Oprettet: 16. september 2022
Svarnummer:
23

Indsendt af

Finn Breddam

Postnr.

1441

By

København K

Høringssvar

Vedr. forbindelser fra Refshaleøen mod syd (vej og metro):

Det er forståeligt, at metrostrækningen her har haft status som "perspektiv" (det betyder: ikke i første omgang, måske senere.) Ind til Lynetteholm bliver beboet, vil en busforbindelse nok være tilstrækkeligt. (Jf. KIK2.) 
Sagt på en anden måde: hvis Lynetteholm bliver opgivet, kan man nøjes med BRT nord for Prags B. (Kløverkvarteret).

-

Men det vil alligevel være klogt at planlægge metro-linjeføring sammen med den nye vej, der nødvendigvis må komme, før byggeriet sættes i gang, dvs. snart. Altså, at bygge vejen så det bliver nemt at lægge en metrolinje sammen med den.

Der er tre muligheder for en ny vej, jf. afsnit 4.5 i MILJØVURDERING AF PLAN FOR BYUDVIKLING OG INFRASTRUKTUR TIL ØSTHAVNEN, HERUNDER LYNETTEHOLM:

1) Udvidelse af Refshalevej/Forlandet

2) Ny forbindelse øst om Margretheholm-bebyggelsen

3) Jordtransportvejen via Prøvestenen

(med eller uden forlængelse af Amager Strandvej til Forlandet)

 

Mulighed 1: Den nuværende Refshalevej, især strækningen fra krydset ved dæmningen og Vandflyverhangaren (hvor man har besluttet et lyskryds) og ca. 400 meter nordpå, er historisk, "belastet" af fredninger. Den kan ikke udvides! Og den kan ikke klare mere trafik: biler, busser, fodgængere og cykler - med en mindste bredde på 7,5 meter.
Der er planlagt et renoveringsprojekt for Refshalevej, men det tager slet ikke højde for den kommende byudvikling. Den smalleste del af strækningen bliver en 2-i-1-vej!

Til gengæld kan Refshalevej blive en fin, rekreativ gang- og cykelrute, når den nye vej er bygget. Supercykelsti? Måske.

Mulighed 3 virker helt urealistisk, både mht. byggefasen og den efterfølgende pendlertrafik. Jordtransport, og daglige broåbninger: lad mig nøjes med at sige, at den ikke vil appellere til boligkøbere.

Altså: Mulighed 2.

Vejen må komme i den midterste linje, øst om Margretheholm-bebyggelsen, i samme trace, som også er vist i høringsmaterialet, og metroen bør planlægges sammen med vejen.  Enten fra Kløvermarksvej eller hele vejen fra stationen Prags Boulevard.
Uanset, at vejen måske kommer mange år før metroen.

Det vil også reducere miljøbelastningen og arealforbruget. Lystbådehavnen kan måske flyttes mod øst?

-

Tunnel? Det kunne da være fint. Men hvis der alligevel skal lægges en stor vej, der vil genere både kolonihaverne, Udsigten og lystbådehavnen, er en tunnel en stor investering med en begrænset nytteværdi. De penge kunne bruges bedre på cyklisterne
:-)