Høringssvar vedrørende De Gamles By - lokalplan 606

Oprettet: 5. maj 2021
Svarnummer:
827

Indsendt af

Sarah

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Københavns borgerrepræsentation har den 4. marts 2021 besluttet at offentliggøre lokalplanforlag ”De Gamles By”.

Jeg er imod vedtagelse af forslaget til lokalplanen for ”De Gamles By”.

De Gamles By beliggende på Indre Nørrebro, er et særligt sted for mange beboer i nærområdet. De Gamles by er karakteriseret ved at have et parklignende landskab med store åbne græsarealer mellem bebyggelserne. Der er åbne arealer, luft mellem bygningerne og grønne områder i kontrast til de omkringliggende tætte karrébebyggelser på Nørrebro.  Dette er med til gøre området til en ’by i byen’ for alle os i København. De Gamles By udgør på den måde i dag ét af de ganske få offentlige rum på Nørrebro, hvor naboer og beboere fra nærområdet kan nyde et mangfoldigt og grønt åndehul.

Vedtages lokalplanen vil dette indebære at de grønne områder mindskes. Området er også præget af at der – som i en park – er mulighed for at komme væk fra støjen i byen. Placerer man som foreslået i lokalplanen en stor skole vil dette ”åndehul” fuldstændig forsvinde.

Der vil med en skole følge en væsentlig trafik. Denne trafik har Kommunen tidligere forsøgt at mindske med tiltag i de omkringliggende gader ”rund om De Gamles By” med ensretning af veje samt aflukning af visse veje med grønne bede/chikaner. Vedtages lokalplanen vil med det resultat at der skal ske en væsentlig stigning i trafikken på de omkring liggende gader, så vil dette gå stik imod de tiltag som Kommunen og byrådets politikere har forsøgt at opnå med de tidligere tiltag.  

I dag er trafikken til De Gamles By og på området meget begrænset. Adgang for biler i De Gamles By er begrænset til Hans Kirks Vej og i mindre grad gennem bygningen på Alléen. Det overordnede vejnet og adgangen for køretøjer er koncentreret i den østlige del af De Gamles By. Dette er med til at gøre de Gamles By til et åndehul for beboerne på Nørrebro.

Det er derfor også uforståeligt, at man i forslaget vil lade skolens ind/udkørsel til en stor parkeringskælder gå fra Sjællandsgade ind under skolen og på den måde tvinge trafikken ind på de mindre nærliggende gader, i stedet for at indkørsel til parkeringskælderen fx kunne sket via fælledvej, som ikke udgør en mindre gade i dag.

Som det fremgår tydeligt at illustrationen på side 5. i forslaget, så vil opførsel af skolen indebære, at et væsentlig grønt areal forsvinder helt. Selvom planen lover, at der plantes omkring 200 nye træer, så ændrer det ikke på, at en væsentlig %-del af det grønne i området forsvinder. Dette harmonerer rigtig dårligt med Københavns Kommunes vision for en grøn by og endnu mindre, når Nørrebro allerede er et område, hvor der ikke eksisterer mange grønne områder.   

Jeg ønsker således, at De Gamles By bevares som et grøn område og at der alene sker udnyttelse af allerede eksisterende bygninger eller bebygget arealer i området. Borgerrepræsentationen bør leve op til sit løfte om at bevare og skabe grønne områder med stor rekreativ værdi for Nørrebro og resten af København.