Oprettet: 5. april 2022
Svarnummer:
28

Indsendt af

Thomas Villars Petersen

Postnr.

2450

By

København SV

Høringssvar

Tidsbegrænsningen

De private fællesveje i Frederiksholmskvarteret har døgnet rundt en belægningsprocent på omkring de 100. Således er der både i dag- og aftentimer konstant mangel på ledige pladser, hvor specielt udefrakommende biler samt firmabiler optager den ellers ledige kapacitet, til stor gene for de faste beboere.

Et tiltag omkring tidsbegrænset parkering er derfor velkomment. Men som forslaget umiddelbart er stillet, vil det ikke løse hele belægningsproblemet, da en 3 timers parkeringsordning i tidsrummet kl. 8-22 betyder, at udefrakommende fortsat kan parkere tidsubegrænset fra kl. 19.00 til engang næste dag.

Udefrakommende vil efter kl. 19.00 derfor have fri mulighed for at parkere i kvarteret og fx benytte offentlig transport ind til byen, hvilket klart vil forringe beboernes muligheder for parkering om aftenen.

Det ville i stedet være ønskeligt, hvis tidsbegrænsningen udvides til mellem kl. 8 -24, eller at der var 3 timers tidsbegrænsning døgnet rundt, for alle uden beboer- eller gæstelicens.

Et sidste alternativ kunne være betalt parkering, for alle uden beboerlicens. Dette vil helt løse problemet med tidsbegrænsningen.

 

Gæstelicenser

Kun 10 gæstelicenser om året vil ikke være specielt befordrende for beboernes mulighed for styrkelse og fastholdelse af familie- og sociale relationer.

Hvis en børnefamilie har en bedsteforælder til at passe barn ugentligt, eller man ofte har gæster på besøg, vil man hurtigt have opbrugt sine 10 gæstelicenser.

Enten skal antallet af gæstelicenser sættes op (til fx 20) eller også skal det være muligt at søge om fx gæsteparkering i en længere periode (dette kan fx begrænses til kun én licens om året).

 

Bedre opsyn

Det vil desuden være nødvendigt, at disse nye tiltag medfører et øget opsyn fra parkeringskorpset, da det ellers hurtigt vil blive udnyttet af bilister uden licens.