Høringssvar vedrørende Fisketorvet tillæg 1 - lokalplan 202-1

Oprettet: 17. september 2013
Svarnummer:
59

Indsendt af

Mikkel Gundersen

Postnr.

1561

By

København V

Høringssvar

Høringssvar til lokalplanen ”Fisketorvet tillæg nr. 1”. Jeg bor på Havneholmen tæt på det nye lokal-plansområde. Uden hensyn til husbåde miljø: Husbåde er af stål og kræver vedligeholdelse. Der er ofte arbejde at lave på en husbåd, og man har ofte brug for adgang, køre materialer til og fra. Dette er der slet ikke taget hensyn til. Folk det har lavet planen tror naivt at alle bådene er sprit nye og vedligeholdelsesfri. Sådan er virkeligheden ikke. Der er ofte aktivitet i en husbådshavn. Der forgår bankning af rust, slibning, maling, lakering, savning mm. Alt dette larmer og fylder. Ofte er der etableret en arbejdsplads på kajen, der ligger ledninger og kabler, det støver og støjer. Det er slet ikke sat plads eller rum af til denne aktivitet. Husbådsfolkene har også brug for opbevaringsplads til materialer til vedligeholdelse af broer, både mm. Det kan slet ikke sammenlignes med Christians havns kanal eller en lystbådshavn, hvor der kun er få både der bebos, og hvor der ikke er broer og moler der skal vedligeholdes af bådlauget. Når man bor på en båd har man ikke plads til at opbevare værktøj eller materialer, der kræves for at foretage daglig vedligeholdelse. Derfor er der i dag etableret skure til opbevaring af den slags fornødenheder samt materialer der er nødvendige for at kunne holde tingene kørende. Alt dette er der ikke sat plads af til. De få skure på Kvarterpladsen rækker ikke langt. Der vil ikke gå lang tid før de nye indbyggere der er flyttet ind i en ny lejlighed til 12 – 15.000 kr pr måned vil begynde at klage over støj fra bådejere der er ved at ved at slibe rust af sin husbåd. Det larmer nu engang så meget mere, når man bor i et hus af stål og så mere ofte når der er saltvand omkring. Alt dette betragter vi nuværende beboere i området som en naturlig del af miljøet. Det virker som om dem der har lavet forslaget til lokalplanen aldrig har prøvet at opholde sig i en husbådshavn en søndag eftermiddag. Bolig typer: København vokser med 100.000 indbygger læser vi både i denne plan og i lokal plan 494 (Enghave brygge). Men en stor del af disse indbyggere er jo studerende. Det ved vi fordi politikerne pumper de unges øre fulde med at nu skal de unge altså uddanne sig, og helst lige efter folkeskolen. Og fordi der etableres flere pladser på universiteterne og institutionerne. Men hvor skal de bo? Ligesom lokalplan 494 er der ikke sat plads af til en eneste ungdomsbolig. Boligerne skal i gennemsnit have et bolig areal på 95 m2 være på mindst 50 m2. Der er tydeligvis ikke en eneste ungdoms- eller studenterbolig her i planen. Man kan ikke fortænke Skanska i kun at tænke profit, men man bør kunne forvente at kommunen lever op til deres sociale ansvars- og uddannelsespolitik. Service erhverv: Det virker besynderligt at der skal etableret flere butikker i planen, op til 26.000 m2. Dette er ikke små udvalgs butikker. Enhver der har været på Fisketorvet en lørdag eller søndag ved at p-arealerne på selve Fisketorvet hurtigt bliver fyldt op, og at der står p-vagter ved indkørslen til kælderen under Fisketorvet og gelejder dem hen på den tomme ’cirkus-plads’ der visse dage har været helt fuld af biler. Det er denne cirkusplads der nu skal bebygges med mere erhverv og flere butikker. Butiksarealet skal altså udvides kraftigt samtidig med at tilrådighedværende p-areal udvides med en p-plads pr 100 m2 butiksareal. Men dette er mindre end det der allerede er på den plads der bebygges. Samlet p-areal bliver reelt mindre. Man forventer altså at en stor del af de biler der plejer at komme vil forsvinde samtidig med at boligmassen og butiks arealerne vokser. Det hænger jo slet ikke sammen. Skygge diagrammer: Skygge diagrammerne viser bare hvordan endnu mere sol tages fra husbådsområdet. Der er allerede godkendt 8 etager mod syd på penthouse i lokalplan 494, og nu lægger der op til 8 etager mod nord-vest også. Hele promenade broen på Havneholmen kommer også til at ligge i skygge. P-pladser: Igen er p-pladser meget diffust defineret. Der er i dag kun gæste p-pladser til beboere på Havneholmen på cirkuspladsen, der nu skal bebygges. Dermed ryger alle gæste parkeringsmuligheder for Havneholmens beboere. Der skal altså være plads til gæster til både Havneholmens beboere og til de 170 nye boligere der opføres, samt de 152 Skanska opførte boliger på Havneholmen, i den nye lokalplan. De p-pladser på terræn der er vist ligger på den anden side af erhvervs arealerne. Der er dermed igen ikke en eneste p-plads afsat til beboernes gæster. Skanska tænker slet ikke denne helhed ind i planerne (der er ingen penge i gæste p-pladser). Det defineres slet ikke i planen hvor mange af p-pladserne der er til beboere, og hvor mange der skal være tilrådighed for gæster. Det er i Skanska’s byggeri på Havneholmen nærmest umuligt at modtage gæster i bil. P-pladserne i underjordiske anlæg sætter Skanska gerne så højt at beboerne ikke har råd til at betale dem (18 – 20.000 kr pr år). Bliver dette ikke skarpt defineret i planen gentager Skanska historien og bygger p-anlæg der enten ikke er tilstrækkelige, eller så dyre at folk ikke har råd til at betale dem. Ret planen til: Lokal planen bør rettes til således at byggeriet ikke bliver mere end 6 etager, og kun 3 etager helt ud til kajkanten således at der ikke tages mere lys fra bådlauget. Desuden bør der etableres en større zone mellem kajen og bebyggelsen til skure, materialer, arbejdsrum og kreativitet som det er gjort ved Sluseholmen ud mod Stigboderne. Endelig bør p-arealet specificeres meget bedre, og der bør etableres beboerpladser til gæster. Endelig bør butiks areal begrænses meget så det ikke bare bliver en butiks udvidelse af Fisketorvet. Med venlig hilsen Mikkel Gundersen/Havneholmen