LGBTI+ forsidefoto

Københavns Kommunes LGBTI+ politik 2018-2023

Udkast til Københavns Kommunes LGBTI+ politik 2018-2023 – En ligeværdig del af fællesskabet

Høringsfrist:

17. september 2018
Indsendt af:
Transpolitisk Forum og TransAktion
Dato: 17. september 2018
Svarnummer:
6
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Transpolitisk Forum og TransAktion
By:
København
Postnr.:
2200
Transpolitisk Forums og TransAktions høringssvar til Københavns Kommunes udkast til en LGBTI+ politik
Læs høringssvar fra Transpolitisk Forum og TransAktion
Indsendt af:
Peder Holk Svendsen, Forperson
Dato: 16. september 2018
Svarnummer:
5
Virksomhed / Organisation :
LGBT Danmark
By:
København K
Postnr.:
1164
Kommentarer til Københavns Kommunes oplæg til LGBTI politik Vi har i LGBT Danmark gennemgået oplægget til den fremsendte politik og har nedenstående kommentarer til oplægget. Vores kommentarer ligger i 5 dele, der dækker senior området, AURA, arbejdsmarkedsindsatsen og en samlet husning af byens forskellige politiske, sociale og kulturelle organisationer af varig karakter. Den femte kommentar er udfærdiget i samarbejde med Pan Idræt. 1) For senior området har vi fra vores senior politiske udvalg dennekommentarer til Sundheds- og omsorgsforvaltningens forslag (side 21): Seniorpolitisk Udvalg i LGBT Danmark mener, at det er udmærkede forslag, der nævnes i planen. Dog savner vi prioritering af uddannelse i LGBTI+ -viden på seniorområdet. Først og fremmest i opfølgning af regnbueprofilen på Slottet, som fra begyndelsen fik mulighed for at give personalet et kursus i normkritisk LGBTI+ - kundskab. Som bekendt er der ret stor udskiftning af personale på plejecentre, så det i dag er en mindre del af personalet, som har gennemgået kurset. Det er en uheldig situation, da profilen jo lover LGBTI+ -personer et personale med særlig viden om deres livsomstændigheder. Dette betyder at personalet løbende behøver opdatering, samt at nyt personale snarest efter ansættelsen gennemgår kurser, så de kan leve op til beboernes rimelige forventninger. Desuden er der indtil nu ret få åbne LGBTI+ -personer, som har søgt og fået bolig på Slottet. Det skyldes formentlig disse personers manglende viden om muligheden - men især hos visitatorerne er det vigtigt at have denne viden, da de kan være med til at åbne for valg af plejehjemsplads. Vi forestiller os, at ledende visitatorer kan deltage i kurser, samt at de kan viderebringe information til kolleger blandt andet via den pjece, frivillige på Slottet har forfattet om, hvorfor et LGBTI+ -tilbud er vigtigt. Derudover mener vi at plejepersonale bør være forberedt på mødet med LGBTI+ -personer på alle kommunens plejehjem samt i hjemmeplejen, og på rehabiliteringscentre og dagcentre. Derfor bør kurser indgå både i efteruddannelse af kommunens ansatte samt i uddannelsen af sosu-hjælpere og -assistenter. Det skal understreges at afholdelse af kurser, samt undervisning, uddannelse og efteruddannelse bør financiers og ikke varetages af frivillige, da hverken kvalitet eller driftssikkerhed herved kan garanteres. 2) For planens referencer til foreningens projekt AURA har vi følgende kommentar (side 19): AURA’s reference forvaltning bør i højere grad ligge i Børne- og Ungdomsforvaltningen om end det giver mening at have en delvis reference også til Social- og Omsorgsforvaltningen. Samlet bør indsatsen på området understøttes i begge forvaltninger, men med en understregning af, at brugergruppen ikke kun i specielle og ikke i alle tilfælde omfattes af Social- og Omsorgsforvaltningens forvaltningsområde. En af udfordringerne i kapitlet, der omhandler unge-segmentet ikke mønter sig på initiativer på "tilbudsplan" til unge, der bryder med normerne, men overvejende er på et "undervisningsniveau". Den største kritik er selvfølgelig, at det ikke fremgår af teksten, at kommunen budgetterer med sin støtte. Det er især ærgerligt. Formuleringen i udkastet lyder: "Forvaltningen giver støtte til, at LGBT Danmark opbygger og styrker sociale fællesskaber blandt unge LGBTI+ personer gennem sociale aktiviteter i Café Aura for at skabe et frirum, hvor de unge kan være sig selv." Kommunen skal forstå, at det ikke er muligt at opbygge og styrke sociale fællesskaber blandt unge LGBTI+ personer, hvor rammerne ikke er kvalitetssikret og aktiviteterne ikke er attraktive for de unge at deltage i. Ved andre initiativer fremgår det med tekst, at der følger midler med i kommunens støtte, ved denne formulering: "Det bemærkes, at gennemførelse af initiativet forudsætter finansiering." Den formulering er udeladt ved AURA. 3) Med henvisning til siderne 22 og 24, vil vi gerne fremhæve, at det i vores optik aldrig kan være et ansvar, der pålægges den enkelte medarbejder at gå til ledelsen i relation til LGBTI-spørgsmål på arbejdspladsen. Der ligger altid en asymmetrisk magtposition mellem medarbejder og ledelse. Vi mener at det er nødvendigt at opkvalificere og udvikle, ikke kun LGBTI inklusionspolitikker, men også at kompetence udvikle såvel medarbejderrepræsentanter som ledelsesrepræsentanter i alle kommunens MED- og Samarbejdsudvalg. På samme måde mener vi heller ikke at E-learning og frivillige personaleklubber, der oprettes om en gruppe af medarbejdere selv tager initiativ hertil, er problematisk og uambitiøst. Der bør indføres ensartede politikker for alle kommunens arbejdspladser og sikres en fokuseret og ledelsesdrevet implementering af inklusionspolitikker. 4) Lokaler til sociale, kulturelle og rådgivningsmæssige tilbud til LGBTI+ borgerne i Københavns Kommune. Der nævnes en række organisationer og tilbud af social og kulturel karakter (side 15), der dækker over en række områder fra integration til events, som eksempelvis Copenhagen Pride. Københavns Kommune faciliterer en række kulturhuse, der for en dels vedkommende centrerer sig om specifikke temaer eller særlige kendetegn. Et LGBTI-kulturhus ville kunne rumme både en stor del af de nuværende tilbud, der nævnes i den nuværende tekst, såvel som en lang række yderligere kulturelle og sociale tilbud og lægge rum til aktiviteter, der ikke er event-, men netværks-orienterede. Rådgivning og gruppeaktiviteter af ikke-event karakter, der understøtter både ungdoms- og senior-segmenternes behov for netværksopbyggende aktiviteter, har behov for fysiske rammer at fungere under. Dette initiativ vil kræve financiering. 5) Idræt og fritidslivet i Københavns Kommune Statistikker viser at op mod 30% af den voksne heteroseksuelle og cis-kønnede befolkning dyrker idræt og motion i deres fritid. Dette øger både livskvalitet og forbedrer den generelle fysiske og psykiske sundhed og skaber positive sociale relationer. Det samme tal for LGBTI-personer ligger på under 10%. Det bør være en naturlig del af kommunens fokus, at gøre det mere tiltalende for LGBTI-personer at dyrke idræt og motion, ved i større grad at sikre, at kommunens faciliteter også er til rådighed for dette segment, dette både i forhold til faciliteterne i sig selv, såvel som tidspunkterne disse kan tilgås og benyttes. Derudover bemærker vi at København var vært for WorldOutGames i 2009 og dette kunne nævnes i tidslinjen samt at EuroGames 2021 som den anden halvdel af megaeventet Copenhagen 2021 sammen med WorldPride 2021 kan skrives ind som pejlemærke for fremtiden.
Læs høringssvar fra Peder Holk Svendsen, Forperson
Indsendt af:
Michala Fog Hansen
Dato: 16. september 2018
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
FSTB - Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn
By:
Rønde
Postnr.:
2400
FSTBs høringssvar til Københavns Kommunes LGBTI+ politik Det er positivt at Københavns Kommune ønsker at være for alle uanset alder og kønsidentitet. Og det er glædeligt at have mulighed for at give høringssvar til LGBTI+ politikken. FSTB - Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn er en landsdækkende forening med en del medlemmer i Københavns Kommune og derfor er politikken også meget relevant for FSTB. FSTB har til formål at forbedre levevilkårene for transkønnede børn og unge, og har kendskab og tæt kontakt til transkønnede børn fra 3 års-alderen samt deres forældre. FSTB yder bl.a. rådgivning til forældre, daginstitutioner, skoler mm. omkring transkønnethed hos børn og unge samt afholder netværksmøder, sommertræf m.m. Derfor er LGBTI+ politik ikke kun er relevant for voksne, men bør også omfatte børn, unge og deres forældre. Derudover har vi følgende specifikke kommentarer i forhold til indsatser i de enkelte forvaltninger. Børne og Ungdomsforvaltningen Det er positivt, at forvaltningen vil sikre viden om LGBTI+ området (s. 10 første spalte). I forhold til konkrete initiativer så finder vi i FSTB, at politikken mangler initiativer, der giver medarbejdere viden om transkønnede. Derfor anbefaler FSTB, at de konkrete initiativer udvides til at medarbejdere også bibringes viden om transkønnethed blandt børn og unge. Det er positivt at have et mål om et inkluderende samfund med plads til mangfoldighed (s. 10 + 11). FSTB anbefaler at udvide målgruppen for de konkrete indsatser, sådan at der også kommer en konkret indsats i forhold til børn i børnehavealderen samt en indsats i forhold til rådgivning af forældre. FSTB anbefaler også at et initiativ som Normstormerne udvides til også at omfatte folkeskolernes indskoling og mellemtrin. FSTB anbefaler desuden at skabe kønsneutrale omklædningsmuligheder og toiletter på skoler og på faciliterer for fritidstilbud. Eftersom transkønnethed intet har med seksualitet at gøre, men der hersker udbredt misforståelse herom, vil FSTB anbefale at betegnelsen uge sex og seksualundervisning droppes og faget i stedet udelukkende hedder og omtales som ”Undervisning i Sexualitet, køn og kønsidentitet”. Kultur og Fritidsforvaltningen Det er positivt, at forvaltningen støtter LGBTI+ initiativer ved at tilbyde lokaler (s. 15) FSTB anbefaler at der tillige tilbydes mulighed for lokalebooking til dagsarrangementer indenfor LGBTI+ initiativer for landsdækkende foreninger. Det er positivt, at forvaltningen vil tilbyde støtte til tilbud til transkønnede seniorer (s. 15). FSTB anbefaler at supplere det valgte fokus på tilbud til seniorer med et fokus på de transkønnede børn/unge og deres forældre. I FSTB har vi erfaring for, at transkønnede børn og deres forældre i lighed med seniorerne, savner et fællesskab med ligesindede. Derudover ser vi i FSTB børn og unge der kan have svært ved at deltage i fritidslivet. (Blandt andet grundet udfordringer i forhold til omklædning samt traditionel kønsopdeling). Københavns Kommune kan afhjælpe denne problematik ved at prioritere støtte til foreninger og fritidstilbud der tilbyder kønsneutrale holdindelinger. Udlån og leje af kommunens faciliteter og lokaler til foreninger kan tillige betinges af foreningerne ikke kønsopdeler aktiviteter på andet end den enkeltes kønsidentitet, som godt kan afvige fra enten CPR-nummer eller fysisk udtryk. FSTB anbefaler desuden at skabe kønsneutrale omklædningsmuligheder og toiletter i faciliterer for fritidstilbud (som f.x. i haller og svømmehaller). Socialforvaltningen Det er positivt med et fokus på børn og unge (s. 17). I forhold til viden omkring transkønnethed hos børn, forældreskabet samt rådgivning i forhold hertil, må FSTB forventes at være den aktør, der er tættest på målgruppen og have mest viden og erfaring. FSTB vil derfor anbefale at man ligeledes udbreder kendskabet til FSTB´s arbejde. Sundheds- og Omsorgsforvaltningen Det er positivt med at mål om kommunikation (s. 18) FSTB anbefaler at kommunikation også omfatter viden om transkønnede børn og unge. Det er positivt med mål om unges trivsel (s. 19). FSTB anbefaler et konkret initiativ for transkønnede børn og deres forældre. Evt. en samtalegruppe for forældre til transkønnede børn. Teknik og Miljøforvaltningen Det er positivt med en indsats i forhold til kønsneutrale toiletter i det offentlige rum. FSTB anbefaler desuden at skabe kønsneutrale omklædningsmuligheder i f.x. havnebadet. Mange hilsner Bestyrelsen i FSTB – Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn
Læs høringssvar fra Michala Fog Hansen
Indsendt af:
Valby Lokaludvalg
Dato: 13. september 2018
Svarnummer:
3
Virksomhed / Organisation :
Valby Lokaludvalg
By:
Valby
Postnr.:
2500
Valby Lokaludvalgs høringssvar Udvalget støtter selvfølgelig politikken, men med det forbehold, at hvis LGBTI+ flygtninge, som visiteres til Welcome House på Ottiliavej, ikke føler sig trygge der, bør det være på Welcome House man skal igangsætte en indsats, i stedet for bare at flytte LGBTI+ flygtningen ud til en lejlighed i byen. Med venlig hilsen Stefan Emkjær Formand for ”ET helt Liv” Valby Lokaludvalg Michael Fjeldsøe Formand for Valby Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Valby Lokaludvalg
Indsendt af:
Vesterbro Lokaludvalg
Dato: 12. september 2018
Svarnummer:
2
By:
Kbh. v
Postnr.:
1758
Vesterbro Lokaludvalg ser med tilfredshed, at det udarbejdede forslag til LGBTI-politik er blevet til på baggrund af - input fra interesseorganisationer på området og de enkelte fagforvaltninger - udbytte af workshop med deltagelse af repræsentanter for målgruppen - afholdelse af offentligt møde Vi er også glade for, at politikken rummer en rækker konkrete initiativer, som kan være med til at føre politikken ud i den københavnske virkelighed og hverdag. Herudover har Vesterbro Lokaludvalg ingen bemærkninger. Venlig hilsen Thomas Egholm, formand for Vesterbro Lokaludvalg
Læs høringssvar fra Vesterbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Helena Gleesborg Hansen
Dato: 11. september 2018
Svarnummer:
1
Vedhæftede filer: 2
Virksomhed / Organisation :
LGBT Asylum
By:
København V
Postnr.:
1620
LGBT Asylums input til Københavns Kommunes LGBTI+ Politik I LGBT Asylum hilser vi Københavns Kommunes LGBTI+ Politik velkommen! Det glæder os at Københavns Kommune vil være en by for alle, uanset seksualitet, kønsidentitet, etnicitet, religion, handicap og alder! Der er mange gode tiltag i udspillet, hvor vi særligt er glade for at alle syv forvaltninger med til at føre politikken ud i livet og omdanne de fine visioner til konkrete tiltag. Især Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningens fokus på LGBT flygtninge, sætter vi pris på, da det er en særligt udsat målgruppe. Vores erfaring er den, at til trods for LGBT flygtninges mange og komplekse udfordringer, så er de også ressourcestærke og vil gerne aktivt deltage og bidrage til lokalsamfundet. I LGBT Asylum yder vi frivillig baseret social og juridisk rådgivning og tilbyder inkluderende netværk. Vi vil gerne sammen med Københavns Kommune være med til at sikre trivsel og inklusion for målgruppen af LGBT flygtninge, så de også er en del af kommunens regnbuefællesskab! LGBT Asylum arbejder for LGBT asylansøgere og LGBT flygtninge, der er nye i Danmark. Vi tilbyder rådgivning i forbindelse med asyl-, integrations- og udlændingelovgvningen, vi tilbyder et socialt netværk og fællesskab, hvor danske LGBT personer rådgiver og hjælper LGBT flygtninge i mindre grupper og mentorrelationer. Vi bygger bro mellem LGBT flygtninge og de danske LGBT miljøer og foreninger. Vi rådgiver om seksuel sundhed, intimitet, kærlighed og identitet, og vi hjælper med at opbygge positive selvbilleder og livsmuligheder i det nye liv som LGBT’er i Danmark. Herunder hjælper vi transpersoner med indgange og vejledning til det danske sundhedssystem. Vores input til Københavns Kommunes LGBTI+ Politik er følgende: • LGBT Asylum hilser charteret velkommen og vi vil som forening gerne tilslutte os. • Som der allerede beskrives i handlepapiret, så møder LGBT-flygtninge store udfordringer i boligplaceringen i kommunerne. Vi har allerede et godt samarbejde med Welcome House i Valby, der i stor udstrækning tager hensyn til vores medlemmer, som ofte ikke er trygge blandt andre flygtninge fra samme oprindelsesland. Vi ønsker at fortsætte det samarbejde, og vi vil gerne indgå i mere forpligtende samarbejder i forbindelse med boligplaceringen, herunder f.eks. oprette særlige LGBT bofællesskaber i København, hvor LGBT’ere kan bo sammen, når de skal boligplaceres i København. • Vi hjælper mange flygtninge, som er boligplaceret i provinsen, og som qua deres kønsidentitet eller seksuelle orientering ønsker at komme til København for at blive en del ag hovedstadens LGBT miljøer. Det er alt andet lige noget nemmere at være homo eller trans i København end i Thyborøn. Vi har derfor ofte hjulpet flygtninge med at ansøge Københavns Kommune om at overtage integrationsansvaret fra andre (provins-)kommuner. Københavns Kommune er oftest positive og overtager ansvaret, hvilket vi er rigtigt glade for. Hovedstadens høje boligpriser er dog et problem, da kommunen frasiger sig pligten til at finde en bolig mod at overtage integrationsansvaret. For nye flygtninge på integrationsydelse er det ofte en umulighed at finde et værelse til under 5.000 kr. (ydelsen er på ca. 5.500kr/mdr). Vi vil rigtigt gerne indgå i et samarbejde med Københavns Kommune om at finde løsninger på dette, f.eks. særlige LGBT bofællesskaber, hvor folk kan bo sammen for en pris, der tilsvarer deres ydelse. LGBT bofællesskaber vil desuden være en stor hjælp og forebyggelse mod psykosociale problemer, ensomhed og selvskade. • LGBTere har generelt en ringere sundhed end andre danskere, det samme gør sig gældende blandt LGBT flygtninge, der både kæmper med at overkomme evt. traumer fra flugten og samtidigt at tilegne sig en LGBT identitet i Danmark. Der er særligt et område, hvor kommunen kan hjælpe LGBT flygtninges generelle sundhed, og vi vil gerne indgå forpligtende samarbejde om det, da vi gennem vores arbejde allerede har en infrastruktur til kommunikation og en tillidsbåret LGBT til LGBT relation til LGBT flygtninge. • For mange transpersoner, der har fået flygtningestatus i Danmark, starter transitionen først efter boligplaceringen. Personen skal både finde sin egen kønsidentitet og overveje om og hvilke hormonelle og kirurgiske behandlinger han/hun ønsker. Derefter skal vedkommende sætte sig i de danske trans behandlinger og -muligheder. Noget den praktiserende læge ofte ved lige så lidt om, hvis ikke mindre om, end trans flygtningen. En god rådgivning, der tager plads og rum til at hjælpe flygtningen med at finde sin kønsidentitet i samspil med indføring diverse behandlinger vil være en stor hjælp.
Læs høringssvar fra Helena Gleesborg Hansen