Oprettet: 28. september 2011
Svarnummer:
7

Indsendt af

Marie Steensgaard

Virksomhed / organisation

Roklubben Gefion

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Roklubben Gefion har følgende bemærkninger til forslaget til kommuneplantillæg og lokalplan – Århusgadekvarteret i Nordhavn Lommevandrummet I forslaget er nævnt et” lommevandrum” i bunden af det nuværende Kronløbsbassin samt en kanal, benævnt ”Redmolekanalen”. Roerne vil kunne bidrage til at skabe liv i dette vandrum, også på skæve tidspunkter. Dels ved roning i alle lyse timer og dels ved specielt at kunne bruge rummet, når det ikke er muligt at ro på Øresund f.eks. ved vind fra østlige retninger og / eller høje bølger, der også kan opstå ved andre vindretninger. Roerne vil også kunne tilbyde idrætsaktiviteter til beboerne i bydelen. Dette vil øge herligheds­værdien, både for havneområdet såvel som for de borgere og turister, der opfatter rosporten som en positiv del af en levende havn. Faciliteter på land For at optimere brugen af lommevandrummet, vil det være nødvendigt at etablere fysiske forhold på land, der muliggør udnyttelsen af rummet. Vi ser her en god overensstemmelse med bemærkningen i forslaget s. 36, spalte 2 om at ”Stueetagerne [i bebyggelsen på Stubkaj] indeholder publikumsorienterede serviceerhverv samt kulturelle og fritidsprægede funktioner.” Vi foreslår at det projekterede byggefelt på Stubkajen klassificeres som udadvendt stueetage ud mod lommevandrummet for at kunne hænge sammen hermed. Her tænker vi på aflåste klubfaciliteter, hvor såvel robåde som kajakker kan opbevares, samt omklædningsfaciliteter. Ramper og slæbesteder Det glæder os også at se, at der på side 46, spalte 2 nævnes: k) Langs Stubkaj skal etableres ramper, slæbesteder og trapper der går direkte ned til vandet. Langs Kronløbspladsen skal der etableres en bred trappe, der kan bruges som siddeplads. l) Langs Fortkaj skal anlægges træbrygger til anløb for mindre både. Det er af stor betydning for både søsætning og optagning af både såvel kajakker som robåde, at ramperne er beliggende i niveau med vandet. For robådenes vedkommende er det desuden mest fordelagtigt, at et slæbested er vinkelret på vandet, alternativt ramper af en længde der muliggør nedkørsel af bådvogne med både med en længde på 8 til 10 meter men også gerne vores længste både, der er op til 15 m. Derudover skal der fra oplagringspladsen og omkring slæbestedet være plads til at komme ”hen og rundt” med både / bådvogne. Endelig er det nødvendigt med en bro/rampe til ombord- og udstigning for roere i tilknytning til slæbestedet. Af hensyn til bådenes skrøbelighed, vil det være påkrævet at faciliteterne omkring søsætning og ilandtagning er beklædt med træ. Ligeledes er det vigtigt, at der er en form for ”håndgreb” ved landingspladsen, f.eks. en lægte beklædt med gummi eller plastic, til at holde fast i når båden ikke er fortøjet (ved ombord- og udstigning), samt bøjer til fortøjning af bådene. Vi vil desuden påpege, at kanalerne bør have en bredde, så 2 både kan passere hinanden. Bådenes bredde med årerne ude er ca. 8 m. Afværgeforanstaltning Vi ser faciliteterne omkring lommevandrummet i Kronløbsbassinet som en ”afværgeforanstaltning” frem til etablering af kanal fra Kalkbrænderihavnsløbet, idet besejlingsforholdene til Købehavns Havn fra klubberne nord for havnen vil blive vanskeliggjort med etableringen af den nye krydstogtskaj fra efteråret 2011. Kanal fra Svanemøllehavnen Vi har med glæde set bemærkningen s. 2 øverst i bilag 7 til borgerrepræsentationen materiale til behandling af forslaget om ”Betinget udbygningsaftale” mellem By & Havn og Københavns Kommune fra 3.5.2011 om at der påtænkes en ”roernes kanal”. Derfor ser vi også frem til en præcisering af tidsperspektivet for denne kanal. I den forbindelse vil vi opfordre til fremskynding af etableringen af kanalen så robåde og kajakker kan passere syd om anlægget af krydstogtskaj og containerterminal. Vi ser helst, at kanalen etableres før arbejdet med udvidelsen af Nordhavn påbegyndes, alternativt, at der etableres en midlertidig kanal med en anden linjeføring, idet den meget lange anlægsfase vil betyde, at kulturen omkring ture til og fra Københavns Havn vil gå tabt, hvis roningen må indstilles. Hermed vil havnens rolle som samlende kraft for rosporten i København vil lide unødvendig skade. Vi stiller os gerne til rådighed i forbindelse med detailplanlægning. Med venlig hilsen Marie Steensgaard, på vegne af Roklubben Gefion Strandvænget 47 2100 København Ø