Luftfoto over lokalplanområdet Ørestad Syd tillæg 4

Ørestad Syd tillæg 4 - lokalplan 398-4

Lokalplanen skal gøre det muligt at opføre en ny daginstitution

Høringsfrist:

5. april 2021
Indsendt af:
Erling Krabbe
Dato: 5. april 2021
Svarnummer:
15
By:
Kvistgård
Postnr.:
3490
Jeg finder, at placering af et byggeri her i 5 etager vil være uheldigt, både ud fra landeskabelige og naturbeskyttelsesmæssige hensyn, men også trafikalt. Arealet er et smukt naturområde, med lysåben overdrevskarakter, og mange sjældne kalkplanter. Bl.a. en stor bestand af Pile-Alant. Det er også rigt på dagsommerfugle, bl.a. Lille Ildfugl og Almindelig Blåfugl. Det tilgrænsende areal umiddelbart op til på Naturstyrelsens område bag hegnet er registreret som § 3 beskyttet natur, og det aktuelle areal adskiller sig ikke herfra i naturindhold. Derfor mener jeg, at der botanisk set er tale om et overdrevsområde, og at området bør klassificeres herefter. Det vil endvidere være synd og skam at klemme et byggeri på fem etager ind her, da det vil tage det flotte udsigt ind mod Kalvebod Fælled når man ankommer med metroen og skal besøge fælleden. Det er trist, at der ikke er plads til flere grønne oaser i Ørestad syd. Det synes som om alt plads skal udnyttes. Endvidere mener jeg - uden at være ekspert på området - at det trafikalt set ikke egner sig til at placere så fredelig en ting som en daginstitution. Den kommer til at ligge ud til et meget trafikeret vejsving, hvor bilerne kører stærkt. Det passer ikke umiddelbart sammen med et sted, hvor der vil være mange børn og forældre med transportmidler til at bringe og hente børn. Og der er ikke megen plads hertil, så man kan forvente mange farlige situationer. Er det ikke muligt at finde et mere fredligt sted i Ørestad Syd til formålet?   Med venlig hilsen Erling Krabbe    
Læs høringssvar fra Erling Krabbe
Indsendt af:
Jeppe
Dato: 5. april 2021
Svarnummer:
14
By:
København S
Postnr.:
2300
Jeg tilslutter mig høringssvar nr. 5 indsendt af Nick Vikander. Og for at fremme aflevering via cykel, bør der etableres brede dobbeltrettet cykelsti, med plads til ladcykler, fra Asger Jorns Allé til Den Røde Port. Hjælp den blød trafik, fremfor at skabe induced demand for biler.
Læs høringssvar fra Jeppe
Indsendt af:
Andreas Petersen
Dato: 5. april 2021
Svarnummer:
13
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Mine bemærkninger til forslaget om tillæg til lokalplan ligger i forlængelse af de andre høringssvar angående at anlæggelse af institutionen vil føre til gener for trafikafvikling ad Ørestads Boulevard/Otto Baches Allé.  Jeg kan derfor tilslutte mig høringssvar 3, 4, 6 og 11 angående trafik- og parkeringsgener, og høringssvar 5 angående etablering af en eventuel sti fra Ørestad Syd til daginstitutionen, hvis den bygges som foreslået.     Placeringen af institutionen virker særdeles uheldig i forhold til trafikafvikling og mangelfuld i forhold til at sikre tilstrækkelig parkering. Forslaget henviser selv til, at der skal etableres parkeringsmuligheder i parkeringshus i Ørestad Syd. Dette scenarie virker næppe realistisk, og risikoen er, at kortidsparkering vil ske på parkeringspladser i Tårnby Kommune beregnet til Naturparkens gæster. Alternativt, at der vil ske ulovlig parkering i tilknytning til institutionen med gener for den generelle trafik og trafiksikkerheden, samt kødannelse og forsinkelse i trafikafvikling især i myldretiden på Ørestads Boulevard.  Placeringen i nærheden af en tæt trafikeret vej kan også give trafikstøj, der overstiger grænseværdierne (jvf. forslagets side 12), og kræver en grundig undersøgelse af om normer for luftforurening overholdes. Både angående støj- og luftforurening bør det ikke være nok at tage udgangspunkt i den nuværende situation, men også et beregnet scenarie ved en udvidelse af Ørestads Boulevard fra 2 til 4 kørebaner, der må formodes at give mere trafikstøj og en højere grad af luftforurening fra gennemkørende trafik.  
Læs høringssvar fra Andreas Petersen
Indsendt af:
Magnus
Dato: 4. april 2021
Svarnummer:
12
By:
København
Postnr.:
2300
Husk at ligge institutionen tilpas langt væk fra vejen. Således at der er fremtidssikret til når vejen med alt sandsynlighed i fremtiden bliver udvidet fra 2 til 4 spor. Området bliver hverken mindre befolket, bebygget eller befærdet. Tværtimod. I fremtiden vil vejnettet nødvendigvis skulle udvides, og da den ene side er til metroen vil det blive den anden side som må vige for ny asfalt. 
Læs høringssvar fra Magnus
Indsendt af:
Tårnby Kommune
Dato: 3. april 2021
Svarnummer:
11
Virksomhed / Organisation :
Tårnby Kommune
By:
Kastrup
Postnr.:
2770
Lokalplanforslaget tillæg 4 til Lokalplan 398, Ørestad Syd, ligger nær Tårnby Kommune. Tårnby Kommune vil gøre opmærksom på de parkeringsmæssige udfordringer, der er ved kommunegrænsen mellem Tårnby og København.     Lokalplanforslaget for Ørestad Syd giver mulighed for at der kan etableres 2.900 m2 byggeri, der påtænkes anvendt til institutionsformål. I planområdet etableres en handicapplads og seks afsætningspladser for bilister. Dette er et meget begrænset antal parkeringspladser i forhold til områdets anvendelse og størrelsen på byggeriet. Hertil vil langtidsparkering foregår i en afstand af ca. 200 meter i et parkeringshus. I en afstand af 150 meter øst for lokalplanområdet i Tårnby Kommune, er der udlagt en parkeringsplads til brugerne hos Naturcenter Amager og Kalvebod Fælled. Pga. let tilgængelighed, nærhed til lokalplanforslaget for Ørestad Syd, samt gratis parkering, er det meget sandsynligt, at brugerne af den planlagte daginstitution vil benytte parkeringsarealerne ved Naturcenter Amager fremfor et parkeringshus i Københavns Kommune. Eftersom at Københavns kommune anvender en lav parkeringsnorm, kan dette kan skabe et større pres på de parkeringsudfordringer, der allerede forekommer nær kommunegrænsen i Tårnby Kommune. Tårnby Kommune vil derfor foreslå, at der i lokalplaner nær kommunegrænsen til Tårnby Kommune tages hensyn, og at parkeringsnormen i disse planer forhøjes for at imødekomme parkeringsudfordringerne, der opstår på tværs af kommunegrænsen. Vedr. spørgsmål til høringssvaret kan henvendelse rettes til plan@taarnby.dk    Venlig hilsen René Nava Petersen   Byplanlægger   TÅRNBY KOMMUNE Plan Byg og Miljø Amager Landevej 76 2770  Kastrup  
Læs høringssvar fra Tårnby Kommune
Indsendt af:
amager vest lokaludvalg
Dato: 29. marts 2021
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
amager vest lokaludvalg
By:
København S
Postnr.:
2300
Vedlagt
Læs høringssvar fra amager vest lokaludvalg
Indsendt af:
Stefanie Høy Brink
Dato: 29. marts 2021
Svarnummer:
9
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Københavns Museum
By:
København V
Postnr.:
1555
Se vedhæftede høringssvar fra Kbh Museum.
Læs høringssvar fra Stefanie Høy Brink
Indsendt af:
Børne- og Ungdomsforvaltningen
Dato: 26. marts 2021
Svarnummer:
8
Vedhæftede filer: 3
Virksomhed / Organisation :
Københavns Kommune
By:
København V
Postnr.:
1600
Hermed høringssvar fra BUF
Læs høringssvar fra Børne- og Ungdomsforvaltningen
Indsendt af:
Nicolai Nielsen
Dato: 25. marts 2021
Svarnummer:
7
By:
København S
Postnr.:
2300
Jeg tilslutter mig høringssvar nr. 5 indsendt af Nick Vikander.
Læs høringssvar fra Nicolai Nielsen
Indsendt af:
Steffen Holmer Glyseth
Dato: 25. marts 2021
Svarnummer:
6
By:
København S
Postnr.:
2300
Jeg tilslutter mig høringssvar 3, 4 og 5. Særligt problematikken vedr det trafikale, som ikke kan klare det yderligere pres, som institutionen vil medføre. Der vil ydermere ikke være nok kapacitet på korttidsparkering, når alle børn afleveres/afhentes inden for nogenlunde samme tidsrum. Udover tilslutningen til de tre omtalte høringssvar har jeg følgende bekymringer: - Udearealet er ikke tilstrækkeligt. Jo vidst er der tale om et på papiret opnået godkendt areal, men da udearealet på taget (til de mindste) formentlig vil ende med kun at være "halvt brugbart" - ligesom det er tilfældet med mange andre tag-legepladser i området - så vil det ende med at alt for mange børn vil skulle bruge udearealet i grundplan samtidig. Det er ikke tiltalende for de mindste vuggestuebørn, at de skal dele udeareal med så mange større børn. - Ligesom høringssvar 5 beskriver, så vil størrelsen være påfaldende stor. Med et barn der om to uger starter op i barakkerne i vuggestuen har vi allerede ud fra tegningerne overvejelser om, at en evt efterfølger ikke skal gå i samme institution - af frygt for at blive overrumplet og være den helt lille i en kæmpe flok. Den bekymring må rigtig mange sidde med, når en så stor børneflok skal dele så relativt få kvadratmeter - særligt udendørs. Hvad gør man anderledes på denne tag-legeplads i forhold til øvrige? - Grunden er relativt langt fra al beboelsen i området, hvis man er tvunget til at aflevere/hente uden bil (vi er mange der tager bilen i forbindelse med arbejde). Det er ikke attraktivt tidsmæssigt, at trafikforhold og korttidsparkering er SÅ ringe tænkt, da man vil tvings til enten at bidrage til de farlige u-vendinger eller skulle gå, i mit tilfælde, 1 km hver vej for at skulle tilbage til parkeringshus og hente bilen.  
Læs høringssvar fra Steffen Holmer Glyseth
Indsendt af:
Nick Vikander
Dato: 23. marts 2021
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
By:
København
Postnr.:
2300
Se den vedhæftede pdf.
Læs høringssvar fra Nick Vikander
Indsendt af:
Louise Friis
Dato: 2. marts 2021
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Sund & Bælt Holding A/S
By:
Købehavn
Postnr.:
1601
vedlagt høringssvar
Læs høringssvar fra Louise Friis
Indsendt af:
Frederikke Gronemann
Dato: 22. februar 2021
Svarnummer:
3
By:
København S
Postnr.:
2300
Vedr daginstitution i svinget ved Ørestads Boulevard/Otto Baches Allé. Har Københavns Kommune medtaget i deres overvejelser, at der skal sikres god trafikafvikling til/fra daginstitutionen? Vejen fungerer for mange som til/frakørsel til motorvejen og er godt trafikeret i myldretiden. Ved de nuværende midlertidige institutioner langs Ørestad boulevard op mod svinget til Otto Baches Allé kan man dagligt opleve forældre, der parkerer midlertidigt i højresvingsbanen på Asger Jorns Alle mod Ørestad boulevard, ligesom busholdepladsen og grusstykket mellem Ørestads Boulevard og de midlertidige dagsintitutioner benyttes til af/påsætning el. Midlertidig parkering. Kan der sikres hensigtsmæssig afvikling af parkering ved institutionen og samtidig sikres at de eksisterende trafikale forhold ikke forringes? Hvordan vil man håndtere at nogle forældre efter aflevering i bil vil have behov for at køre i modsat retning mod motorvejen? Det vil kunne skabe farlige situationer ved fodgængerovergangen ved Otto Baches Alle, som pt vil være første sted folk har mulighed for at vende rundt (lovligt eller ej) grundet den forhøjede midterrabat. Disse betragtninger er i min optik vigtige at overveje, da tiden med al tydelighed har vist, at beboere i Ørestad kører bil, ligesom alle andre, og der unægteligt vil være en andel forældre, der har behov for at kunne komme til og fra institutionen i bil.
Læs høringssvar fra Frederikke Gronemann
Indsendt af:
Metroselskabet I/S
Dato: 22. februar 2021
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Metroselskabet I/S
By:
København S
Postnr.:
2300
Att.: Johan Kure-Biegel Hermed fremsendes Metroselskabets bemærkninger til forslag af tillæg 4 til lokalplan 398 'Ørestad Syd'
Læs høringssvar fra Metroselskabet I/S
Indsendt af:
Jasmin
Dato: 9. februar 2021
Svarnummer:
1
By:
København
Postnr.:
2300
Jeg modsiger mig byggeriet. Det vil være til gene for både naturområdet og beboer i nærområdet.
Læs høringssvar fra Jasmin