Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 30. april 2015
Svarnummer:
693

Indsendt af

Bestyrelsen, Bellahøj Fritidscenter

Virksomhed / organisation

Bellahøj Fritidscenter

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Kære medlemmer af Børne- og Ungdomsudvalget og medarbejdere i BUF Bestyrelsen på Bellahøj Fritidscenter vil gerne takke jer for at lytte til de argumenter mod en kæmpe institution på Rødkilde Skole, som blev fremført i første høringsrunde. Det reviderede forslag for fritidsinstitutionerne tilknyttet Rødkilde Skole indebærer således, at det fremtidige fritidstilbud fysisk skal fordeles på Bellahøj Fritidscenters tre nuværende matrikler og KKFO’ens lokaler på skolens matrikel. Det foreslås, at det fremtidige tilbud skal organiseres som en KKFO. Bestyrelsen for Bellahøj Fritidscenter (BFC) kan ikke acceptere en sådan organisering. Vi vil derfor, efter en præsentation af argumenter herfor, fremlægge tre alternative organiseringsforslag, som opfylder de mål, Børne- og Ungdomsudvalget har for Fremtidens Fritidstilbud. Afslutningsvis tillader vi os at komme med et bud på, hvordan tilbuddene til de større børn på Rødkilde Skole kan organiseres som en del af et sammenhængende børneliv. Fritidsinstitutionerne ved Rødkilde Skole er nogenlunde lige store målt på normeringen af fritidshjemspladser til børn i 0.-3. klasse. BFC er normeret til 184 børn og har p.t. 195 børn indskrevet. Rødkilden – Rødkilde Skoles KKFO er normeret til 178 børn. På nuværende tidspunkt er det største antal fritidshjemspladser ved Rødkilde Skole således at finde på den selvejende institution BFC. Ser man på, hvordan forældrenes ønsker til fritidshjemsplads fordeler sig, når de indskriver deres børn på Rødkilde Skole, ønsker et flertal af forældrene hvert år en plads på den selvejende institution BFC frem for en plads på Rødkilde Skoles KKFO. På trods af en konstant merindskrivning på 10-12 børn de sidste 18 måneder, står der p.t. 18 børn på venteliste til en plads på BFC. Vi må ud fra ovenstående derfor konstatere, at hovedparten af forældrene til børn i 0.-3. klasse på Rødkilde Skole ønsker, at deres barn skal gå på den selvejende institution Bellahøj Fritidscenter. Begrundelsen for forældrenes ønsker skal efter vores mening findes i de muligheder, der er i selvejerskabet – og i den pædagogiske kultur på BFC, som udvikles kontinuerligt i tæt samarbejde mellem brugere, personale og ledelse. Selvejerskabet skaber sammenhæng og gennemsigtighed. Der er kort proces fra tanke til handling til gavn for institutionens børn og unge. Dette gør bl.a. at ideer og forslag hurtigt kan blive til virkelighed. Muligheden for at have direkte indflydelse på børnenes trivsel er med til at skabe stort engagement blandt forældre og børn. Forældrene kan i bestyrelsen direkte påvirke og optimere de pædagogiske processer. Eksempelvis kan bestyrelsen, i samråd med den daglige ledelse, omfordele midler og ressourcer, hvis enkelte børn eller grupper af børn har behov for en særlig indsats i en periode. Det tætte samarbejde mellem institution og bestyrelse har en afsmittende effekt i hele organisationen, og der skabes tryghed og gennemskuelighed for børn og unge, når alle stiler efter samme kvalitative pædagogiske mål. Den sammenhæng, børnene og de unge oplever, når forældrene engagerer sig i bestyrelsen og institutionens dagligdag, medvirker til deres demokratisering: de føler sig som vigtige, ligeværdige deltagere i fællesskabet og de oplever, at tingene skal hænge sammen for at blive gode og konstruktive. Vores forældre giver en mangfoldighed af svar, hvis man spørger dem, hvorfor de har valgt en plads på BFC – alle familierne er forskellige og har deres helt egne måder at bruge fritidshjemmet og klubben på. Pointen er, at mange af de valgmuligheder, den enkelte har, kun er til stede, fordi BFC er en selvejende institution. Forældrene vælger BFC fremfor KKFO’en på skolen, netop fordi fritidspædagogikken er i fokus. Forældrene vægter det miljøskift, som følger med afslutningen af skoledagen, og mange ser fritidshjemmet som en vigtig del af familiens samlede liv. Børn har brug for – og ret til - fritid efter en lang skoledag. Inklusion er en naturlig del af hverdagen på institutionen. Alle børn mødes med en overbevisning om, at de hver især bidrager med noget positivt til fællesskabet i institutionen. Det enkelte barn bliver mødt i øjenhøjde af voksne, som er gode til at sætte rammer for mangfoldige typer af børnefællesskaber – med og uden voksendeltagelse. Vi har øjne på både de stille, de skæve og de vilde børn – og støtter dem alle i deres individuelle karakterdannelsesprocesser. BFC skaber tryghed og kontinuitet i børnenes liv – fra 0. klasse på Højen via fritidshjemsafdelingerne i Villaen og på Bellahøjvej 42B i 1.-3. klasse, til børnene samles igen, når de starter i Villaen i 4. klasse for at gå i fritids-, junior- og ungdomsklub, indtil de er 18+. Alle er en del af det store fællesskab, og det aldersintegrerede miljø giver BFC en række muligheder i det daglige pædagogiske arbejde – samtidig med, at børn i alle aldre kan finde sammen og lære af og med hinanden. At BFC både rummer fritidshjem, fritidsklub, juniorklub og ungdomsklub medvirker til at fastholde de unge i betydningsfulde relationer med kompetente medarbejdere i længere tid, end det ellers ville være muligt. Samarbejdet med Rødkilde Skole nu og i fremtiden Bellahøj Fritidscenter har et glimrende samarbejde med Rødkilde Skole og Rødkilden KKFO omkring Stærkt Samarbejde, skolepædagogstillinger og andre opgaver, eksempelvis børn med særlige udfordringer og behov. Vi er gode til at finde fælles løsninger, hvor både lærer- og pædagogfagligheden kommer i spil. Hvis det fremtidige samarbejde mellem Rødkilde Skole og de tilknyttede fritidsinstitutioner skal fungere optimalt, er det nødvendigt at den fælles opgave defineres tydeligt. Det er ligeledes nødvendigt, at der i ledelsessamarbejdet sikres, at fritidspædagogikken ikke underordnes skolen, men forbliver et særligt pædagogiske felt med egne teorier og metoder. Skolelederen har det overordnede ansvar for børnenes skoleliv og uddannelse. Bestyrelsen mener, det er nødvendigt, at den institutionsleder, som skal bære det overordnede ansvar for børnenes fritid, sociale udvikling og karakterdannelse i en 1:1 relation til skolelederen, har sin base i en institution, hvis virksomhed er defineret efter Dagtilbudsloven. Vi anbefaler, at Susanne Vogelius, leder på Bellahøj Fritidscenter, i kraft af sin ledelseserfaring fra en stor, selvejende fritidsinstitution, bliver udpeget som ansvarlig for at repræsentere fritidsinstitutionerne i en partnerskabsaftale med Rødkilde Skole. Gennem en partnerskabsaftale kan samarbejdet udvikles og udvides, også til at omfatte andre aktører og tilbud i lokalområdet. Det undrer os, at Børne- og Ungdomsforvaltningen i det reviderede forslag fastholder en organisering som KKFO, og vil derfor gøre Børne- og Ungdomsudvalgets medlemmer opmærksomme på, at der findes alternativer. Bestyrelsen foreslår følgende tre organisationsmodeller for Fremtidens Fritidshjemstilbud ved Rødkilde Skole: Forslag 1 Bellahøj Fritidscenter forbliver selvejende. Rødkilden KKFO bliver omlagt til en selvejende institution med egen selvstændige bestyrelse. Rødkildens personale foreslog at blive selvejende i deres høringssvar. Der er fremlagt forslag om omlægning fra KKFO til selvejende fritidshjem i andre skoledistrikter, hvor majoriteten af fritidshjemspladserne i den nuværende organisering befinder sig på selvejende fritidshjem. Forældrene får mulighed for at vælge mellem to pædagogisk ledede fritidshjem, som arbejder tæt sammen. Institutionerne bevarer hver deres suverænitet og kultur. Der indgås en lokalt udviklet partnerskabsaftale mellem de to selvejende fritidsinstitutioner og skolen – hvilket Folkeskolelovens § 3, stk. 2 giver mulighed for – og en partnerskabsleder udpeges. Ledelsessamarbejdet opfylder 1:1-kravet: én skoleleder til én partnerskabsleder. Forslag 2 Bellahøj Fritidscenter forbliver en selvejende institution, Rødkilden forbliver en KKFO. Institutionerne bevarer hver deres suverænitet og kultur. Forældrene får mulighed for at vælge mellem to typer af fritidsinstitutioner: en KKFO eller et selvejende fritidshjem, som arbejder tæt sammen. Der indgås en lokalt udviklet partnerskabsaftale mellem de to fritidsinstitutioner og skolen – hvilket Folkeskolelovens § 3, stk. 2 giver mulighed for – og en partnerskabsleder udpeges. For at sikre, at fritidspædagogikken prioriteres, skal partnerskabslederen være identisk med lederen af BFC. Skolelederen bevarer det øverste ansvar for KKFO’en. Ledelsessamarbejdet opfylder 1:1-kravet: én skoleleder til én partnerskabsleder. Forslag 3 Rødkilden KKFO omdannes til en selvejende underafdeling af Bellahøj Fritidscenter med 1-3 pædagogiske afdelingsledere. Kultur og traditioner udvikles og gode erfaringer deles i det store fællesskab. Ledelsessamarbejdet opfylder 1:1-kravet: én skoleleder til én institutionsleder. Klubområdet: sammenhæng i børnenes liv? Det reviderede forslag for fritidshjemsbørnene har (utilsigtede?) konsekvenser for klub-området. Placering og antal af klubpladser i området er således uvis, ligesom Rødkildens nuværende klubpladser ikke omtales i det seneste forslag. BFC ønsker at bevare klubpladserne som en integreret del af institutionen. Bestyrelsen foreslår, at Rødkilden og BFC indgår et forpligtende samarbejde for at bevare et tilstrækkeligt antal klubpladser i umiddelbar nærhed af Rødkilde Skole. Klubberne organiseres som en del af de to institutioner – og eventuelt som en del af et fremtidigt selvejende netværkssamarbejde mellem klubberne i området. Området er præget af stor diversitet i forhold til etnicitet og social og økonomisk kapital, og for at sikre alle børn – også de større – et pædagogisk fristed, er det nødvendigt at bevare klubberne som en del af et samlet 5-18 års tilbud. Ud over Rødkilde Skole samarbejder BFC allerede med en lang række af nærmiljøets øvrige aktører: børnehaver, fritidshjem, KKFO’en på Rødkilde Skole, fritidsklubber, ungdoms-klubber, plejehjem, idrætsklubber, spejdere m.m. Institutionen deltager aktivt i bydelssamarbejdet omkring fritids- og ungdomsklubberne i Bellahøj-Brønshøj og Husum-Tingbjerg Bydele, og dette arbejde vil vi gerne fortsætte i fremtiden. Vi anbefaler, at Børne- og Ungdomsudvalget beslutter, at den fremtidige organisering af fritidstilbuddene i København aftales lokalt i de enkelte skoledistrikter. BFC er en rentabel institution, som gennem over 40 år har bidraget til, at utallige af lokalområdets børn og unge har taget en mangfoldighed af gode minder om venskab, fællesskab og betydningsfulde voksne med sig ud i livet. Vi mener, at det gode børneliv på Bellahøj Fritidscenter giver det enkelte barn noget helt særligt, som ikke kan genskabes i en anden organiseringsform end den selvejende. Med en dybfølt opfordring til at ændre implementeringsplanerne for fritidsinstitutionerne ved Rødkilde Skole og håbet om, at I vælger at bevare vores unikke selvejende institution… Mange bekymrede hilsner Bestyrelsen på Bellahøj Fritidscenter