Oprettet: 9. december 2012
Svarnummer:
45

Indsendt af

Rasmus B. N. Godiksen

Postnr.

1437

By

København K

Høringssvar

Jeg bor på Galionsvej og min familie og jeg kører flere gange om dagen gennem Prinsessegade og oplever den ofte temmeligt kaotiske trafik der kan være der. Derfor glæder det mig også, at man fra kommunens side ønsker at gøre noget ved problemet. På borgermødet var der mange kritiske spørgsmål til forvaltningen omkring den foreslåede trafiksanering. Det er mit indtryk, at forvaltningen gør deres bedste for at løse opgaven indenfor de rammer de har. Og det er netop problemet. Inden for de givne rammer virker det helt umuligt at forbedre trafiksituationen i Prinsessegade og omliggende områder. Problemet er så vidt jeg kan se temmeligt simpelt. Hvis man nedlægger busslusen, kommer der mere trafik! Det virker helt indlysende for os som kender den trafikale situation i området, og det viser de modeller som forvaltningen støtter sig til også - selv om modellerne ikke tager højde for al nybyggeriet på Margretheholm, den nye multihal, muligheden for gennemkørende trafik osv. Jeg er ikke ekspert i trafiksanering og det kan godt være, at man kan gøre Prinsessegade mere sikker, selv med den øgede trafik, men jeg tvivler. Mange ting ved den foreslåede løsning kan og bør diskuteres, men jeg vil gerne henlede din opmærksomhed på noget, som jeg mener har stor betydning for trafiksikkerheden og som slet ikke er tænkt ind i den foreslåede løsning. Hvis man har befundet sig på Prinsessegade en Torsdag, Fredag eller Lørdag eftermiddag / aften kan man iagttage mange spændende ting, men især ét fænomen er interessant i denne sammenhæng. Biler, ofte med sænket frihøjde, store letmetalsfælge, lavprofildæk og med en eller flere unge mænd indeni, som på meget fantasifule måder undviger de nuværende trafik-foranstaltninger. De kører gerne i midten af vejen eller med højre hjulsæt på cykelstien for at undgå fartbumpene. Og selv om de sagens kan powerslide rundt i et venstresving og køre meget stærkt fra et fart-bump til det næste, kører de meget meget langsomt over bumpene hvis de er tvunget til det. Jeg gætter på, at det er den lave frihøjde og deres bilers meget hårde affjedring som gør det særligt ubehageligt. Det her lyder måske sjovt, men det er det ikke. At opleve disse fuldstændigt hensynsløse trafikanter kan være temmeligt skræmmende. Jeg har selv været tæt på at blive kørt ned af en sådan og efterfølgende blevet truet med bank fordi jeg beklagede mig - fyren var dobbelt så bred som jeg, helt skaldet og meget tatoveret så jeg sagde pænt undskyld! Jeg har boet hele mit liv i København: Nørrebro, Valby, Vesterbro og Amager, og har set lidt af hvert i gaderne, men aldrig så hensynsløse bilister som dem der kører til og fra Christiania for at handle. Jeg tror den primære grund til, at der trods alt ikke sker flere alvorlige uheld på Prinsessegade (selv med disse vandvittige billister) er, at der er så meget trafik, og så lidt plads, at det er svært rigtigt at få fart på. Nu kommer min virkelige bekymring. Har man overvejet effekten af det foreliggende forslag på området nord for Prinsessegade, altså Danneskiold-Samsøes Allé? Hvad sker der når man gør Prinsessegade endnu mere utålelig for disse her fyre i deres lave sportstunde biler og samtidigt nedlægger busslusen? Danneskiold-Samsøes Allé er ca 1/2 km lang og helt lige. Hvilken vej tror du en ung mand i en hurtig bil vil vælge hjem fra Christiania? Den trafiksanerede Prinsessegade hvor man må kravle over vejbumpene eller den fine lige Danneskiold-Samsøes Allé hvor man kan give den gas? Svaret er lige til. Han kører selvfølgeligt “bagom”. Det kan godt være at det er en omvej, men det er en sjov en af slagsen. Danneskiold-Samsøes Allé er en vej uden cykelsti men hvor der færdes massere af mennesker på cykel. Alle de studerende på diverse uddannelsesinstitutioner cykler, de fleste personer som bor i området cykler også, bl.a. min familie og jeg, og så snart den nye bro over havnen kommer, bliver der endnu flere. Fjerner man busslusen får man den værst tænklige blanding af bløde og hårde trafikanter. Jeg kan sagtens forestille mig det skæbnesvangre møde en fredag nat mellem en gruppe arkitektstuderende cyklende hjem fra fest og nogen fyre i tunede biler, som skal afgøre hvem der er hurtigst. Eller mødet klokken 9 søndag morgen mellem en træt familiefar og hans friske to-årige søn på løbecykel og en fyr på vej hjem efter en god lang nat til fest på staden, stadig en lille smule høj. Farlige situationer som disse kan ske alle steder men her har man bare kombinationen af mange hensynsløse billister, mulighed for at køre rigtig stærkt og ingen adskillelse mellem bløde og hårde trafikanter. Jeg er principielt tilhænger af, at busslusen fjernes, da jeg synes, at det er urimeligt at nogen, men ikke alle, har lov at køre ad bestemte veje. Mange andre steder ville det nuværende forslag måske også være ok, men den trafikale situation på Prinsessegade er meget speciel og en del af trafikanterne meget hensynsløse. Når man overvejer konsekvenserne af at ændrede trafikale forhold må man tænke disse specielle forhold ind. Og her kan de modeller ingeniørerne regner på ikke bruges mere. Modeller modellerer gennemsnits-trafikanter på gennemsnits-veje da de må basere sig på erfaringer fra mange allerede gennemførte projekter. Den trafikale situation og trafikanterne i Prinsessegade er meget anderledes end alle de steder modellerne trækker deres data fra. Som politiker har du ansvaret og må tage din sunde fornuft i brug og se på den konkrete situation. Hvad tror du konsekvenserne af det nuværende forslag bliver? Jeg tror, at man måske vil se færre uheld på Prinsessegade, men helt sikkert flere på Danneskiold-Samsøes Allé, og de uheld man vil se her er af den rigtig grimme slags. Som jeg ser det er der to mulige løsninger på den trafikale situation på Christianshavn og Holmen. Trafiksaner Prinsessegade og behold busslusen eller Trafiksaner Prinsessegade samt Danneskiold-Samsøes Allé - derefter kan busslusen nedlægges. Det nuværende forslag er simpelt hen for farligt.