Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 11. oktober 2022
Svarnummer:
172

Indsendt af

Gustav Ibsen Hansen

Postnr.

8240

By

Risskov

Høringssvar

Goddag

Selvom jeg ikke bor i København (eller bare i nærheden), så er det stadig vigtigt for mig som borger i Danmark at hovedstadens kollektive traffik er velfungerende, effektiv og optimal. Ud over det er jeg lidt en nørd på området, og har en del personlig viden og overvejelser.

For det første skal det siges at det er godt at der kommer metro tidligt til Lynetteholm. Uanset om man er en fan af det projekt eller ej (jeg er personligt ikke), så er det kritisk at metroen kommer derud fra start hvis det absolut skal gennemføres. Alt for mange byudviklingsprojekter landet over, store som små, har ikke god, kollektiv trafik tænkt ind fra starten (se Aarhus Ø, hvor man byggede først og så droppede Letbanen derud bagefter). Hvis nye indflyttere skal have gode, grønne, transportvaner skal de ikke have tid til at få dårlige, sorte, bil-baseret vaner først.

Som udgangspunkt er der fordele og ulemper ved både Orange og Lilla linjeføring. Orange er direkte og hurtigt, mens Lilla er en langsommere og indirekte rute som derfor er mindre attraktiv. Lilla tilføjer til gengæld kritisk kapacitet til metroen under havnen fra Amager (dette er der virklig brug for, som jeg har set med egne øjne flere gange), servicere flere eksisterende borgere, og giver en direkte forbindelse fra Amager til Københavns Hovedbanegård, hvilket er en god og attraktiv forbindelse at have, som også vil afhjælpe pres på både Kongens Nytorv og Nørreport stationer.

En ulempe ved begge forslag er at de tvinger folk ned til én bestemt rute. Det er ufleksiblet og uattraktivt hvis ikke man lige præcis skal i den retning. Skal man til den nordlige del af byen, f. eks. Nordhavn, Østerbro eller længere nordpå som Lyngby eller DTU, er det ikke smart at skulle med Lilla ned til KBH H. Det giver en længere rejsetid og giver bare flere passagere under havnen til/fra Amager, hvilket jo er pointen i Lilla linjeføring at afhjælpe. Grundet skiftemuligheder ved Østerport station er det ikke helt så slemt med Orange linjeføring men man tvinger dog et stort pres på denne ene station og de videre fobindelser, hvilket er temmelig skrøbligt. Lilla linjeføring giver trods alt mulighed for at skifte ved Lergravsparken og DR Byen ud over KBH H, hvilket er smart hvis man skal til f. eks. Kongens Nytorv eller Frederiksberg. Lilla giver også en meget attraktiv og nem forbindelse til Lufthavnen og Ørestad.

Den nemmeste og mest åbenlyse måde at få det bedste ud af begge muligheder er i min optik at lave en blanding mellem de to. Lav en form for halvcirkel der kører som Lilla fra KBH H til Lynetteholm og som derefter fortsætter under vandet til Østerport. På den måde får man det bedste af begge verdener, med væsentligt færrere ulemper. Den største er pris. Man giver en meget bedre forbindelse til Lynetteholm ved at have to ruter, an på hvor man skal hen. Flere ekperter har også sagt at der er brug for mere en en måde at komme mellem Lynetteholm og centrum på, for ellers er der ikke kapacitet nok. Og man får også muligheden for at udvide ude i fremtiden i begge ender, f. eks. så man laver en ring lignende Cityringen via Rigshospitalet, eller man kan udvide vest på mod Brønshøj, som der jo er et ønske om.

Det jeg ser som den bedste løsning er en der minder om en ringmetro, men er lidt anderledes. Mit forslag er at man laver en metro der, på sigt, vil have form lidt ligesom et bånd, som dem man bruger til "awareness" f. eks. brystkræft og AIDS. Se vedhæftet fil for en grov skitse til dette forslag. Denne udforming har ligesom en ring fordelene fra både Orange og Lilla, plus at man får flere stationer på Lynetteholm. Ærlig talt er to stationer bare ikke en god nok dækning. Der skal også bo mennesker som ikke er i stand til at gå langt til stationen. Det er også nemmere at være doven og hoppe i bilen hvis man skal gå langt til metroen. Der er også andre fordele ved ikke at have en ring, primært at det er nemmere at regulere antallet af tog på banen.

Det er nok ikke realistisk at få en hel ring eller et helt bånd fra starten, men på sigt kan man gå efter det. Det vigtigste er at metroen kommer til Lynetteholm senest på samme tid som beboerne og ikke efter. Hvis det virkelig ikke er muligt at få både Lilla og Orange, i en eller anden form, så er Lilla nok at fortrække. Det er kritisk at afhjælpe M1/M2 under havnen.

Materiale: