Oprettet: 9. december 2012
Svarnummer:
33

Indsendt af

Vibeke Dahl

Postnr.

1435

By

København K

Høringssvar

I forbindelse med det politiske ønske om at fjerne busslusen for enden af Prinsessegade trods de store problemer med trafiksikkerheden i området vil jeg advare mod følgerne. Som det så ofte før er påpeget over for borgerrepræsentationens medlemmer er gaden usikker - den er blandt de ti mest uheldsramte i hovedstaden. Den er kendetegnet ved, at skoler og institutioner ligger på begge sider af gaden. Og så er dem præget af en voldsom og aggressiv trafik til og fra Christiania. Ved politiets første kontrol med det nye narkometer viste 20 af 50 bilister i området sig at være påvirkede. Situationen er sådan, at skolernes cykelprøver ikke kan gennemføres på Christianshavns Skole. Årsagen? Politiet vil - ifølge de informationer vi forældre har modtaget - ikke tage ansvaret for at lade børn cykle på gaden. Rent praktisk giver fjernelsen også flere udfordringer, jeg endnu ikke har set nogen politikere tage hensyn til. Den bebudede trafiksikring af Prinsessegde kommer ikke til at gælde strækningen fra Bodenhoffs Plads. Det vil sige, at cyklister - herunder børn - til og fra de nye boligområder på Holmen Margretheholm skal blandes med motortrafikken på en vej der er kendetegnet ved at være etsporet forbi den gamle hovedvagt, ved at være snoet på Arsenaløen og ved at lægge op til høj fart på Frederiksholm. I det miljø er spørgsmålet, om beslutningen om at fjerne busslusen vil være hensigtsmæssig ud fra et trafiksikkerhedsmæssigt synspunkt, ønskværdig ud fra målet om at få børnene til at røre sig mest muligt og hensigtsmæssig ud fra nødvendigheden af at begrænse biltrafikken. For med beslutningen om at fjerne busslusen følger en øget bilbrug, når man tvinger forældre til af sikkerhedshensyn at køre børnene i skole i bil. Begrundelsen for at fjerne busslusen er angivet at være ønsket om at lette trafikken til Operaen. Det er imidlertid værd at notere sig, at den eksisterende rute til og fra stedet i dag er indarbejdet hos de besøgende til stedet. I dag er der ingen, der kører forkert ad Prinsessegade for at komme ud til Operaen. Så behovet for at åbne den er overskueligt. En anden forklaring kommer fra socialdemokraterne ved overborgmester Frank Jensen, hvis synspunkt er, at veje er til for at blive kørt på. Den synsvinkel diskvalificerer cykeltrafikken som en værdig del af trafikbilledet. Hvis den skal øges - sådan som Københavns Kommune udadtil giver indtryk af er målet - kan det ikke ske ved at 'plukke de lavthængende frugter'. Der skal vilje til. Herunder viljen til at lade cyklisternes sikkerhed veje tungere end bilisternes magelighed. Den vilje savnes i forslaget om af fjerne slusens sikring af Prinsessegade. Derfor vil jeg kraftigt opfordre til, at trafiksikkerheden for Christianshavn og Holmen får lov at veje tungest i beslutningen og at forslaget om af fjerne busslusen tages af bordet. Med Venlig Hilsen Vibeke Dahl