Støjhandlingsplan

Med støjhandlingsplanen vil kommunen vise, hvad vi vil gøre for at mindske støjen i omgivelserne frem til 2013 og på længere sigt.

Høringsfrist:

29. november 2010
Indsendt af:
Christianshavns Lokaludvalg
Dato: 29. november 2010
Svarnummer:
39
Vedhæftede filer: 1
By:
København V
Postnr.:
1550
Se det vedhæftede dokument.
Læs høringssvar fra Christianshavns Lokaludvalg
Indsendt af:
Nicholas Egelund jensen
Dato: 29. november 2010
Svarnummer:
38
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Selvom Marbjergvej er et forholdsvis lille stykke vej i Københanvs kommune så er det en af de mest støj forurenende veje hvis decibel ligger langt over den tilladte. Vejen bliver brugt som hurtig-gennemkørsel til Mørkhøjvej samt motervejen længere fremme og det mærkes tydeligt af os som bor her. Hvis der ikke er kø fra den ene ende af vejen til den anden ende - ja så drøner bilisterne afsted med 70 km i timen for at nå de grønne lys i den anden ende af vejen! Vi kan ikke føre en samtale i haven. Vi kan ikke sove med åbne vinduer. Vores barn bliver forgiftet af at ligge i barnevognen i haven. Vores hus slår revner pga den tunge trafik. Vi er frustrerede over den masive konstante støj og partikel forurening vi er udsat for døgnet rundt. Med andre ord - så hjælp os med at gøre dette til et roligere, renere og mere sikkert sted at bo.
Læs høringssvar fra Nicholas Egelund jensen
Indsendt af:
Bispebjerg Lokaludvalg
Dato: 29. november 2010
Svarnummer:
37
Vedhæftede filer: 1
By:
København NV
Postnr.:
2400
Læs høringssvar fra Bispebjerg Lokaludvalg
Indsendt af:
Nørrebro Lokaludvalg
Dato: 29. november 2010
Svarnummer:
36
Vedhæftede filer: 1
By:
København N
Postnr.:
2200
Nørrebro er et af Københavns mest støjbelastede områder. Bydelen har flest boliger i den høje og uacceptable ende af skalaen i forhold til de foretagne undersøgelser. Derfor ser vi fra Nørrebro Lokaludvalg med glæde frem til alle initiativer der gør at støjbelastningen mindskes. Vi er enige i, at farten bør nedsættes. Men Lokaludvalget syntes absolut ikke, at det er nok at man kun nedsætter farten fra 60 km/t til 50 km/t på 15 km. af byens veje. Vi foreslår, at man indfører max. 40 km/t i hele byen. Det er en god ting at bruge støjdæmpende asfalt trods merudgiften og den korte levetid. Det giver livskvalitet til beboere og naboer til disse veje og færre hospitalsindlæggelser mv. – jfr. regerings strategi for bekæmpelse af vejstøj. Den årlige rate på foreløbig 12 km veje med støjsvagt asfalt skal derfor øges. Man bør også se på kriterierne for at belægge med støjsvagt asfalt og overveje om støjsvagt asfalt med fordel kan bruges på veje med mindre trafik. De boliger, der ligger op til de hårdest belastede områder bør som udgangspunkt have tilbudt 100 % finansiering af støjreducerende tiltag så som støjskærme og støjdæmpende vinduer. Endvidere bør man – efter trafikomlægningerne bl.a. på Nørrebrogade gå ind og revurdere de nu meget trafikbelastede sidegader, som Baggesensgade, Fælledvej, Guldbergsgade m.fl.. Forslaget om at afdække behovet for tilskud til støjdæmpende vinduer mv. ved hjælp af en forsøgspulje er som start en god ide. Man bør udarbejde og offentliggøre planer over hvilke støjdæmpende tiltag der foretages frem til 2015 med angivelser af hvor og hvornår disse foretages. På den måde kan beboere op til stærkt støjbelastende veje se, hvornår de kan forvente, at der kommer en løsning på deres støjproblem. Hvis der er lange udsigter til dette, om der i så tilfælde er mulighed for, at opnå tilskud fra puljer el. lign. til at få løst Deres støjproblemer. Nørrebro Lokaludvalg kræver at man for alvor tager fat på de store færdselsårer – såsom Ågade/Åboulevarden og Tagensvej og får gennemført støjdæmpende løsninger i gadernes fulde længde og ikke kun på korte stykker. Nørrebro Lokaludvalg ønsker at fastholde at biltrafikken ikke stiger eller sikre at den falder og støtter tiltag til at dette sker. Københavns Kommune bør også hæve ambitionerne omkring den bilpark man selv har indflydelse på via egen drift eller udbud, f.eks. busdrift og renovationskørsel, således at denne kørsel fremover bliver erstattet af mindre støjende køretøjer og forurenende el - og brintdrevne køretøjer. Vi ønsker en glidende trafik som giver mindre støj, men uden at dette åbner for mere pendlertrafik i København med mindre det foregår via tog og Metro. Dette gennemføres via intelligente trafiklysløsninger som skifter efter trafikintensiteten suppleret med ”grønne venstresvingspile”, hvor dette kan lade sig gøre. Dette kan hindre megen tomgangskørsel, opgasning og nedbremsninger. I forbindelse med disse løsninger skal der naturligvis i vid udstrækning tages hensyn til at cykel- og fodgængertrafik kan afvikles nemt, glidende og hurtigt. Der bør også arbejdes på at indrette trafiklys på busruter, så de reagerer på eller betjenes fra bussen – dette ville formentlig give færre støjende opbremsninger og en mere glidende bustrafik. Samtidig bør man bl.a. via udbud kræve at busselskaberne skal efterse deres bremser, hydraulik og motorer oftere end nu for at undgå unødvendig støj fra disse. Endelig bør man skæve til strategien for Tung Trafik – herunder specielt opdele byen i zoner med restriktioner for tung trafik samt udbrede læssezonerne fra Nørrebrogade til andre dele af byen og lave forsøg med grøn varelevering. Ved renovering og nyopførelse af institutioner (skoler, daginstitutioner og plejehjem) bør der stilles skærpede krav om støjdæmpning f.eks. ved materialevalg og omkringliggende trafikanlæg. Vi hilser alle tiltag til mindre støj på Nørrebro velkommen. Med venlig hilsen Formand Kim Christense
Læs høringssvar fra Nørrebro Lokaludvalg
Indsendt af:
Frederiksberg Kommune
Dato: 29. november 2010
Svarnummer:
35
By:
Frederiksberg
Postnr.:
2000
Læs høringssvar fra Frederiksberg Kommune
Indsendt af:
Ivan Gershardt
Dato: 29. november 2010
Svarnummer:
34
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Med bopæl på hjørnet at Marbjergvej og Islevhusvej bliver man konstant mindet om den øgede trafik i København. Det er næsten umuligt at have døre og vinduer åbne, ikke kun på grund af støjen, men også pga. forureningen, da der i 4-5 timer dagligt, konstant holder ventende biler, der skal videre til motorvejene. Rystelserne fra de tunge køretøjer, har gjort og gør stadig, at huset er udsat for store belastninger, hvilket bevirker at nogle vægge "revner"
Læs høringssvar fra Ivan Gershardt
Indsendt af:
Lars Georg Jensen
Dato: 29. november 2010
Svarnummer:
33
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Grundejerforeningen Vanløse Ny Villakvartér
By:
Vanløse
Postnr.:
2720
Grundejerforeningen Vanløse Ny Villakvartér støtter, at hastigheden på Jyllingevej fra jernbanen til kommunegrænsen nedsættes til 50 km/t og at der iværksættes foranstaltninger til overholdelse af hastigheden. Der henvises til vedhæftede høringssvarbrev for argumentation herfor.
Læs høringssvar fra Lars Georg Jensen
Indsendt af:
Ulrik Danneskiold-Samsøe
Dato: 28. november 2010
Svarnummer:
32
Vedhæftede filer: 1
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Ulrik Danneskiold-Samsøe
Indsendt af:
Ingolf Ibus
Dato: 28. november 2010
Svarnummer:
31
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Trafikforeningen Webersgade
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Læs høringssvar fra Ingolf Ibus
Indsendt af:
Helen Kjestrup Jensen
Dato: 27. november 2010
Svarnummer:
30
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Jeg har boet på Marbjergvej i 18 år og støjen er blevet værre og værre på de år. Det er nogen gange næsten utåleligt. Om sommeren er det især slemt når det er varmt og man gerne vil sove med åbne vinduer. Jeg har nogen gange oplevet at gulvet i min stue gyngede når jeg har siddet med terressedøren åben og der er kommet tunge køretøjer kørende forbi. Marbjergvej kan godt sammenlignes med en motorvej.
Læs høringssvar fra Helen Kjestrup Jensen
Indsendt af:
Ulrik Danneskiold-Samsøe & Sebrina Burchard
Dato: 26. november 2010
Svarnummer:
29
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Østerbro Lokalråd
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Østerbro Lokalråds høringssvar er uploadet.
Læs høringssvar fra Ulrik Danneskiold-Samsøe & Sebrina Burchard
Indsendt af:
Fleming Kjer
Dato: 26. november 2010
Svarnummer:
28
Virksomhed / Organisation :
SVANEMØLLEGRUPPEN
By:
København Ø
Postnr.:
2100
SVANEMØLLEGRUPPEN Svanemøllegården den 26. november 2010 Københavns Kommune Høringssvar vedr. Støjhandlingsplan 2013 for Københavns Kommune. Med henvisning til side 8 i Forslag til Støjhandlingsplan 2013 citat: ”Københavns Kommune har vurderet at støjhandlingsplanen ikke er omfattet af lov om miljøvurdering af planer og programmer ( lov nr. 936 af 24. sept. 2009). Støjhandlingsplaner beskriver de handlinger som Københavns Kommune og andre myndigheder vil gennemføre frem til 2013 for at forebygge og reducere den eksisterende støj i byområdet. Støjhandlingsplanen indeholder derudover strategi for støjbekæmpelse og – forebyggelse på længere sigt. Støjhandlingsplanen vil ikke fastlægge rammer for fremtidige anlægstilladelser til projekter, der er omfattet af miljøvurderingslovens bilag 3 og 4.” Som det fremgår så skønner Københavns Kommune at dele af lov om Miljøvurdering af planer og programmer (Lov nr. 936 af 24 september 2009) ikke omfatter rammer, anlægstilladelse og projekter m.v. i Støjhandlingsplanen jf. miljøvurderingslovens bilag 3 og 4. Københavns Kommune har ikke begrundet deres skøn, hvorfor det er nødvendigt, at der skal ske undtagelser af Miljøvurderingsloven bilag 3 og 4. Ved gennemgang af adskillige allerede vedtagne Strøhandlingsplaner i andre kommuner, er der ingen af disse kommuner, som laver undtagelser fra Miljøvurderingsloven. Det er Svanemøllegruppens opfattelse, at det skønnede af Københavns Kommune er en tilsidesætte af Miljøvurderingsloven og dermed er det ikke lovligt, derfor er det Svanemøllegruppens opfattelse at Støjhandlingsplanen også skal omfatte Miljøvurderingslovens bilag 3 og 4. Dette synspunkt har Svanemøllegruppen forelagt mundtligt for Miljøstyrelsen, By og Landskab. Miljøstyrelsen foreslår at Svanemøllegruppen kan indgiver påklage til Naturklagenævnet – hvis Københavns Kommune fastholder sit skøn i Støjhandlingsplanen at Miljøvurderingslovens bilag 3 og 4, ikke er gældende i planen. Med venlig hilsen Svanemøllegruppen EB. Fleming Kjer Strandvænget 3 2100 København Ø Tlf.: +45 39 27 87 44 E-mail: flkjer@oncable.dksep
Læs høringssvar fra Fleming Kjer
Indsendt af:
mogens thorning
Dato: 26. november 2010
Svarnummer:
27
By:
brønshøj
Postnr.:
2700
Marbjergvej,der tidligere var en jævn stille villavej i husum, har desværre udviklet sig til en meget benyttet gennemkørselsvej. Særlig stor er trafikken i myldretiderne, morgen (ca.kl. 7,30 - 9,00) og aften ( ca. kl.15,30 - 17,00). Ofte er der kø fra den ene ende til den anden i begge retninger. foruden motorstøj- som er den største støjforurener- er vi plaget af en masse bilos, samt støj fra spillende bilradioer, som"drøner" for åbne vinduer. Endvidere har vi konstateret en stigende trafik af tunge lastbiler. I begge ender af Marbjergvej er der lyskurv, hvilket appellerer uansvarlige trafikanter til at overskride de 50 km. i timen for at kunne nå at "komme over" for grønt i den anden ende. Hastigheder på 6o - 70 km i timen forekommer ofte i dagens løb. Da adskillige børn dagligt færdes på Marbjergvej til og fra skole/ institution, er der yderligere grund til hurtigt at få gjort noget ved trafik - og støjforholdene. Og hvad kan der så gøres? Her er nogle konkrete forslag: 1) 2 - 3 vejbump etableres 2) etablering af små heller i vejsiden 3) etablering af fartgrænse på 40 km. Mogens Thorning
Læs høringssvar fra mogens thorning
Indsendt af:
Erik Jørgensen
Dato: 26. november 2010
Svarnummer:
26
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
MiiljøPunkt Nørrebro
By:
Københavns N
Postnr.:
2200
Kære Københavns Kommune Høringssvar vedr. kommunens støjhandlingsplan Miljøpunkt Nørrebro har med stor interesse læst Københavns Kommunes støjhandlingsplan. Miljøpunkt Nørrebro hæfter sig ved, at ifølge støjhandlingsplanen er ca. 70 % af boligmassen på Nørrebro støjforurenet til over den vejledende grænseværdi (58 dB), mens ca. 20 % af boligerne er stærkt støjplagede (> 68 dB) og ca. 3,5 % er ekstremt stærkt støjplagede (> 73 dB). Dette skyldes, at Nørrebro er gennemskåret af store indfaldsveje. Nørrebro har således en stor udfordring, hvad angår sundhedsskadelig støjforurening. Nørrebro har derfor en større andel stærkt støjplagede boliger end f.eks. Indre By. Derfor er det vigtigt at prioritere støjbekæmpelse på Nørrebro. Støjhandlingsplanen opstiller imidlertid ingen initiativer eller målsætninger på bydelsniveau, men opremser blot generelle initiativer, som Københavns Kommune vil eller planlægger at gennemføre. Derfor er det ikke direkte muligt at forholde sig til planen i forhold til støjproblematikken i Nørrebro. Miljøpunkt Nørrebro er enig i de generelle initiativer til støjbekæmpelse, men savner at også andre støjdæmpende foranstaltninger inddrages f.eks. pæne grønne støjskærme ved de største veje. Genåbning af ladegårds å, Grønne korridore, lommeparker mv. Samtidig bør støjpartnerskaber få en endnu mere central placering i støjhandlingsplanen. Endelig ønsker miljøpunktet, at der laves detaljerede målsætninger og klare indsatsplaner på bydelsniveau. Dette bør suppleres med årlige evalueringer i de enkelte bydele, så kommunen såvel som miljøpunktet, kan sikre at støjbekæmpelsen på Nørrebro er på rette vej. Afslutningsvis vil Miljøpunkt Nørrebro gerne udtrykke bekymring over, at kommunen ikke vil leve op til målsætningen i Miljømetropolen fra 2008, hvor en enig Borgerrepræsentation besluttede følgende mål for 2015: københavnerne skal kunne sove i fred for sundhedsskadelig støj fra gadetrafikken. Målsætningen nås ikke med den skitserede indsats, hvilket naturligvis er utilfredsstillende. Vanlig hilsen Erik Jørgensen - Centerleder Miljøpunkt Nørrebro
Læs høringssvar fra Erik Jørgensen
Indsendt af:
Indre By Lokaludvalg
Dato: 26. november 2010
Svarnummer:
25
Vedhæftede filer: 1
By:
Kbh. V
Postnr.:
1550
Som bilag til høringssvaret, som Indre By Lokaludvalg tidligere har indsendt, er her et referat af borgermødet den 17. november 2010 om støjhandlingsplanen, som lokaludvalget havde arrangeret i samarbejde med Det Økologiske Råd og Miljøpunkt Indre By-Christianshavn -se det vedhæftede dokument.
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Valby Lokaludvalg
Dato: 25. november 2010
Svarnummer:
24
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Valby Lokaludvalg
By:
Valby
Postnr.:
2500
HØRINGSSVAR FRA VALBY LOKALUDVALG VEDR. STØJHANDLINGSPLAN Valby Lokaludvalg har modtaget ovenstående til høring. Lokaludvalgets planudvalg har på dets møde d. 2. november 2010 diskuteret oplægget. Efterfølgende har Valby Lokaludvalg d. 9. november 2010 diskuteret høringsmaterialet og godkendt planudvalgets udkast til høringssvar. Valby Lokaludvalg hilser udspillet velkomment, idet lokaludvalget er enige i, at støj er et meget stort problem, som kræver handling her og nu. Valby Lokaludvalg finder, at udspillet giver anledning til at pege på nogle konkrete støjrelaterede problemstillinger i Valby, som vi i særlig grad ønsker prioriteret: • Hastighedsgrænsen på strækninger hvor det er tilladt at køre 60 km/t bør sættes ned til 50 km/t. Det omhandler stykket ved Folehaven samt det yderste stykke af Roskildevej. • Hastighedsgrænsen gennem det centrale Valby samt på Valby Langgade fra Damhussøen til Gl. Jernbanevej bør sættes ned til 40 km/t. • Der bør lægges støjdæmpende asfalt omkring Toftegårds Plads / Toftegårds Alle og hele vejen op til Søndermarken ved kommunegrænsen. • Mange borgere i Valby mener, at Københavns Kommune bør adressere de store støjgener, brostensbelægningen omkring Valby Tingsted medfører. • Der opleves en stor støjbelastning på Lyshøjgårdsvej fra især tog og busser. • Valby Lokaludvalg foreslår, at der i forbindelse med Ringstedbanens anlæg, hvor der skal laves omfattende jordarbejde i Vigerslevparken, anlægges en støjvold ud mod Holbækmotorvejens afslutning. Den vil også medvirke til at kompensere boligområderne for den ekstra støj, der kommer fra banen. Med venlig hilsen Valby Lokaludvalg Lisbeth Ritter, formand Michael Fjeldsøe, formand for planudvalget
Læs høringssvar fra Valby Lokaludvalg
Indsendt af:
Marie Hauerslev Müller
Dato: 24. november 2010
Svarnummer:
23
By:
København S.
Postnr.:
2300
Det er med stor interesse, at jeg har læst Forslag til støjhandlingsplan 2013 - efter støjbekendtgørelsen. Det er meget positivt, at Københavns Kommune har sat støjgener på dagsordenen med denne handleplan. Som nabo til den tungt trafikerede Englandsvej oplever jeg luftforureningen og støjgenerne på nærmeste hold. Den villa, som jeg bor i, ligger ud til det inderste af Englandsvej. Her lever vi i følge Miljøstyrelsens måling med et støjniveau på mere end 65 db, hvilket i følge støjhandlingsplanen er sundhedsskadeligt. Den tætte trafik er støjmæssigt især generende i de tidlige morgentimer samt sent om aftenen/først på natten. Derudover medfører trafikken luftforurening og sætningsskader på bygningerne. Målet med den foregående støjhandlingsplan fra 2003 var også at komme den sundhedsskadelige trafikstøj til livs. Da det ikke er sket, bør det af den nye støjhandlingsplan i højere grad fremgå, hvordan målet konkret vil blive realiseret. Det bliver kun desto mere vigtigt i lyset af, at der ikke blev afsat midler til puljen til støjpartnerskaber i budgetforhandlingerne, jf. s. 23-24. Er der fundet andre midler til at finansiere denne indsats? Jeg har en række konkrete forslag til, hvordan støjen fra Englandsvej kan reduceres: - Trafikdæmpende og støjdæmpende foranstaltninger i form af heller, hastighedsgrænse på 40 km/t, støjdæmpende asfalt, samt automatisk fartkontrol på det inderste af Englandsvej, som er en kommunal byvej - Indsnævring af den indre del af Englandsvej og plantning af vejtræer på den side, hvor der er boliger. Dermed kan vejen flyttes væk fra boligerne og over mod indkøbscenter, træningscenter samt benzintank. - Etablering af en fodgængerovergang fra Skipper Clements Allé for de mange fodgængere, der krydser vejen over mod det grønne areal med fodgængersti samt indkøbs- og træningsfaciliteter.. Jeg håber, at de beskrevne forslag kan være med til at påvirke den fremtidige planlægning omkring Englandsvej. Jeg er meget interesseret i at indgå i yderligere dialog om disse forslag og ser frem til at følge den konkrete implementering af handleplanen.
Læs høringssvar fra Marie Hauerslev Müller
Indsendt af:
Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Dato: 24. november 2010
Svarnummer:
22
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
HØRINGSSVAR STØJHANDLINGSPLAN 2013 Som det fremgår af Støjhandlingsplanen er Brønshøj-Husum den bydel, hvor man har det mindste antal af trafikstøjbelastede boliger. Københavns Kommune har allerede gjort meget for de støjbelastede boliger bl.a. ved at biltrafikken samles på det overordnede vejnet. Der er i København 155 km. vej, som er støjbelastet med mere end 68 dB. Ved udgangen af 2009 er der kun udlagt støjreducerende asfalt på ca. 35 km. offentlig vej. Anvendelsen af støjreducerende asfalt er kun tænkt benyttet på veje med hastigheder på mere end 40 km/t. Ved en hastighed på 50 km/t. vil den gennemsnitlige støjreduktion være 1,5 dB. Ved en hastighed på 40 km/t. vil den gennemsnitlige støjreduktion være 1,2 dB. Da man i planen samtidig arbejder på at sænke hastigheden i lokalområderne til 40 km/t., vil dette for vores bydel betyde, at en vej som Frederikssundsvej som er udlagt som strøggade, ikke vil blive omfattet af tildelingen af støjre-ducerende asfalt. Det er i støjhandlingsplanen også beskrevet, hvordan man ønsker den tunge trafik flyttet til det overordnede vejnet, netop for at begrænse vejstøjen. Be-lastningen på Frederikssundsvej af tung trafik fra de mange buslinjer, vil ef-ter vores opfattelse berettige til, at man selv efter en hastighedsnedsættelse til 40 km/t. stadig bør anvende en støjreducerende asfalt. En på længere sigt fornuftig afhjælpning af problemet på Frederikssundsvej vil være, at fjerne den store transittrafik med personbiler og busser på Frede-rikssundsvej ved at etablerer et underjordisk Metro anlæg som dækker de samme destinationer som i dag dækkes af buslinjerne mod Gladsaxe, Herlev og Ballerup. Brønshøj-Husum Lokaludvalg ser positivt på de øvrige tiltag i Støjhand-lingsplanen som er beskrevet under de seks fokusområder og deltager gerne i den videre proces omkring gennemførslen. Med venlig hilsen Med venlig hilsen Christian Hesselberg Formand for Brønshøj-Husum Lokaludvalg Freddy Ingvorsen Formand for Byudviklingsudvalget
Læs høringssvar fra Brønshøj-Husum Lokaludvalg
Indsendt af:
Ole Pedersen
Dato: 24. november 2010
Svarnummer:
21
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Amager Øst Lokaludvalg
By:
København S
Postnr.:
2300
Læs høringssvar fra Ole Pedersen
Indsendt af:
Elisabeth Holm Hansen
Dato: 23. november 2010
Svarnummer:
20
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Det at bo på en så befærdet vej som Marbjergvej betyder, at vi året igennem har svært ved at sove for åbne vinduer. Omkring klokken 4 starter den tunge trafik på vejen, der forstyrrer hele familiens nattesøvn og så skal vinduerne lukkes. Der køres derudover meget stærkt på både Islevhusvej og Marbjergvej, med støj til følge, og de trafikovervågningskameraer der for et års tid siden blev stillet op har tilsyneladende ikke haft nogen effekt på farten. Det er så kun den støjforurenende del af det. Begge vore børn har sovet ude i barnevogn i de første år, og det er da skræmmende at tænke på, hvor mange skadelige partikler de har indåndet i den tid. Man kan så sige, at det er et af vilkårene ved at bo i en storby som København, men det må da kunne gøres bedre i en kommune, der ønsker at "tilbyde et af verdens reneste og sundeste storbymiljøer" - det være sig både mht. støj - og anden form for forurening.
Læs høringssvar fra Elisabeth Holm Hansen
Indsendt af:
Carsten Thomsen
Dato: 23. november 2010
Svarnummer:
19
Virksomhed / Organisation :
Tung Trafik Borgergruppen Islands Brygge
By:
København
Postnr.:
2300
Borgergruppen mod Tung Trafik på Islands Brygge har følgende forslag til støjhandlingsplanen 2013: - Vedr. side 30 Tung Trafik strategi: Vi ønsker at kommunen bliver mere konkret i sin strategi og fremskynder implementeringen af det anbefalede røde rutenet til tung trafik samt omformulere "anbefaling" til påbud. - I punkt 7 nævnes ikke nogen krav til tiltag om hastigshedsdæmpende bump. Flere steder på Islands Brygge er der etableret bump med det til følge at de tomme ladvogne larmer endnu mere. - I punktet "parkering" side 31 nævnes ikke hvad kommunen har tænkt sig at gøre ved nye tæt bebyggede områder som ligger tæt på pendlervejene ind mod byen. Eksempelvis hvad kommunen har tænkt sig at gøre med Lossepladsvej, Artillerivej og Islands Brygge. Tung Trafik Borgergruppen foreslår en udvidelse af parkeringszonen til at omfatte disse nye by områder eftersom at de ligger tæt på en gammel kendt pendlervej (Lossepladsvej). - Side 26 - i følge retningslinierne for kommuneplan 05 må der ikke bygges boliger hvor støjniveauet overstiger 65 db. I anden korrespondance med kommunen har vi fået at vide, at Kommunens egne målinger tilbage i 2005 viser støjmåling op til 69 db på Islands Brygge. Hvorfor tillades der nu i november 2010 så opstart af byggeri på ”Kajkanten” (JM Danmarks byggeri) Islands Brygge 36? Borgergruppen ønsker derfor også en præsis beskrivelse støjhandlingsplanens mandat eftersom tidligere planlove tydeligvis ikke bliver overholdt. Med Venlig Hilsen Tung Trafik Borgergruppen ved Carsten Thomsen (Tung Trafik Borgergruppen er repræsenteret med et mandat fra 26 boligforeninger og 2500 husstande på Islands Brygge).
Læs høringssvar fra Carsten Thomsen
Indsendt af:
Gunnar Perner
Dato: 22. november 2010
Svarnummer:
18
Virksomhed / Organisation :
Foreningen SAM / SAMMEN OM BRYGGEN.
By:
København
Postnr.:
2300 S.
1. Jeg mener, at det er vigtigt, at KK på i en eller anden form tager støj fra musikarrangementer med i støjplanen. 2. Det er meget vigtigt, at KK tager skraldebilers støj med i Støjplanen: Skraldebiler af enhver slags ved beboelse bør følge de tider, hvor håndværkere kan udføre støjende arbejde: Kun mandag til fredag kl. 7-18 og slet ikke lørdag, søndag og helligdage.
Læs høringssvar fra Gunnar Perner
Indsendt af:
Bent Frystyk
Dato: 19. november 2010
Svarnummer:
17
By:
København K
Postnr.:
1264
Tak for indlæg på seminaret på Københavns Rådhus den 17. november om kommunens støjhandlingsplaner. Efterfølgende talte vi lidt om motorstøj, som tilsyneladende ikke direkte indgår i overvejelserne om støjbekæmpelse. Nedenfor uddyber jeg mine bemærkninger. Mens støjhandlingsplanen fremfører gode initiativer til at bekæmpe dækstøj (støjdæmpende asfalt mv.), er der intet direkte initiativ til at bekæmpe motorstøj (bortset fra regulering eller omdirigering af trafikken, hvilket naturligvis er effektivt, men som desværre møder stor modstand). El-biler kan også afhjælpe problemerne, men det har nok lange udsigter.    Jeg bor i Store Kongensgade, hvor der for nogle år siden blev lagt støjdæmpende asfalt. Men vejstøjen er bestem ikke blevet mindre. Lastbiler, turistbusser (især de udrangerede dobbeltdækkerbusser fra London) og ikke mindst de mange store motorcykler med fri udblæsning støjer utroligt meget. Støj bekæmpes som bekendt bedst ved kilden. Jeg mener ikke det er uoverkommeligt (dyrt) at bekæmpe motorstøj: • Motorstøj kan måles. Miljøstyrelsen har udviklet to enkle metoder til måling af støjemission fra motorkøretøjer (Arbejdsrapport nr. 47/2003). • EU Kommissionen har udgivet direktiver for støjemission fra køretøjer (Rådets direktiv 92/97/EØF, 1992 og 97/24/EF, 1997). •Nye biler og motorcykler skal typegodkendes, hvilket også omfatter støjemission (fabrikstest). • Vi har periodisk bilsyn (som dog desværre pt. ikke omfatter motorcykler, hvilket bør ændres). Her kunne støjemissionen kontrolleres. Jeg håber, at ovenstående kan indgå i jeres fremtidige overvejelser.   Med venlig hilsen   Bent Frystyk       PS. Jeg er medlem af Indre By Lokaludvalg, som har udarbejdet et høringssvar på støjhandlingsplanen. Jeg tilslutter mig helt og fuldt til dette høringssvar. Men jeg ønsker mere fokus på direkte bekæmpelse af motorstøj.
Læs høringssvar fra Bent Frystyk
Indsendt af:
Vesterbro Lokaludvalg
Dato: 18. november 2010
Svarnummer:
16
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Vesterbro Lokaludvalg
By:
København V
Postnr.:
1665
Høringssvar vedr. "Støjhandlingsplan 2013" Mål for handlingsplan Københavns kommune har udarbejdet en støjhandlingsplan for at vise hvad de vil gøre for at mindske støjen frem til 2013. I 2013 vil man så udarbejde en ny handlingsplan frem til år 2015, så man kan indfri den samlede Borgerrepræsentations beslutning i 2007 om at ”alle københavnere i 2015 skal kunne sove i fred for sundhedsskadelig støj fra trafikken og at alle skoler og daginstitutioner i dagtimerne, kun må være udsat for et lavt støjniveau fra trafikken.” Meget flotte mål der er sat, men med meget få midler afsat. Konklusion Med de meget få penge som er sat af til støjbekæmpelse af trafikstøj i Københavns Kommune, så vil kommunen nok få meget svært ved at nå de mål man har sat sig, om at alle københavnere skal kunne sove godt om natten og at skoler og daginstitutioner skal have et lavt støjniveau i dagtimerne inden år 2015. Lydskodder og støjdæmpende asfalt Denne første støjhandlingsplan har nogle udmærkede initiativer til at få nedsat trafikstøjen, især den trafikdæmpende asfalt og udvendige lydskodder ser ud til at have været virkningsfulde, uden at være meget dyre løsninger. Kommunen har dog ikke brugt disse muligheder nok fra 2007-2010. Kun 1 pilotprojekt og 1 støjpartnerskab om lydskodder og lokal støjafskærmning er ikke nok, hvis intentionerne inden 2015 skal nås. Der bliver også udlagt for lidt støjdæmpende asfalt, kommunen har indtil nu udlagt støjdæmpende asfalt på 35 km kommunale veje og planlægger kun at udlægge på yderligere 48 km veje indtil udgangen af 2013, det er i alt 83 km ud af 155 km støjbelastede københavnske veje. Så er der små 2 år til at nå de sidste 48 % støjbelastede kommunale veje inden 2015. Det når kommunen nok ikke. Andre indsatser mod støj Kommunen skal satse på indsatser som de 2 ovennævnte, da mange af de andre nævnte muligheder for støjdæmpning, vil være udenfor kommunal indflydelse. Kommunen kan f.eks. ikke påregne at få en betalingsring eller andre trængselsafgifter foreløbig - i hvert fald ikke med den nuværende regering og måske heller ikke med en evt. ny regering, og selv hvis en ny regering om 1 års tid godkender det, vil det tage yderligere 2 år at implementere afgifterne. Kommunen kan ikke diktere udenlandske dækfabrikanter og slet ikke de danske bilejere at producere/købe støjdæmpende dæk. Kommunen kan formentlig heller ikke få de udenlandske bilproducenter til at fremstille rimeligt billige brintbiler. Elbiler, som også stadig er for dyre, kan man prøve at få københavnere til at køre i, men foreløbig med et meget pauvert resultat. Kommunens intention om 85 % el/brintbiler i 2015 i kommunal regi er en rigtig god ide og de kommunale medarbejdere bør selvfølgelig gå forrest ved kun at benytte elbiler i arbejdstiden. Det er også godt (og på høje tid) at kommunen nu vil opsætte flere elstandere i byen, da der er langt mellem dem i øjeblikket. Kommunen tager hensyn til cykeltrafikken og har planer om flere cykelstier i byen og det er også rigtig godt. Man kunne prøve at udbrede den glimrende ide fra Metro-selskabet som sender deres arkæologer rundt til Metro-udgravningerne i København på cykel. Støjpartnerskaber Ideen om støjpartnerskaber er rigtig god, men kommunen skal fremover tydeligt annoncere muligheden for at opnå 50% tilskud ved indgåelse af disse støjpartnerskaber, således at alle ejere af bygninger, der alligevel f.eks. skal ombygge/reparere/male facader, vinduer eller tag eller som af en anden grund skal have sat stillads op på gadesiden i et støjplaget område, kan søge om tilskud. Dette vil kunne sætte gang i en kraftig støjreduktion i de støjplagede områder, hvis pengene ellers bliver sat af, der er øjensynlig ikke afsat nogen midler til disse støjpartnerskaber. Skoler og daginstitutioner København har desværre 5 støjplagede skoler og 10 støjplagede daginstitutioner og BR har vedtaget et projekt til 8 mio. kr. til støjbekæmpelse af trafikstøjen ved disse skoler/institutioner. Der er dog slet ikke afsat nogle penge til projektet, og man vil i stedet fremover lade støjbekæmpelse indgå i eventuelle renoveringsprojekter pga. vedligehold eller genopretning af disse støjplagede skoler og daginstitutioner. Da ingen projekter er nævnt, ses denne mulighed for støjreduktion af skoler og daginstitutioner ud til at være meget lille. I støjhandlingsplanen vil man lave en konsulentundersøgelse og spilde penge på det. Vi mener at det vil være bedre at bruge konsulentpengene til støjdæmpende foranstaltninger som lydskodder på så mange skoler/institutioner som muligt inden år 2015. Støjberegning Det er utroligt irriterende at der er så mange forskellige grænseværdier og måleværdier nævnt i materialet. Alt fra 30 til 73 dB nævnes i én skøn pærevælling, det er utrolig vanskeligt at sammenligne tallene. Det virker også helt forkert at man opererer med forskellige støjniveauer for togstøj og trafikstøj, tog må åbenbart støje meget mere end almindelige biler, busser og lastbiler. Det kan ikke være rigtigt. Man burde i øvrigt også måle og måske indregne støj fra f.eks. kirkeklokker, som vi er en del besværet af på Vesterbro, med de utrolig mange kirker vi har i bydelen. Med venlig hilsen René Rud Mikkelsen Fungerende formand
Læs høringssvar fra Vesterbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Joan Røge
Dato: 18. november 2010
Svarnummer:
15
Vedhæftede filer: 1
Virksomhed / Organisation :
Kongens Enghave Lokaludvalg
By:
København V
Postnr.:
1665
Hermed godkendt høringssvar til Støjhandlingsplan 2013.
Læs høringssvar fra Joan Røge
Indsendt af:
Lilo Breum
Dato: 18. november 2010
Svarnummer:
14
By:
København
Postnr.:
1070
Efter 2 års gravearbejde på strækningen Gl.mønt-Kr.Bernikovsg.-Bremerholm er vejbanen af flere gange astfalteret og fremstår nu som meget ujævn, og lappet. Belægningen bevirker at vejstøjen er helt uudholdelig for de mange beboere på strækningen. Trafikken på strækningen er steget betydelig, efter påbegyndelse af gravearbejderne på Kgs.Nytorv. Ønske: en cykelsti på strækningen.
Læs høringssvar fra Lilo Breum
Indsendt af:
Indre By Lokaludvalg
Dato: 16. november 2010
Svarnummer:
13
Vedhæftede filer: 1
By:
Kbh V
Postnr.:
1550
Se Indre By Lokaludvalgs høringssvar i det vedhæftede dokument.
Læs høringssvar fra Indre By Lokaludvalg
Indsendt af:
Susanne vick Mortensen
Dato: 10. november 2010
Svarnummer:
12
Vedhæftede filer: 3
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Forslag til støjhandlingsplan. Vi bor Borgm. Jensen`s Alle 2, 3. th. 2100 København Ø. Det er i Borgm. Jensen`s Alle i den ende der er lige ud til Jagtvejen. Vi har vinduer ud mod Jagtvejen, og 2 i Borgm. Jensen`s Alle. Støjen fra bilerne er der hele tiden. Det ville være rigtig dejligt, hvis der på Jagtvejen på strækningen fra Lyngbyvej til Strandboulevarden blev lagt støjdæmpende asfalt. Det ville også være dejligt, hvis bilerne kørte langsommere. Der køres om natten som om, det er en motortrafikvej. Når de store biler kører forbi på Jagtvejen ryster gulvet i vores lejlighed. Vi bor i KAB`s ejendom som ligger Jagtvej, Borgm. Jensen`s Alle, Kanslergade. Vi har boet i ejendommen i 23 år. 17 år i denne lejlighed. Ejendommen oplyser vi har støjdæmpende ruder i lejligheden. Disse ruder er imidlertid så gamle (ca. 18 år) at der ikke kan skaffes beslag/ hængsler til dem mere. Firmaet gik konkurs. Hængslerne er slidte og trænger til at blive skiftet ud. Vi kan ikke lukke vinduerne ordentligt. Der er sparet på isoleringen, da der blev skiftet vinduer. Gavlen er slidt. Gavlmuren trænger til at blive isoleret/ repareret i fugerne. Jeg tænker selvfølgelig på Jeres notat om: Boligerne skal støjdæmpes eller afskærmes Hvis målsætningen om, at københavnerne skal kunne sove i fred for trafikstøjen, skal nås, vil det bl.a. kræve støjisolering vha. støjdæmpende vinduer eller afskærmning af de mest støjbelastede boliger, hvor soveværelser vender mod trafikken. Der foreligger ikke noget overblik over, hvor mange af de støjbelastede boliger, som allerede i dag har støjdæmpende vinduer. Og det vides ikke, i hvilket omfang der fremover vil ske en udskiftning hertil. Det vurderes i gennemsnit at koste 40.000 kr. at støjdæmpe en bolig. Jeg vedlægger Jer mine tidligere mail til Københavns Politi, Teknik og miljøforvaltningen og til Lars Barfod om støjen på Jagtvej, samt Deres svar. Jeg har sendt denne mail CC: KAB da jeg synes det er et problem med vores vinduer. Et problem som KAB har, da en del af lejlighederne i denne boligblok ligger lige ud til Jagtvej. Og – det kan godt være vi har støjdæmpende ruder, men når vi ikke kan få skiftet dårlige hængsler der ikke virker mere, så vinduerne ikke lukker ordentligt, så må vi forsøge at blive hørt et andet sted. Som I kan se – KAB – så forsøger jeg også at give andre forslag til støjdæmpning, så I har tilfredse lejere. Med venlig hilsen Susanne Vick Mortensen Borgm. Jensen`s Alle 2, 3. th 2100 København Ø
Læs høringssvar fra Susanne vick Mortensen
Indsendt af:
Østerbro Lokaludvalg
Dato: 10. november 2010
Svarnummer:
11
By:
København Ø
Postnr.:
2100
Høring om forslag til Støjhandlingsplan 2013 Der blev den 11. oktober afholdt et støjseminar på Østerbro arrangeret af Det Økologiske Råd med økonomisk støtte fra Østerbro Lokaludvalg. På støjseminaret blev forslaget til Støjhandlingsplan 2013 gennemgået, og der var i denne forbindelse stor opbakning til handlingsplanens forslag vedrørende trafikstøj. Der var dog også deltagere, som var forundrede over, at Støjhandlingsplanen stort set kun behandler trafikstøj, og der blev derfor ytret ønske om, at andre kilder til støj, eksempelvis nabostøj, støj fra koncerter mv. i højere grad også blev behandlet. Østerbro Lokaludvalg har også selv diskuteret forslag til Støjhandlingsplan 2013 og skal yderligere foreslå følgende: I forslaget nævnes hastighedsplanen som Borgerrepræsentationen vedtog i 2005 i forhold til støjreducering ved hastighedsnedsættelse. Østerbro Lokaludvalg vil i den forbindelse foreslå, at der med støjhandlingsplanen følges op på tiltag med generel nedsættelse af hastighedsgrænsen til 40 km/t i beboelsesområder. Grundlæggende ser lokaludvalget positivt på forslaget og deltager gerne i arbejdet med den videre proces omkring de opridsede fokusområder, som forslaget lægger op til. Med venlig hilsen Torkil Groving Linda Christensen ff. Østerbro Lokaludvalg ff. Fagudvalget for teknik og miljø
Læs høringssvar fra Østerbro Lokaludvalg
Indsendt af:
Tina Kaffka Gershardt
Dato: 9. november 2010
Svarnummer:
10
By:
Brønshøj
Postnr.:
2700
Marbjergvej = Motorvej Vores familie har været bosat på Marbjergvej i 27 år, og trafikken er steget voldsomt. Det er umuligt at komme til og fra sin parkeringsplads om morgen mellem 7:30- 9:00 samt om eftermiddagen fra 16:00-17:30 ca. pga. en lang stang metal, der bare holder og venter for at komme videre ad div. indfaldsveje. Støjen fra trafikken gør det umuligt at have vinduer og døre åbne, da man så ikke kan føre samtale indendørs. Når trafikken så holder ved lyskrydset, og skal starter, venter man automatisk med at starte eller svare i en samtale.Vi har nu bestilt specielt støjdæmpende døre og vinduer i bolig- foreningen, for at dæmpe noget af støjen. Men støjgenerne stopper ikke der, vi har så mange rystelser i ejendommen, at der skal fuges i hjørner da vægge "slår revner" , Det sundhedsmæssige holder absolut ikke, med intentionen - københavn en ren by.
Læs høringssvar fra Tina Kaffka Gershardt

Sider