøres hermed indsigelse mod ændringsforslaget.
Parkering:
Man undres over at København kommune ikke kræver at parkering til supermarked og botilbud laves underjordisk for at gøre mere plads til grønne områder. Dette virker meget lidt visionært af kommunen.
Der er gjort plads til 16 parkeringspladser hvor 7 er tildelt supermarkedet, 7 er tildelt botilbuddet og 2 er tildelt til Movias chauffører.
Hvor andre steder ser man supermarkeder på størrelse med det der planlægges at bygge med kun 7 parkeringspladser? Man må gå ud fra at bygherre forventer at få en del af pendler trafikken som nye kunder og derfor vil en stor del af kundegrundlaget komme i bil og der vil derfor blive rift om de få pladser der er til rådighed.
Et botilbud med 32 beboere der er døgnbemandet med personale må forventes at skulle bruge mere end 7 parkeringspladser, hvorfor det også her virker helt fejlberegnet at det skulle være nok. Hvor skal besøgende til botilbuddet parkere?
De 2 pladser til Movia chauffører vurderes også at være for få. Der er ved flere lejligheder registreret både 4 og 5 biler fra Movia operatører holdende (en enkelt gang hvor en bil måtte holde på Jyllingevej, da der ikke var plads på Elna Munchs plads). Det virker her som om at antallet af parkeringspladser er undervurderet.
Egholmvej er I forvejen hårdt belastet af parkerede biler fra andre end beboerne på vejen, da der mangler parkeringspladser til bl.a. lejlighederne på Ålekistevej. De manglende parkeringspladser ved det nye byggeri vil derfor højst sandsynligt skabe endnu større parkeringsproblemer på Egholmvej, da det vil være nærliggende for kunder i supermarkedet at parkere på Egholmvej når der ikke er plads på Elna Munchs plads.
Trafik:
Man undres at der ikke er lavet nogle trafiksimuleringer for at undersøge hvordan øget trafik til/fra Elna Munchs plads vil påvirke et allerede belastet kryds ved Jyllingevej/Ålekistevej. Dette lyskryds er et af de farligst kryds i København og er også blevet tildelt midler til at gøres mere sikkert. Nu tilføres der så endnu mere trafik til et allerede belastet kryds. Ind- og udkørsel på pladsen vil være blandet mellem busser, lastbiler, renovationsbiler, personbiler og oven i det også cyklister og gående og dette kun få meter fra det store kryds.
Ophævelse af byggelinje:
Man undres over at Københavns kommune åbner for muligheden for at ophæve byggelinjen, så der kan bygges langt tættere på Egholmvej end de øvrige huse på vejen. Dette vil gøre indkørslen til Egholmvej mindre tryg, da man vil skulle rundt om en 13 meter høj bygning der går langt længere ud mod vejen end hvad der er i dag. Vil det med denne ændring også åbne for at alle andre husejere kan få ophævet byggelinjen og dermed bygge helt ud til fortovet?
Behov for ekstra supermarked:
Man undres over at Københavns kommune mener at der er behov for endnu et supermarked i denne del af Vanløse. Der ligger i forvejen Rema1000 og Netto lige rundt om hjørnet og ikke langt herfra også SuperBrugsen og Føtex. De seneste år har der været en stigning i onlinehandel for supermarkeder, hvorfor det virker overflødigt at tilføje endnu et supermarked til området.
Arkitektur og begrønning:
I området bag Elna Munchs plads er der en smuk og harmonisk arkitektur grundet mange gamle villaer. Et nyt byggeri som foreslået vil være beskæmmende for området og vil på ingen måde passe ind i arkitekturen og omgivelserne i området. I området er der haver ved alle villaerne. Det nye byggeri tillader ingen grønne områder, men plastrer hele området til med asfalt og bygninger. Derudover skal flere bevaringsværdige træer fælles for at gøre plads til bygherres ønsker. Der bliver plantet nye træer, men slet ikke noget der opvejer de træer der bliver fælder. Hvordan passer det ind i Københavns kommunes grønne målsætning?
Konklusion:
Jeg protesterer på det kraftigste mod dette byggeri. Det lader til at det kun er bygherres ønsker der er taget højde for og man ser på ingen måde at der er taget hensyn til naboerne og de gener det nye byggeri vil give.
Kan Københavns kommune “købes” af bygherre ved at bygge botilbud for at få et supermarked ført ud i livet?