Ny Ellebjerg-området - lokalplan 448 med tillæg 1 og 2 samt kommuneplantillæg

Lokalplanen blev bekendtgjort den 29. juni 2015

Høringsfrist:

17. marts 2015
Indsendt af:
Vibeke Hjortlund & Claude Teisen-Simony
Dato: 17. marts 2015
Svarnummer:
10
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Videnskab.dk og eye-d innovation
By:
Copenhagen Valby
Postnr.:
2500
Indsigelse vedr. Tillæg nr. 2 til lokalplan nr. 448-1 Ny Ellebjergområdet Vedr. bevaringsværdige industribygninger nedrives og erstattes med arkitektur af spekulantagtig kvalitet, som vil udvikle sig til ghetto Denne indsigelse bygger primært på følgende: • At ovennævnte lokalplanforslag i Kløverbladsgade-Trekronergade karreen vil nedrive noget af vores bygningsmæssige kulturarv og selve bydelen Valbys inderste DNA, nemlig de fine gamle industribygninger af høj arkitektonisk kvalitet, som nuværende lokalplan og forslaget selv betegner som bevaringsværdigt. • At de planlægges erstattet med en spekulantarkitektur, som aldrig vil andet end hurtigt ældes med grimhed og derved med stor sandsynlighed skabe et fremtidigt ghettoiseret område. Fin klassisk industribygning, her skal der være Klassisk (bevaringsværdig) shedtags 6 etager. industribygning, her skal der være 5 etager De af lokalplanforslaget betegnede bevaringsværdige industribygninger er ældet med stor skønhed, fordi de er udført i ordentlige kvalitetsmaterialer og med en tidløs kvalitetsarkitektur. De kan således holde i mange århundreder endnu. Derfor er det en skandale at nedrive disse arkitektonisk smukke bygninger, når de helt uden problemer kan ombygges til moderne formål til f.eks. blandet brug som serviceerhverv og boliger, helt i tråd med nuværende lokalplan. Dette er der mange gode eksempler på i lokalområdet. For eksempel Sukkertoppen på Carl Jacobsens Vej lige om hjørnet, der i dag fremstår som et mønstereksempel, og som blev præmieret af Københavns Kommune i 1993. Men få år tidligere var det folkelige protester mod de omfattende nedrivninger i Valby og kortsynet over for sikring af kulturarven, som sikrede dette smukke og velfungerende kompleks Sukkertoppen for eftertiden. Det bør kommunen huske nu, frem for at ødelægge områdets karakter få år efter redningen med et forslag som det i Tillæg nr. 2 til lokalplan nr. 448-1 Ny Ellebjergområdet. Arkitekten bag renoveringen af Sukkertoppen, Kristian Isager, skriver bl.a. følgende i en artikel, publiceret i en rapport fra Kulturstyrelsen (*): Et af Danmarkshistoriens første, arkitektonisk ambitiøse industrikvarterer var under hovedløs nedrivning og ødelæggelse og blev blot erstattet af tidens mest kedsommelige kontorhusbyggerier. Respekten for hvad der var opført blot en eller to generationer før kunne ligge på et meget lille sted. Det var de døve og blinde, der regerede. Tidsbilledet var også et København, der endnu ikke var kommet ud af mange års stilstand og krise. Byen bar præg af alt for mange nedrivninger – nedrivninger der ofte blev fulgt op af endnu mere ligegyldigt nybyggeri end det der netop var revet ned - et enkelt blik på Toftegaards Plads et godt stenkast fra Carl Jacobsens Vej kan hurtigt bekræfte dette synspunkt. Dette folkelige signal havde Chr. Islef & Co. opfanget. Ønsket var klart at forene tanken om en sikring af kulturværdierne med en rent forretningsmæssig betragtning på det gamle sukkerraffinaderis tilbageværende bygningsmasse. Mere moderne industribygning i vellykket Nuværende facade af industribygning typisk industriarkitektur, som står godt i med fine sprossede vinduer mod det arkitektur og proportioner til omgivende tilstødende lave beboelseskvarter. beboelse Det er værd at understrege arkitekt Kristian Isagers pointe om, at kulturværdierne og forretningsmæssige betragtninger rent faktisk spiller sammen. Dertil kommer i den nuværende sag proportionerne i forhold til det omkringliggende byggeri, hvilket også er helt centralt. De eksisterende bevaringsværdige industribygninger holder sig i en skala i 1-2 etager, som er rådende for karreen mellem Kløverbladsgade og Trekronergade, og som er herskende i det nærliggende historiske arbejderkvarter med fine små huse i 1½ - 2½ etager. Industribygningerne forholder sig således godt til det omgivende beboelseskvarter og rummer også god plads til lys og luft omkring bygningerne. Der kan således skabes et utroligt attraktivt miljø, således som der også er opstået i de omgivende bevarede fabrikskomplekser Sukkertoppen og Kapselfabrikken. Den sydlige del af den nye bebyggelse set fra sydøst. Illustration af Arkitema fra tillæg til Lokalplanen. I modsætning hertil er det nye foreslåede spekulantbyggeri i helt op til 6 etager, hvilket ikke ellers optræder historisk i kvarteret. Byggeriet er derudover planlagt utroligt tæt, så det ikke har samme luftighed, som ellers præger denne del af Valby. Byggeriet er en stor, massiv klods, som udelukkende forholder sig til de andre nybyggerier på modsatte side af Carl Jacobsens Vej. Derfor skabes en ubalance i karréen med det ellers varierede og attraktive beboelses- og villakvarter, med omgivende bevarede historiske fabriksbygninger. Hvis man skal erstatte de smukke, bevaringsværdige industribygninger med noget nyt, må man i det mindste stille krav om, at arkitekturen er i samme kvalitet som det, man nedriver. Det fremgår med al tydelighed af tillægget til lokalplan 448-1, at der er tale om byggeri af ussel kvalitet – desværre i lighed med andre nye byggerier i området, som er udført i usselt betonmodulbyggeri. Godt nok med påklistrede murstenskaller. Men kvaliteten af murstensskallerne, deres kedelige industriforbandt og livløse røde farve lever på ingen måde kvalitetsmæssigt op til murstenskvaliteten og de smukke levende murstensfarver i de eksisterende bevarede fabrikker i området. Dette nye foreslåede byggeri vil således forringe den kulturhistoriske og arkitektoniske variation i området og trække den arkitekturmæssige standard ned. Man kan se på de senest opførte nye bygninger, at de allerede ser triste ud, og det vil kun accelerere med tiden, således at området i lighed med andre steder i København vil udvikle sig til en kedelig ghetto, hvor det er svært at tiltrække borgere med overskud. Alt dette medfører en stor sandsynlighed for, at dette byggeri tilsammen med de tilstødende byggerier i samme ringe kvalitet vil forsumpe til en ghetto med belastende sociale, volds- og hærværksmæssige problemer til følge. Det er der mange sørgelige eksempler på i både Københavns og Frederiksberg Kommune. F.eks. bebyggelsen Stjernen på Frederiksberg, hvor man nedrev det gamle arbejderbryggeri Stjernen. Nu ligger det hen som et socialt belastet område og et eksempel på, at når man placerer et nyt spekulantbyggeri af ringe arkitekturmæssig kvalitet i velfungerende kvarterer, udvikler de sig hurtigt til socialt belastende ghettoområder. Ved Stjernen blev en ung mand oven i købet dræbt på åben gade. Sådanne områder kommer i høj grad til at belaste det omgivende kvarter med både vold og hærværk. Det er næppe det, kommunen ønsker. Men det er en konkret risiko, der trænger sig på i den konkrete sag i Valby, hvis Tillæg nr. 2 til lokalplan nr. 448-1 Ny Ellebjergområdet gennemføres som planlagt. Samtidig med at man rammer både kulturarven, forretningsmulighederne på den lange bane, og man ødelægger det fine arbejde med området, som blev gennemført i 1990’erne. Chefredaktør Vibeke Hjortlund og Direktør Claude Teisen-Simony Virksomhedsledere i Valby (*) Artikel af Kristian Isager er publiceret rapport udgivet af Kulturstyrelsen i forbindelse med seminar om genanvendte industrianlæg, side 42 i rapporten. http://www.kulturstyrelsen.dk/fileadmin/user_upload/kulturarv/publikationer/emneopdelt/bygninger/genanvend/rapport.pdf
Læs høringssvar fra Vibeke Hjortlund & Claude Teisen-Simony
Indsendt af:
Renee Petersen og Lisbeth Haugaard
Dato: 17. marts 2015
Svarnummer:
9
Virksomhed / Organisation :
privat
By:
valby
Postnr.:
2500
Lisbeth Haugaard og Renee Petersen Kløverbladsgade 44, 2500 Valby har følgende bemærkninger til forslag. 1. Byggehøjde og byggeprocent 2. Parkeringsforhold 3. Udendørs udfoldelsesmuligheder 4. Faciliteter ang. regnvand ad.1.: Det bekymrer os at man påtænker byggehøjden og byggeprocenten så høj i Kløverbladsgade. Det bliver tunnellignende fornemmelse at gå igennem gaden. Det bliver lidet attraktivt at bosætte sig her. ad.2.: Der er allerede store parkeringspladsmangler i gaden. Der parkeres desuden nogle gange foran folks indkørsler. Efter den nye plan er der ikke indtænkt nok parkeringspladser. Det gælder både til de nye boliger og besøgende og ansatte på plejehjem. Ifht til den udvidede togtrafik med parkeringsbehov ser vi også at folk der skal til lufthavnen langtidsparkerer i gaden. Der er desuden øget parkeringsbehov ved Ny Ellebjerg station for folk der skal ind til byen. Kbh kommune har en politik om at begrænse biltrafikken i byen. Dette muliggøres ikke med denne plan. Hvordan vil i afhjælpe dette. ad.3.: Ifht lokalplanen er der ikke skitseret udfoldelsesmuligheder for børn der er over sandkassealderen. Hvis ikke der tages hensyn til dette vil der opstå problemer sidenhen. Boligerne vil fremstå mindre attraktivt for familier med større børn. Hvordan vil I imødekomme dette? ad.4.: Vi har tidligere haft store problemer med vand i kældre ved større regnmængder. Hvordan er der taget hensyn til grønt miljø? Regnvandsopsamling, grønne tage, nedsivning m.v. så det ikke belaster det gamle boligområde. Med venlig hilsen Lisbeth Haugaard og Renee Petersen Renee_petersen@hotmail.com Lishau44@gmail.com
Læs høringssvar fra Renee Petersen og Lisbeth Haugaard
Indsendt af:
Morten KAltoft
Dato: 17. marts 2015
Svarnummer:
8
By:
Valby
Postnr.:
2500
Der bor mange børn på trekronergade og bilerne kører alt for hurtigt. Der er et behov for at sænke hastigheden på trafikken på trekronergade. Mvh. Morten KAltoft
Læs høringssvar fra Morten KAltoft
Indsendt af:
Thommi Nielsen
Dato: 16. marts 2015
Svarnummer:
7
By:
Valby
Postnr.:
2500
Som genbo til det kommende byggeri i Kløverbladsgade er vi bekymret for, at byggeriet overfor vores hus bliver højere end det beskrevne i den oprindelige lokalplan. Vi vil på forhånd anmode om, at der ikke tillades byggeri overfor vores hus, der er højere end vores byggeforeningshus, ligesom vi ikke mener, at bebyggelsesprocenten bør overstige det, som er beskrevet i det oprindelige lokalplanforslag. Som beboere i området er vi desuden bekymrede i forhold til den stigende biltrafik og deraf følgende parkeringskaos i området. Vi mener, at der i lokalplanen bør indføres trafikregulering, der nedsætter hastigheden for biltrafikken. Vi mener ikke, at der er taget højde for øget trafik og parkeringsproblemer i forbindelse med lokalplanen. Som husejer i Kløverbladsgade skal man være medlem af grundejerforeningen Kløverbladet. Der bør tages stilling til, at de kommende grundejere også er omfattet af denne regel, ligesom de skal være med til, at dække de omkostninger, der er ved, at bo på en privat fællesvej. Vi skal desuden anmode om, at den/de kommende bygherre forpligtes til, at reetablere de skader, som sker på vej og fortov som følge af byggeriet, herunder ekstra slid, som sker pga. kørsel med tunge kørertøjer.
Læs høringssvar fra Thommi Nielsen
Indsendt af:
Hjalte Pohlentz
Dato: 16. marts 2015
Svarnummer:
6
By:
Valby
Postnr.:
2500
Angående trafikale problemer på Trekronergade i Valby Vi bor på Trekronergade 57 i Valby. En vej der er meget mere trafikeret end den burde være. Trafikken om morgenen og eftermiddagen er tung og det virker som om gaden benyttes i stedet for Sjælørboulevard eller gammel Køge landevej, som begge er langt mere velegnet til tung trafik. Der kører mange biler, men også lastbiler og busser. Der er en 30km/t zone på gaden, men ikke på hele gaden.(?!) Der er også enkelte fart-chikaner, men vores erfaring er at de nærmere udfordrer bilister til at køre ekstra hurtigt fremfor at sætte farten ned. Da der ikke er nogen cykelsti, er det meget ubehageligt at cykel både alene, men specielt med børn på gaden. Dette forgår som regel til og fra børnehave, når trafikken er værst og bilerne forsøger at klemme sig ind mellem lastbiler, skolevogne, busser, børn og cykelister, for at komme hurtigere frem end man kan på Gammel Køgelandevej. Det er ofte så kaotisk at vi lader vores barn køre på fortovet i stedet for på gaden, som loven ellers foreskriver. Specielt krydset mellem Trekronergade og Carl Jacobsens vej er forfærdeligt. Der er ingen udsyn og trafik fra 4 retninger. Der ligger desuden en børnehave på hjørnet, hvor forældre aflevere i bil. Det kryds er simpelthen så farligt, at det det kun kan være et spørgsmål om tid før det koster menneskeliv. Jeg får ondt i maven hver eneste gang jeg skal over krydset. Det bør som minimum lysreguleres, med fodgængerfelt og optegnede cykelstier. Alt i alt er Trekronergade beboelsesgade, med en skole og to børnehaver/vuggestuer. Der bor rigtig mange mennesker der hverdag skal frem og tilbage fra arbejde, skole, vuggestue osv. Samtidig er trafikken steget helt vildt de senere år, og der er meget mere trafik i vente med alle de nye boliger. Men der er ikke gjort noget for at sikre sikkerheden på gaden. Det må iværksættes med det samme, før nogen kommer til skade. Mvh. Julie og Hjalte
Læs høringssvar fra Hjalte Pohlentz
Indsendt af:
Liz Haltrup
Dato: 16. marts 2015
Svarnummer:
5
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Grundejerforeningen Kløverbladet
By:
Valby
Postnr.:
2500
Læs høringssvar fra Liz Haltrup
Indsendt af:
Valby Lokaludvalg
Dato: 11. marts 2015
Svarnummer:
4
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Valby Lokaludvalg
By:
Valby
Postnr.:
2500
Læs høringssvar fra Valby Lokaludvalg
Indsendt af:
Anders Engelhardt Petersen
Dato: 10. marts 2015
Svarnummer:
3
By:
Valby
Postnr.:
2500
Trafik: Har man tænkt over den øget trafik der nødvendigvis vil kommer og er allerede er kommet til området, jeg tænker her på specielt på Trekronergade, hvor der bor mange børn, og krydset Trekronergade/ Carl Jakobsensvej, hvor jeg færdes med mine to drenge på 6 og 9 år hver dag på vej til og fra skole. I forevejen er dette kryds meget uoverskueligt med mange biler i høj hastighed. Er der her tænkt over en løsning, evt fart dæmpning på Trekronergade og lysreguleret kryds ved Carl Jakobsensvej eller skal der en alvorlig ulykke til først? Som lille byhus på Trekronergade, er jeg meget bekymret over højden på det etagebyggeri der skal opføres på Karensgade, vil dette påvirke vores privat liv i haven, og ikke mindst lys og sol. Vil de fra deres tagterrasse kunne glo lige ned på os, i så fald vil dette være utrolig ubehageligt. Er der tænkt på parkering til plejehjemmet, i forevejen er det efterhånden meget svært for folk der på Trekronegade at få plads til deres egen bil pga af folk bruger gaden til gratis parkering inden de tager toget til city fra Ny Ellebjerg station. Med det forholdsvis store antal menesker der kommer til at bo i området i forhold til nu, er der virkelig brug for rekreative grønne områder, legepladser og sportspladser, har man tænkt det ind? VH Anders
Læs høringssvar fra Anders Engelhardt Petersen
Indsendt af:
Bjørn Bune
Dato: 9. marts 2015
Svarnummer:
2
By:
Valby
Postnr.:
2500
Hvorfor skal der ikke gøres en indsats for at dæmpe trafik på Trekronergade og fremme cykellister? Der vil kommer endnu mere trafik med de mange ny boliger på Kløverdalsvej og et plejehjem på Trekronergade. Der er i forvejen kommet øget trafik grundet nye boliger på Carl Jacobsens Vej. Eksempelvis krydset mellem Carl Jacobsens vej og Trekronergade er et mareridt hver morgen med mine to piger på to og fire år. Det er umuligt at orientere sig. Hvor skal ansatte og besøgende på plejehjem parkere - der er i forvejen for få pladser for beboerne på Trekronergade . Kan de 4. etagenhøje boliger se ind i mit hus på Trekronergade 107? Vil det tage eftermiddagssolen. Vil den høje tagterrase på Trekronergade være en gene for mit privatliv med dens frie udsyn til mit hus og have samt støj herfra. Vil der kommer en legeplads mere i området til de mange nye børn. Hvad med en ny skole i området - der er langt til nærmeste folkeskole(Baunehøj). Jeg er bekymret over bebyggelsesprocenten i forhold til rekreative områder, parkeringspladser og trafik i Ny-Ellebjerg området. Plejehjemsbygningen er fredet, vil man bibeholde samme facade og højde på bygningen?
Læs høringssvar fra Bjørn Bune
Indsendt af:
Louise & Rune Mielonen Grassov
Dato: 2. februar 2015
Svarnummer:
1
By:
Valby
Postnr.:
2500
Trafik: Som daglige brugere af Trekronergade, Carl Jacobsens Vej og området ved Ny Ellebjerg St savner vi en meget mere aktiv stillingtagen til trafikhåndtering i området. Specielt krydset Carl Jacobsens Vej / Trekronergade oplever vi som decideret farligt. For os (og rigtig mange andre) er det den daglige skole- og børneinstitutionsvej og vi bruger mottoet "vi cykler - på trods". Med etablering af sidste etape af metroen og endestation på Ny Ellebjerg og med tilførelsen af x antal nye boliger og institutioner i området oplever vi ikke at der i lokalplanforslag 448 m tillæg 1 og tillæg 2 overhovedet er forholdt sig til hvad den øgede mængde trafik medfører af daglige udfordringer. Specielt kobling til Ny Ellebjerg station fra Carl Jacobsens Vej og krydsning i svinget Carl Jacobsens Vej / Trekronergade forventer vi belyst og løst så det reflekterer den øgede trafikmængde og de forøgede udfordringer, der må forventes når man bygger et nyt "tæt bykvarter med en blanding af boliger og erhverv". Parkering: Vi savner tydelig angivelse af hvordan og hvor det øgede parkingsbehov løses. Omkringliggende veje er allerede under pres med station og børneinstitutioner på Carl Jacobsens Vej og Trekronergade uden parkeringsmuligheder.
Læs høringssvar fra Louise & Rune Mielonen Grassov