Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 16. september 2022
Svarnummer:
22

Indsendt af

Finn Breddam

Postnr.

1441

By

København K

Høringssvar

Vedr. linjen mellem Østerport og Refshaleøen:

Det bør sikres, at en metrotunnel her ikke begrænser mulighederne for at etablere en cykeltunnel, som beskrevet af COWI i en rapport fra foråret 2022.
Det kunne blive et problem især nordøst for Kastellet: der bør reserveres plads svarende til en metrostation med elevatorer og rulletrapper, lige øst for den nuværende rundkørsel.

Og hvorfor er det relevant?

1) denne linje er vigtig for cykelpendlere (en vis % af de 50.000 beboere + 50.000 arbejdspladser)

2) og derfor er det også vigtigt for dem, der gerne vil kunne sælge lejlighederne

3) og derfor er den planlagte dobbelte svingbro helt håbløs: den vil fungere som et lyskryds, hvor der altid er rødt lys for enten sejlads eller cykeltrafik. Og pendlere accepterer altså ikke at blive spærret af "rødt lys" i 12-18 minutter, mange gange om dagen. Glem det!
Det vil indebære, at broen i praksis ikke aflaster hverken metroen eller den ene firesporede vej, der skal klare det meste af biltrafikken. Dvs. Lynetteholm bliver kendt som et sted, hvor man bliver spærret inde bag trafikpropper for alle slags trafik. Det er ikke godt for økonomien.

Altså: der er voldsomt brug for en cykeltunnel efter hollandsk model, med store (lange) elevatorer og rulletrapper (mange hollandske cyklister benytter rulletrapper, uden problemer).

Der er altid "grønt lys", den kan holde i hundrede år uden særlig slitage, og driftsudgifterne er meget lave.

NB En "cykeltunnel" er også en forbindelse for fodgængere, og for rollatorer, barnevogne og andre trillende genstande: alt andet end benzinknallerter.

-

En cykeltunnel fungerer på mange måde som en metrostation, hvor det tager 1-2 minutter at komme op og ned. Og faktisk er fællestrækkene så store, at Metroselskabet bør overveje at byde sig til som driftsoperatør! Elevatorer, rulletrapper, rengøring, overvågning og opkaldsmulighed mv.: der er virkelig mange fællestræk. Aka synergi. 

-

Der er også en afgørende forudsætning for metroens trafikprognoser her, som måske er blevet overset:  hvorvidt beboerne vil anse cykling som et realistisk alternativ til metroen. Det gælder jo stort set alle andre metrostations-oplandsområder i København, at man kan gå og cykle i (næsten) alle retninger, – men ikke her, ved de tre yderste metrostationer!
Så hvis ikke der er en god løsning til cyklisterne, er 1 metrolinje måske slet ikke nok. Eller, behovet for videreførsel vil opstå længe før forventet.

-

Endnu mere generelt: metro bør tænkes meget mere sammen med cykelpendling. Det er ikke kun et spørgsmål om cykelstativer, det er meget bredere.

(Hvis denne tunnel etableres og blver en succes, kan man på længere sigt overveje en tilsvarende tunnel til Nordhavn, som et billigt alternativ til en forlænget metro.)