Høringssvar vedrørende Etablering af ny skole på Artillerivej

Oprettet: 12. april 2015
Svarnummer:
4

Indsendt af

Steffen og Radmila Rasmussen

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Jeg deltog i mødet i Skolen på Islands Brygges arrangeret af Amager Vest Lokaludvalg. Det var et meget informativt møde der satte lys på de mange hensyn der skal tages i en sådan beslutningsproces. Som far til et barn der går i 3. klasse på skolen og til et barn der skal starte i skolen i 2018 er det et emne der også berører vores familie. Høringen omkring ”Fremtidens Fritidsstruktur” er endnu ikke færdig og den beslutning der her vil blive taget vil have indflydelse på hvilket skole scenarie der er bedst egnet. Hvis vi antager at alle børnene fra 0 til 3 klasse skal gå på KKFO på selve skolen som angivet i scenarie 1, vil vi her potentielt have næsten 500 legende børn på skolens arealer alene på den nuværende Islandsbrygge Skole. De vil lege udendørs og alt andet lige vil de forstyrre undervisningen for de større klasser der har undervisning efter kl. tolv. En konsekvens af dette kan være at vi som forælder kan blive nødsaget til at finde private alternativer til vores børn for at kunne sikre dem et godt udgangspunkt for deres videre skoleforløb. Dette burde ikke være nødvendigt. En adskilt skole som forslået i scenarie 1, 2 og 2a har også andre udfordringer. Matriklen på Artillerivej 126 er ikke ret stor og udendørsarealerne, specielt for de små klassetrin, vil være stærkt begrænsede og vil slet ikke være sammenlignelige med de gode forhold den nuværende skole har. Det er specielt de små klasser der benytter de udendørsarealer i frikvartererne. Ved scenarierne 1, 2 og 2a kommer vores børn måske til at lege på taget af den nye skole, hvilket ikke ligefrem er noget grønt miljø, vi forældre og ikke mindst børnene, værtsætter meget på den nuværende skole. Opsplitningen af skolen i to selvstændige enheder med henholdsvis 3 og 4 spor som angivet i scenarie 1 vil også splitte Bryggen i 2 skoledistrikter og potentielt dele Bryggen op i det gamle og det nye Bryggen. Børne vil sandsynligt kun lege med deres ”nabo” og færdes enten i det gamle eller det nye distrikt i modsætningen til i dag hvor de har legekammerater på tværs af Bryggen og betragter hele området som deres hjemsted. Afstanden fra nord til syd ser børene overhovedet ikke som noget problem og er noget de i forvejen er vant til. Selv når vi inddrager den nye bydel vil den længste afstand til den nuværende skole kun være 2 kilometer, så de geografiske afstande er ikke så store. Vi forældre kommer også, i kraft af vores børns aktiviteter, mere på tværs af Bryggen og dermed er børene en katalysator der er med til at skabe et fælles Islands Brygge, noget som vi i vores fortravlede hverdag nok ikke selv ville tage initiativ til. Opsplitningen vil være en uheldig udvikling i et område som vi i dag betragter som en sammenhørende enhed og børene og ikke mindst skolen har en meget stor indflydelse her på. Scenarie 3 lægger op til at 0-6 klasse alle går i den nuværende skole på Islands Brygge og 7 til 9 klasse kommer til at gå på Artillerivej 126. Det er en opdeling der i langt højre grad tager hensyn til de smås behov for at komme ud i de grønne områder i frikvartererne og boltre sig på et stor areal, om det så er fodboldbanen eller legepladsen. De store vil ikke blive forstyrret i deres undervisning af i de smås leg efter skole, og sammenholdet på tværs af Islands Brygge vil fortsat blive opretholdt som vi kender det i dag. De store klasser er også langt mere mobile hvilket kan kompensere for de manglende udendørsarealer som skolen på Artillerivej 126 ikke har. De kan sagtens inddrage Amager Fælled, Hekla Park og Havneløbet og besøge den ”gamle” skole i deres daglige undervisning og ikke mindst besøge den gamle skole når de skal til at stoppe 9 klasse på den store karamel dag som alle de små klasser ser meget frem til. Herved vil børene helt naturligt betragte hele Bryggen som deres bydel. Overgangen fra 6 til 7 klasse og samtidig flytte over på den ”store” skole vil være med til at modne børene og klargøre dem til at kunne fortsætte deres skolegang på skoler der kræver langt højre selvstændighed (gymnasier, handelsskoler osv.) Jeg har selv personligt gået på en udenlandsk skole hvor vi var de ”store” når vi kom til 6. klasse og det at vi skulle starte på High School var noget jeg og mine klasse kammerater så meget frem til. Undervisningen tog vi også mere seriøst for nu skulle vi jo til at starte på High School. I 6. klasse var vi også de store på skolen og det gjorde at vi alle følte at vi havde lidt mere ansvar over for de små, noget som vores nuværende skole system først giver mulighed når eleverne når til 9.klasse og på det tidspunkt er distancen til de små klasser så stor at det alligevel ikke har den store indflydelse. Jeg kan se det samme mønster blandt 3. klasserne i deres SFO, hvor børene virkelig glæder sig til at starte i klubben. Denne positive virkning, en opdeling af skolen i 0-6 klasse på den ene skole og 7-9 på den anden, vil gøre vores skole her på Islands Brygge endnu mere eftertragtet og dermed understøtte et samlet Islands Brygge. Derfor vil vi som forældre anbefale det forslåede scenarie 3 hvor: • Den nuværende Islandsbrygge Skole har 7 spor 0-6 klasse • Den Nye Skole på Islands Brygge Artillerivej 126 har 7 spor fra 7-9 klasse