Virksomhed / Organisation :
Cyklistforbundet, Københavns afdeling
Cyklistforbundets Københavnsafdeling foreslår, at Nørregade efter renovationsarbejdet ikke bare går ”back to normal”. Men at man benytter lejligheden til at turde tage chancen og prøve noget meget mere grønt, visionært, klima- og cyklistvenligt i denne vigtige nord-sydgående cykeltrafikakse: Etablering af Nørregade som cykelgade, og hvis der igen skal køre Movia-busser, så en cykel- og busgade, hvor den øvrige kørende trafik skal indrette sig efter førstenævne og kun må bestå af erhvervskørsel med ærinde i gaden og nærområder i sidegaderne. Gerne med bilensretning mod nord mod Nørreport.
Hvorfor ikke benytte lejligheden, nu da bilisterne længe har vænnet sig af med at køre i Nørregade og fundet andre veje grundet det omfattende vejarbejde. Vi finder, at Nørregade som cykelgade eller cykel- og busgade kunne være et flot flagskib, der signalerer nye og miljø- og klimavenlige tiltag i København og Indre By, hvad angår trafikpolitik. Og bestemt også give Nørre Kvarter et kvalitetsløft, som et bedre sted at bo og færdes.
Vi har som sådan ingen holdning til planerne om udvidelse af hotelkapaciteten, men er bekymrede for om den vil stå i vejen for helt nye visionære ideer for Nørregade med meget mindre biltrafik og mere klima-bæredygtig trafik.