Fra personalet og bestyrelsen i Kollegiegårdens Vuggestue
Vi har i forhold til indstillingen, ikke mulighed for at iværksætte handlemuligheder, der vil blive betragtet og godkendt som en bæredygtig løsning ifølge Københavns Kommune.
Vi har derfor følgende kommentar til indstillingen, baseret på en principiel bekymring for fremtidens dagtilbud i Københavns Kommune:
Trivsel i små miljøer:
I har som kommune et dagtilbud som os, som tilgodeser børn og familier der trives i små miljøer.
Hvorfor er der høj trivsel i små institutioner? Eftersom vi arbejder ud fra en struktur baseret på nærdemokrati og nærledelse, er der også kortere afstand mellem alle involverede. Det skaber stort engagement, ejerskab, pædagogisk bæredygtighed, fleksibilitet, pædagogisk overskud, ressourcestærkt samarbejde mellem personale og forældre og ikke mindst altafgørende viden om det enkelte barn, familie og deres behov.
Pædagogisk kontinuitet:
Der er en pædagogisk kontinuitet i kraft af en åbningstid på 9 timer dagligt, idet personalet er det samme morgen som aften. Det skaber stor tryghed og følelse af nærvær, nærhed og sammenhæng for det lille barn, og optimerer evnen og lysten til at udvikle behovet for personlig tilknytning.
Hos os får de følelsen af pædagogisk kontinuitet og en tæt nærværende relation mellem barn og voksen, hvilket for mange små børn er basalt for al videre udvikling.
God belægning:
Vi har hovedsagligt altid fuld belægning, og det udspringer selvfølgelig af, at vi er ønsket af forældregruppen og har været det i over 60 år.
Vi har en lang traditionsrig historie baseret på omsorg, udvikling, trivsel og arbejdsglæde.
Vuggestuebørn har særlige relationelle behov:
Vi, som lille institution, skaber gode rammer for en stigende gruppe af sensitive, særligt sensitive og præmature børn. Der vil være en større risiko forbundet for denne gruppe børn, ved at placere dem i større enheder. Dermed ikke sagt at børn født til termin og børn uden behov for særlige hensyn, ikke også har stor gavn af vores struktur og pædagogik.
Hos os har vi altid arbejdet ud fra et inkluderende perspektiv i forhold til alle børn og individuelle udviklingsbehov. Udvikling skaber behov, både periodisk eller konstant. Dette er vores små grupper godt indrettet til og henvender sig godt til vuggestuebørn som har en mere sårbar alder. De påvirkes let i forhold til omgivelserne og mennesker de ikke har en relation til.
Store institutioner skaber mere uro og støj - Begge en alvorlig stressfaktor for små børn. Vi har en struktur baseret på små grupper som imødekommer behovet for tryghed og overskuelighed iblandt børnene.
Det er nemmere at holde fokus på pædagogiske overvejelser og behov med en fleksibel struktur.
Nyeste forskningsrapport fra DPU, Århus ”Pædagogisk kvalitet i store og små daginstitutioner” (*) fremhæver udfordringerne ved store institutioner såfremt disse IKKE skaber små miljøer. Det betyder principielt at der er større risiko forbundet ved store frem for små institutioner som udgangspunkt, i forhold til børns trivsel, læring og udvikling. Dette gælder ligeledes personalets trivsel og arbejdsmiljø.
Risikoen er forbundet med mindre fleksibilitet da store institutioner ofte har behov for en mere stram struktur, og det resulterer måske i at pædagogiske overvejelser og behov bliver sekundære i stedet for primære.
(*) Artikel: http://edu.au.dk/aktuelt/nyhed/artikel/store-daginstitutioner-giver-bagslag-for-boerns-trivsel-og-udvikling/
(*) Hele rapporten : http://edu.au.dk/fileadmin/edu/Forskning/Diversitet__Kultur_og_Forandring/Ebog_-_Paedagogisk_kvalitet_i_store_og_smaa_daginstitutioner_-_feb_2015_-_web.pdf
Anerkendelse af behovet for selvejet:
Som selvejende institution har I ligeledes et dagtilbud, som imødekommer forældres behov for demokratisk medindflydelse og lysten til at samarbejde. Et behov som skal imødekommes og anerkendes – dette mener vi skaber konstruktivt og positivt ejerskab og godt forældreskab på lang sigt.
Mangfoldighed kontra ensretning i udvalget af institutioner:
Alle daginstitutioner arbejder forhåbentlig ud fra et pædagogisk nærvær, trivsel og udvikling.
Men som lille institution er der grundlæggende elementer, der rent strukturelt ikke kan imødekommes i store institutioner, og derfor mister I lige præcis alle de fordele og bløde værdier der får forældre til at ønske os som daginstitution.
Denne udvikling af ensretning i dagtilbud bekymrer os, da vi mener at det frie valg i forhold til et mangfoldigt udbud af institutionstyper forringes.
Risiko forbundet med ensretning og forældrereaktion:
Små institutioner, deltidsåbne institutioner og selvejende institutioner – alle der ikke som udgangspunkt ligger indenfor det kommunale regi, står på spil og dermed risikerer I at miste en stor forældregruppe til et muligt privat regi. Risikoen er bundet i at forældrene ikke længere føler deres behov anerkendt og imødekommet i udvalget af institutionstyper. Signalværdien vil ligge i at der ikke er plads til alle typer af børn og forældre i Københavns Kommune!
Hvis I fjerner mangfoldigheden, vil der være risiko for dette scenarie og vi tænker ikke at dette er jeres hensigt?
Mangfoldighed skaber lige vilkår for alle typer børn i København!
Med en lille deltidsåben, selvejende institution som vores, tilgodeser vi børn og forældre som trives bedst i dette miljø. Og med trivsel kommer udvikling af evner og nysgerrighed for verden.
Hvis ikke alle børn kan tilbydes de bedste rammer individuelt gældende , kan I heller ikke tilbyde de bedste muligheder for udvikling og læring for det enkelte barn. Og dette signal skaber bekymring.
Vi er stærke – ikke begrænset – i kraft af vores størrelse!
Det bekymrer os ligeledes at I ofte pr. definition beskriver små institutioner som mere sårbare i forhold til personaledækning. Vi mener tværtimod at vores styrke er stabilitet, kontinuitet og fleksibilitet i personalegruppen på grund af vores størrelse og ikke på trods af!
Ressourcestærkt samarbejde og pædagogisk bæredygtighed:
Vi er yderst ressourcestærke i forhold til at dække hinanden ind, har et lavt sygefravær og det er trygt for børnegruppen, da vores kendskab til alle børn og forældre i institutionen skaber tryghed for alle parter.
Fokus på nærvær, nærhed og personlige relationer:
Vi er pædagogisk bæredygtige da vi udnytter vores struktur optimalt og ikke har for mange led mellem ledelse, bestyrelse og ansatte. Hænderne går til børnene og dette er altafgørende i vores tilgang og viden omkring det enkelte barn og vores relation til dem.
Relationer mellem børn og voksne er grundlæggende vigtige for børns udvikling og trivsel, og de SKAL være personlige i tilgangen. Vi bekymrer os for risikofaktoren for enkelte grupper af børn i denne sammenhæng, hvis muligheden for at vælge vores type institution forsvinder.
En ny budgetmodel umuliggør principielt vores eksistens, og det bekymrer os selvfølgelig at penge er den altafgørende faktor i forhold til pædagogiske prioriteringer i Københavns Kommune.
Vi håber på at Københavns Kommune vil ændre kurs i forhold til prioriteringer i fremtidens dagtilbud.
Med venlig hilsen
Personalet og bestyrelsen i Kollegiegårdens Vuggestue