Oprettet: 11. juli 2010
Svarnummer:
1

Indsendt af

Martin Bach Sørensen

Postnr.

2450

By

København SV

Høringssvar

Forlængelse af kanalen langs Vestre Teglgade til Teglværkshavnen Under de seneste år har Sluseholmen og området omkring Teglværkshavnen oplevet en stor vækst i fritidsaktivitet på vandet, f.eks kajakker / kanoer og motorbåde. Dette er en stor attribut for området og skaber den nærhed med vandet, der var tænkt i Københavns kommunes / Soeters Van Eldonk Ponecs helhedsplan for Sydhavnen fra 2002. Denne lokalplan, med dens kanaler og åbne pladser ned til vandet, danner forudsætningen for at skabe mange af de samme aktiviteter på vandet omkring Frederiksholmsløbet, som der vokser frem på Sluseholmen. Det er således vigtigt at indtænke kommunikation til vands ind i denne lokalplan. Set i det lys ville det være synd ikke at forbinde de to områder med en kanal, da en sådan kanal vil kunne skabe synergi mellem de vandlige aktiviteter i Teglværkshavnen og Frederiksholmsløbet og skabe bedre sammenhæng i det nye Sydhavnsområde, til gavn for både lokale og besøgende på sight-seeing til vands. I et historisk perspektiv har der i Sydhavnens velmagtsdage som industriområde været en kanal, der forbandt Teglværkshavnen med Frederiksholmsløbet, så forslaget er historisk velbegrundet. Jeg foreslår derfor at den kanal langs Vestre Teglgade, der er beskrevet i Teglværkshavnen - tillæg 4, forlænges frem til Teglværkshavnen. Kanalen ville være et stort aktiv for de planlagte boliger langs Teglholmsgade og en kanal, der gennemskærer den Grønne Kile, vil desuden være et rekreativt indslag i forløbet fra Sydhavns station til Teglholm Øst og videre til Amager. En gennemgående kanal fra Frederiksholmsløbet til Teglværkshavnen vil også være gavnligt for vandgennemstrømningen i kanalerne. Opførslen af en bro over Teglholmsgade straks før Vestre Teglgade vil have en naturlig hastighedsdæmpende virkning, hvilket harmonerer med de beskrevne planer om at begrænse hastigheden på Teglholmsgade fra Vestre Teglgade til broen over Teglværksløbet til 40 km/t, bl.a. pga. skolen, der bygges i området. Broen vil i tillæg være en synlig markering af indgangen til den nye "kanalby" fra Vasbygade siden, på samme måde som de planlagte broer på Sluseholmen signalerer indgangen til "kanalbyen" fra sydsiden. Forslaget medfører selvfølgelig at der anlægges en stibro for at binde den Grønne Kile sammen samt evt. en vejbro til "Pavilionen", hvis denne skal betjenes fra Peter Holmsvej.