Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Østre Gasværk Kvarteret - lokalplan nr. 545
Oprettet:
23. november 2016
Svarnummer:
16
Indsendt af
Irene Greve
Postnr.
2100
By
København Ø
Høringssvar
Efter at have læst lokalplansforslaget grundigt i gennem har jeg følgende indsigelser:
- De nye ejendomme på Østre Gasværksgrunden bør ikke bygges højere end 6 etager.
Det anføres, at byggeriet i det generelle område omkring det planlagte byggeri er ml. 4-8 etager. Dette er kun delvist korrekt. Bydelen er præget af klassisk københavnsk byggeri, vores egen ejedom inkl., på 6 etager. De enkelte undtagelser i området, som det høje grønne byggeri ml. Sionsgade og Nyborggade og på den modsatte side af Østerbro gade ml. Hjortøgade og Tåsingegade, er ikke generelt kendetegnende for området, og kan vel næppe klassificeres som ønskværdige at reproducere, da de hverken er æstetisk eller socialt attraktive. Jeg mener derfor ikke, at de hverken kan eller bør anvendes som reference for nyt byggeri i område. De planlagte 8 etager i det nye byggeri vil skabe en massiv mastodont, der ikke alene skaber voldsomme skygger, men også vil dominere området æstetisk. Jeg vil i denne sammenhæng som beboer i 10 år med udsigt over området også tillade mig at stille store spørgsmålstegn ved korrektheden af de angivne skyggediagrammer i materialet. De er i mine øjne meget underdimensionerede. En bygning på 8 etager vil blive ca. dobbelt så høj som institutionen Ønskeøen, der vil komme til at ligge i skygge en stor del af dagen.
- Antallet af boliger er for højt - antallet af planlagte parkeringspladser for lavt.
Mens jeg har fuld forståelse for behovet for nye boliger i København af forskellig art, vil den kraftige fortætning på det forholdsvis lille område også skabe en risiko for problemer af social såvel som praktisk karakter. Den store bygning på nordsiden af området (Bygning I) vil desuden betyde meget trafik over mod Carl Nielsens Allé. Selvom der ikke bliver åbent for kørende trafik, vil det underdimensionerede antal parkeringspladser for det nye byggeri gøre det attraktivt for de nye beboere at parkere i dette område, der i forvejen er hårdt belastet parkeringsmæssigt.