Østerbro bydelsplan

Der er spændende bymæssige og trafikale forandringer på vej på Østerbro. Fælledparken og Øster Allé står foran en større omlægning og ikke mindst Nordhavn er et projekt, der giver forandring på både Østerbro og i hele København. Der planlægges også en særlig Nordhavnsvej, så man leder den tunge og gennemkørende trafik uden om de tætte bykvarterer og lettere kan komme til Nordhavn fra Helsingørmotorvejen. Derudover er der planer om nye billige boliger på Østre Gasværksgrunden og der skal bygges tre metrostationer på Metrocityringen – ved Trianglen, Poul Henningsens Plads og Vibenhus Runddel.

Høringstype

Lokalplan

Område

Østerbro

Tidsperiode for høringen

1. januar 2009 til 15. april 2009

Sagsnummer

2009-68962

Indsendelsesfrist for høringssvar

15. april 2009

Høring ikke åben

Med 67.400 borgere på Østerbro har bydelen mange områder og kvarterer med vidt forskellige kendetegn. Fra det pulserende
Trianglen, der udgør kernen i Østerbros handelscentrum, til Nordhavn, der rummer både industri, øde arealer og
vandudsigt, videre til de boligdominerede kvarterer i den nordlige del af bydelen for at nævne nogle.

Der er spændende bymæssige og trafikale forandringer på vej på Østerbro. Fælledparken og Øster Allé står foran en større
omlægning og ikke mindst Nordhavn er et projekt, der giver forandring på både Østerbro og i hele København. Der planlægges
også en særlig Nordhavnsvej, så man leder den tunge og gennemkørende trafik uden om de tætte bykvarterer og lettere
kan komme til Nordhavn fra Helsingørmotorvejen. Derudover er der planer om nye billige boliger på Østre Gasværksgrunden
og der skal bygges tre metrostationer på Metrocityringen – ved Trianglen, Poul Henningsens Plads og Vibenhus Runddel.

Østerbro er kendt for at være en af Københavns pæne bydele, og lever for en stor del op til sit ry med de historiske bygninger,
velbevarede karréstruktur, rekreative områder og et stort antal barnevogne i gaderne. Den typiske østerbroer er også
overordnet privilegeret, har længere uddannelse og tjener mere end gennemsnittet i kommunen. Samtidig bor der færre
arbejdsledige, dagpengemodtagere og førtidspensionister end i kommunen som helhed. Men Østerbro kan også blive for
stille og roligt, mener borgerne, der generelt efterlyser mere liv i gaderne.

Selv om der er mange rolige områder på Østerbro, er bydelen også præget af handel, trafik og byliv. Østerbro har en del gennemkørende trafik via de store traffikale hovedårer som Lyngbyvejen, Øster Allé Østerbrogade, Kalkbrænderihavnsgade og
Jagtvej. Samtidig er Østerbro den bydel, næst efter Indre By, der har flest arbejdspladser, særligt inden for handel og service.
Rigshospitalet er en af de helt store arbejdspladser på Østerbro. Arbejds- og handelslivet, sammen med de mange offentlige
serviceerhverv, er med til at skabe pulsen – særligt i området omkring Trianglen, Østerbrogade og Ndr. Frihavnsgade,
hvor der er stor trafik til og fra og et livligt café- og butiksliv.

Ansvarlig

Økonomiforvaltningen Center for Byudvikling Rådhuset 1599 København V Tlf: 33 66 28 00 Fax: 33 66 70 03 E-mail: cbu@okf.kk.dk