Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november

 

Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 25. november 2021
Svarnummer:
13

Indsendt af

Johan Albin Bergström

Postnr.

1432

By

KØBENHAVN K

Høringssvar

1. Trafikforhold

Med udviklingen af de to byggegrunde IID og IIE kommer der flere brugere og mere trafik på Margretheholmen. De i forvejen ringe parkerings-, trafik- og adgangsforhold risikerer at blive akutte når presset på området stiger yderligere.

Der henstilles til at forudsætningerne for især bløde trafikanter opgraderes og bringes i orden. I dag er der i princippet kun én adgangsvej som servicerer størstedelen af cykeltrafikken til og fra området.

Det er nødvendigt med flere og bedre forbinder mellem Margretheholmsvej og Refshalevej for at området skal fungere i bymæssig sammenhæng og opleves som et sikkert, velfungerende og trygt sted.

Eksempler på oplagte stiforbindelser er for eksempel langs Vandflyverhangarens sydside (i forlængelse af Søflygade) og i forlængelse af Luftmarinegade. Den eksisterende forbindelse mellem Flyhangargade og Refshalevej, som løber via en smal helle med en lygtepæl midt i, har et meget ringe niveau i forhold trafiksikkerhed og udsyn.

Der anmodes i denne forbindelse om, at de hegn som er etableret i strid med gældende lokalplan syd og øst for Vandflyverhangaren (Refshalevej 100, jordstykke 651 Christianshavns Kvarter) omgående fjernes.

2. Helhed og arkitektonisk kvalitet

Områdets historiske betydning og fredede bygninger stiller ekstra store krav til udformningen af nye bygninger og byrum. I denne afsluttende fase i udviklingen af Margretheholmen er det afgørende med intelligente løsninger som ser til helheden. Den barske og ufølsomme hidtidige udvikling af området kalder på hjælpepakker i form af god arkitektur og solide løsninger for trafik, parkering og beplantning.

Med sine lyse facader ser den foreslåede bygning på delområde IID ud til at forsøge gå i dialog med Udsigten og Vandflyverhangaren. På baggrund af Margretheholmens bymæssige koncept (en lav generisk bebyggelse centreret omkring to historiske markør-bygninger, som skærmes af en høj sammenhængende bygning) må dette konstateres være en misforståelse. De nye byggerier skal forstås som en del af den generiske bebyggelse, som er udført i mørke/rødlige nuancer. Den foreslåede bygning i delområde IID ville således fungere bedre og have potential for at skabe sammenhæng og helhed i området, om den gik i dialog med byhusene og blev udført i mørke/rødlige facader.

Der henstilles til at der udarbejdes en alternativ løsning for handicap-parkeringspladsen på delområde IID, da den foreslåede placering vest for den nye bygning vil have en negativ påvirkning på de kulturhistoriske værdier i området omkring Vandflyverhangaren.

3. Serviceerhverv

Det henstilles til at muligheden for serviceerhverv indenfor området fastholdes og understøttes i planhenseende. Muligheden for ændret anvendelse af lokaler i den eksisterende (og foreslåede) bygningsmasse er vigtig for at skabe forudsætning for liberalt erhverv på Margretheholmen. Der i dag lang afstand til indkøbsmuligheder for de mange beboere på Margretheholmen, på trods af områdets centrale beliggenhed.