Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 6. februar 2015
Svarnummer:
599

Indsendt af

Skolebestyrelsen, Skolen på Islands Brygge

Virksomhed / organisation

Skolen på Islands Brygge

Postnr.

2300

By

København

Høringssvar

Høringssvar vedr. fremtidens fritidstilbud februar 2015 Skolebestyrelsen på Skolen på Islands ønsker ikke at pege på en enkelt løsningsmodel i forhold til organiseringen af fritidstilbuddet. Men vi er blevet enige om at nævne nogle problematikker, som vi mener, man skal være opmærksom på, inden der tages endeligt stilling til en ny udformning af fritidstilbuddet. Skolen på Islands Brygge er en stor skole med over 1000 elever, og den er i stadig vækst, på trods af, at det allerede nu er en stor udfordring at skabe plads til alle klasserne. Der går 43 klasser på en skole der oprindelig er (ud)bygget til 40 klasser, altså fire spor på hvert klassetrin. Vi er i skolebestyrelsen, særligt bekymrede for den halvering af kvadratmeterkravet per barn, der kommer til at gælde i KKFO’erne på skolerne. Vi har en stor indskoling på fem og syv spor per klassetrin med en KKFO, hvor der i forvejen går omkring 330 børn på trods af en normering på 280 børn. På de fire nærliggende fritidshjem går henholdsvis 66, 44, 20 og 77 indskolingsbørn. Medmindre det er tanken at børnene skal opholde sig i klasselokalerne, så er det vigtigt at have med i sine overvejelser at skolens faglokaler er i brug hele eftermiddagen, fordi skolereformen har givet længere skoledage. Vi kan derfor være bekymrede for at lokalerne ikke vil være tilgængelige i tilstrækkeligt omfang for fritidstilbuddet. Dels fordi vi på skolen i forvejen vil få et større pres på faglokalerne på grund af de store årgange vi har i de mindre klasser, og dels fordi der vil være flere børn i fritidstilbuddet. Da det nye kvadratmeterkrav er tænkt for nyt skolebyggeri, mener vi ikke det umiddelbart kan overføres til eksisterende bygninger. Et lokalefællesskab mellem skole og fritid som fungerer optimalt, vil kræve at fællesskabet er tænkt ind fra starten af. Vi er bekymrede for at der ikke, som det er tilfældet i dag, fortsat vil være muligheder for den plads og de aktiviteter, som der skal være i et fritidstilbud. En anden problematik, der i særdeleshed er gældende for Skolen på Islands Brygge er det uafklarede spørgsmål om den ny skole, der efter planen, skal stå færdig i 2020. Der foreligger endnu ingen plan for hvordan udformningen af den ny skole bliver, om den bliver en selvstændig skole, eller en del af Skolen På Islands Brygge. Uanset hvordan man vælger at løse den udfordring, så er Skolen på Islands Brygge i spil til at huse de børn, der skal gå på den ny skole, mens denne bygges. Det vil sige, at indskolingen i løbet af de næste fem år vil eksplodere, og de børn skal også have plads i KKFO’en. Det kan vel være, at der er tale om en midlertidig periode på fem år, men det er ikke desto mindre halvdelen af børnenes skolegang, at de i så fald skal klemmes ind i nogle temmelig trange rammer. Det mener vi ikke er hensigtsmæssigt. Hvis intentionen om at samle alle fritidspladser under samme hat skal realiseres, vil det være nødvendigt at sikre at der ud over de nuværende fysiske rammer på skolen tilknyttes en eller flere satellitter. Dermed vil man kunne tilbyde et samlet tilbud med de fordele det giver organisatorisk i forhold til klassedannelse mm., samtidig med at det bliver muligt at tilgodese børn med behov for mere overskuelige rammer. Med venlig hilsen Skolebestyrelsen Skolen på Islands Brygge