Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende 3 timers tidsbegrænset p-zone i Sundbyøster
Indsendt af
Virksomhed / organisation
Postnr.
By
Høringssvar
København S, d. 3. juli 2022
Høringssvar vedr. tidsbegrænset parkeringszone, Amager Strand
Villabyen Hellebo har noteret sig kommunens planer vedrørende indførelse af parkeringstidszone i vores område. Vi anerkender problemerne på og omkring Italiensvej og vil i det følgende derfor nøjes med at fremkomme med nogle detailkommentarer og nogle ændrings-/forbedringsforslag, idet vi naturligvis gerne ser, at vi, der bor i området, kan leve uproblematisk med de nye zoneregler.
Vores område:
Villabyen Hellebo strækker sig ca. 100 meter mod syd langs hele Kirsten Kimers Vej, fra Engvej i vest til Amager Strandvej i øst. Vi ligger således så langt fra både Amager Strand og Femøren stationer, at vi indtil videre ikke har haft problemer med pendlerparkering og kun sjældent med ”lufthavnsparkering”. Nogle få sommerdage pr. år belastes vores område af parkerende badegæster og koncertgæster til Femøren, men det udgør ikke noget problem. Der er en overvægt af børne-familier i området, men også en del ældre/gamle, hvoraf nogle jævnligt tilses af børn/børnebørn.
Tidszoneforslag
De fleste ”uvedkommende” parkeringer i den planlagte Amager Strand zone er pendlerparkeringer, som indebærer at bilerne henstår i dagtimerne. Derudover er der en del ”lufthavnsparkeringer” der vel hovedsageligt er af op til en uges varighed. Det må formodes at pendlerparkeringerne stadig vil blive reduceret betydeligt (men naturligvis ikke helt så meget), hvis man forlænger parkeringstiden fra de af kommunen foreslåede tre til i stedet fem timer i dagtimerne. ”Lufthavnsparkeringerne” begrænses jo lige meget, hvadenten parkeringstiden er tre eller fem timer. For både os beboere og især for vore gæster, for håndværkere, for de der skal passe syge børnebørn eller tilse familiens gamle, for kolonihaveejerne og for badegæsterne om sommeren vil en parkeringsmulighed på fem timer imidlertid have stor betydning. Ligeledes vil en tidligere afslutning af tidsrummet for tidszoneparkering – gerne kl. 18 og ikke senere end kl. 20 - indebære en betydelig lettelse i dagligdagen. Hvis man skal have aftengæster eller besøge sin kolonihave, vil en tidligere afslutning af begrænsningsperioden som foreslået indebære, at man kan sætte bilen sidst på eftermiddagen og først behøver at flytte den næste morgen.
Licenser
Det virker umiddelbart acceptabelt med én licens pr. person over 18, men er der nogen særlig grund til, at licenser kun må tildeles køretøjer tilhørende beboere på en given adresse? Som nævnt er der en del ældre i vores område, som er afhængige af hjælp fra børn/børnebørn, ligesom omvendt en del børneforældre får hjælp af bedsteforældre til pasning af syge hjemmeboende børn (hvilket jo ofte er betinget af hurtig udrykning og kan gøre et betydeligt indhug i familiens – jfr. kommunens forslag - 20 årlige gæstelicenser). Det vil derfor give god mening, at andres – i hvert fald nærtståendes - biler kan få en parkeringslicens på adressen, så længe det samlede berettigede antal licenser ikke overskrides.
Forslaget med 10 gæstelicenser pr. beboer over 15 år forekommer i endnu højere grad uden hold i de reelle behov. En familie på to voksne og to børn (under 15) risikerer at bruge hele deres årlige kvote af gæstelicenser alene på deres fire fødselsdage. Det tidligere behov for at bedsteforældre rykker (hurtigt) ud om morgenen for at passe syge børn kan også sagtens lægge beslag på samme antal gæstelicenser. Der er intet i området, der tilsiger, at man ikke skulle kunne give 25 eller 50 gæstelicenser pr. beboer og år, men forlænger man i stedet parkeringstiden som foreslået ovenfor, så bliver behovet for gæstelicenser ikke nær så stort, ligesom generne for os beboere i og brugerne af området bliver mindre, og det gør administrationen af gæstelicenser mv. også, men kommunen vil alligevel have opnået, at den ”uvedkommende” parkering i parkeringszonen reduceres.
Opsummering
Som nævnt i indledningen forstår vi i Hellebo udmærket, at der skal gøres noget ved situationen omkring metrostationerne, herunder Amager Strand, men derfor behøver man jo ikke at gøre tilværelsen mere besværlig for os, der bor længere væk fra stationen, eller for dem, der bor i kolonihaver eller for dem, som kommer som badegæster til området. Ellers vil vi i Hellebo foretrække, at vores område indtil videre holdes helt ude af parkeringszonen, og så må vi se, hvordan situationen udvikler sig derfra. Vi håber imidlertid, at vore bemærkninger tages til efterretning og inkorporeres i det videre planlægningsarbejde.
Med venlig hilsen
På Hellebos vegne
Bo Falkencrone Formand / Majken Skovbøg Næstformand