Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Drejervej - lokalplan 603

Oprettet: 28. september 2020
Svarnummer:
13

Indsendt af

Lars Kongshøj

Postnr.

2400

By

København NV

Høringssvar

Ja, der er behov for en lokalplan for udvikling af området, og især er der behov for en plan for Lygten.

Lokalplanen skal løse de trafikproblemer der er i området.

Lokalplanen skal løse de behov, der er for byudvikling, der er lokalt og i forhold til kommunen set som helhed.

Trafikproblemer

Der er trafikproblemer i området.

Der er ikke plads til øget biltrafik i området. Dette både i forhold til trængsel i de smalle gader, der reelt kun har ét spor de fleste steder, pga. parkerede biler.

Udkørsel i bil til Lygten fra Drejervej og Rebslagervej er vanskelig. Det er også besværligt at komme over Lygten for fodgængere og cyklister. Der bør etableres et lyskryds ved Rebslagervej. Og Drejervej og sydenden af Rebslagervej bør ensrettes så der kan køres ind fra Lygten og ud til Rentemestervej, hhv. Frederiksborgvej. Eller evt. ensretning den modsatte vej.

Indkørsel til parkeringskælder under blokken Drejervej/Rebslagervej/Gørtlervej/Lygten må etableres på Lygten (i stedet Rebslagervej) for undgå yderligere trafik i området. Dette vil fint kunne indpasses i en nytænkning af trafikforløbet på Lygten i forbindelse med et nyt lyskryds ved Rebslagervej.

Der foreligger alt for høje målinger af trafikstøj fra biltrafikken på Lygten. Det er mig ukendt om der foreligger sådanne for luftforurening, herunder partikelforurening. Sådanne målinger må tilvejebringes. Og der må foretages beregninger af, hvordan et fremtidigt byggeri vil ændre luftstrømmene, som fører forureningen rundt i området.

Problemerne med støj- og luftforurening må løses, inden der gives tilladelse til nyt boligbyggeri i området

I dagtimerne er alle ikke-private bilparkeringspladser optaget. Muligvis fordi det giver gratis parkeringsmulighed for folk, der skal videre ind mod Nørrebro og Indre By, der benytter de gode kollektive transportmuligheder ved Nørrebro Station. Dette giver problemer for beboere, der skal have besøg i dagtimerne, eller andre folk, der har et kortvarigt ærinde. Der bør indføres betalt parkering i området.

Jeg tænker også at der må etableres en cykelsti ad Drejervej, dels på grund af skolen i kulturcenteret, dels på grund af de smalle gader.

Der bør tænkes på en løsning af trafikproblemerne, der også omfatter lyskrydset Lygten/Frederikssundsvej/Fasanvej, og en evt. kommende letbane ad Frederikssundsvej. Det nytter ikke at lave løsninger, der ikke er fremtidssikrede og ikke ser på helheden.

For mig at se modarbejder lokalplanforslaget kommunenplanens intentioner om at begrænse biltrafikken.

Til slut vil jeg nævne at det ville være en mere visonær langtidsløsning at tænke på en tunnellægning af den ikke-lokale trafik på Lygten og at tænke en på at få den underliggende "å" op til overfladen, i lighed med tankerne for Ladegårdsåen. Og få regnvandssikring tænkt med ind i løsningerne. Det er for dyrt kun at tænke på kortsigtede løsninger.

Boligudvikling

Jeg mener at der skal opføres flere betalelige boliger i København. Dette lægger lokalplansforslaget som jeg læser det kun i alt for begrænset omfang op til.

Som jeg forstår det vil forslaget betyde nogle boliger med målgruppen studerende, men til en pris, der ikke er råd til at betale af en SU. Hvis der skal bygges boliger til studerende, må det også være boliger, der kan betales af en SU, ikke boliger til en vilkårligt høj markedsleje.

Jeg ser intet behov for "hotellejligheder" og lignende i området. Jeg kan ikke se noget relevant boligpolitisk formål med dem, formålet er udelukkende at skaffe penge til ejerne. Med hensyn til et budgethotel, findes der allerede et på Lygten 2C, det må være rigeligt.

Grønne områder

Det er fint at der er tænkt en lille have med offentlig adgang ind i et af byggeprojekterne. Men der mangler grønne områder i den indre del af Nordvest. Det vil være en oplagt mulighed at udvide Emaljehaven med et mere tilvokset område mod syd. Det er ikke en naturlov at enhver kvadrater af Københavns Kommune skal være bebygget.

Mht. Gørtlervej: Der foreslås etableret en vendeplads. Det virker lidt overflødigt, da vejen alligevel kun bruges som parkeringsplads. I stedet skulle man måske tænke vejen om til en eller anden form for grøn plads/minipark, der kunne indgå i områdets udvikling.

Opummering

Der må laves en lokalplan, der tager udgangspunkt i at få løst eksisteret de eksisterende trafikproblemer, og i at sikre en byudvikling, som kommunens borgere ønsker. Den foreslåede lokalplan tager kun udgangspunkt i bygherrers ønsker om at tjene penge på området.

Lars Kongshøj