Høring af forslag til kvalitetsstandarder for udvalgte indsatser i Borgercenter Voksne

Socialforvaltningen sender hermed forslag til kvalitetsstandarder på en række områder i Borgercenter Voksne i høring.

Høringsfrist:

2. juli 2019
Indsendt af:
Jan Malinowski
Dato: 2. juli 2019
Svarnummer:
2
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Nørrebro Lokaludvalg
By:
København N
Postnr.:
2200
Nørrebro Lokaludvalg - Høringssvar: Forslag til kvali-tetsstandarder for udvalgte indsatser i Borgercenter Voksne Social- og Sundhedsgruppen under Nørrebro Lokaludvalg er bekym-rede over Københavns Kommunes planer om at ændre praksis om-kring kvalitetsstandarter på botilbud for voksne. Ved at hæve barrieren for, hvornår borgere kan få hjælp og støtte un-der serviceloven, risikerer man at ramme flere grupper af socialt ud-satte borgere. Derudover stemmer det dårligt overens med kommu-nens visioner om rehabilitering og recovery, at man som borger frem-over skal tilhøre gruppe C for at få ret til bare få timers hjælp og støtte om ugen. Vi mener også, at det er problematisk, at Københavns Kommune selv beskriver: "Samlet set vil kvalitetsstandarderne bidrage til at reducere behovet for botilbudspladser og dermed sikre en bedre overholdelse af forsyningsforpligtelsen på botilbudsområdet". Der vil efter vores opfattelse ikke være tale om et reduceret behov, men en stramning af reglerne for adgangen til botilbud - behovet vil stadig være der hos borgerne, de vil blot ikke længere komme i betragtning. Derudover skriver Københavns Kommune selv i punkt 4 om økonomi, at man har en forventning om, at de ændrede regler på sigt vil kunne medføre et provenu - altså et økonomisk overskud - og at man ligele-des vil kunne opnå en besparelse ved at hjemtage købte pladser i boti-lbud. Vi mener, at det er endog meget problematisk, at man på et om-råde med udsatte borgere, der har behov for hjælp og støtte i eget hjem samt for botilbudspladser under serviceloven, er villige til at forringe servicen til fordel for en økonomisk gevinst. Vi konstaterer da også, at Københavns Kommune selv forventer, at de ændrede serviceregler vil medføre et stigende antal klager (stk. 3.3). Vi vil gerne opfordre til, at man beholder de gældende regler for kvali-tetsstandarter. Til slut vil vi gerne udtrykke vores store ærgrelse over dels den korte høringsfrist, og dels at det skal afsluttes her kort før sommerferien, da det overhovedet ikke giver mulighed for at sagen bliver behandlet ordentligt i Lokaludvalget endsige giver os mulighed for at inddrage og høre andre borgere. Venlig hilsen Mogens Wolff-Petersen Formand Nørrebro Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Jan Malinowski
Indsendt af:
Dorthe Fink
Dato: 26. juni 2019
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Privat
By:
Kgs. Lyngby
Postnr.:
2800
se vedhæftede fil
Læs høringssvar fra Dorthe Fink