Oprettet: 21. november 2012
Svarnummer:
10

Indsendt af

Lizzi Kiarie

Postnr.

1436

By

København K

Høringssvar

Til Miljø og teknik udvalget! Det drejer sig om nedlæggelse af busslusen ved Danneskjold Samsøs Alle / Prinsessegade. I sin tid, da busslusen blev oprettet var det for at forhindre øget trafik gennem prinsessegade efter åbning af operaen og indflytning i de nye boliger på Holmen. Det var en stor succes, trafikken blev nemlig reduceret med ca. 60%. Det er dog over halvdelen af de biler der kører igennem Prinsessegade i dag. Prinsessegade som er et rent ragnarok af biler specielt i dagtimerne. Hvis Busslusen bliver nedlagt, vil 60% flere biler køre gemmen Pricessegade, (måske enda flere, da der er kommet mange flere beboere ud på Holmen end da busslusen blev oprettet) uden tanke for at der er flere hundrede børn der skal i skole og/eller daginstitution. Børnene bliver nødsaget til at passere gaden eller bare gå på fortovet. En skønne dag er der en chauffør mister kontrollen over sit køretøj. Skal der virkelig lig på bordet, før I tænker Jer om. Stakkels børn, chauffør og forældre. En del forældre på Holmen og i Halvtolv tager konsekvensen af dette og kører deres børn på privatskoler for ikke at udsætte deres børn for trafikken og forudreningen i Prinsessegade. Så vidt jeg er orienteret er det vigtigt for Københavns skolevæsen at børnene frikventerer kommuneskolerne og ikke privatskolerne. Overborgmester i København Frank Jensen var på prinsessegadevandring for et årstid siden. Frank Jensens kommentar til nedlæggelse af busslusen var at binde Christianshavn bedre sammen i forbindelse med bygningen af den nye Multihal på Arsenalvej. En udmærket tanke, men Frank Jensen var ikke overhovedet ikke klar over at Busslusen rent faktisk ligger på Holmen og Multihallen bliver bygget på Arsenalvej. Ingen problemer med at komme til Multihallen fra resten af Christianshavn. Så hans argumentation holder ikke rigtig. Samtidig er det muligt at købe en brobizz af Parkering København 175 kr om året i tilfælde af at det er absolut nødvendigt at køre gennem busslusen og Prisessegade. I går var jeg ude at gå en tur og passerede Multihalbyggeriet. Håndværkerne var ved at støbe fundamentet. Betonbilerne kom fra benzinøen som ligger ved strandvejen på Amager. De kørte hele vejen uden om Christmas Møllers Plads, den voldsomt trafikkerede Torvegade og gennem hele Prinsessegade ud til Multihalbyggeriet. Hvis disse chauffører havde fået en Brobizz til Busslusen, var chaufførernes køretid og afstand blevet reduceret og det havde ikke været nødvendigt at passere gennem meget traffikerede områder. Hvorfor er de ikke orinteret om dette? De vidste det netop ikke. Jeg glæder mig over at vide at Papirøen snart skal nedlægges. Nogen gange er jeg ved at få et sammenbrud, når jeg ser de kæmpestore lastbiler ned igennem Prinsessegade mellem børn, dårligt gående ældre, cyklister og gående. De har ikke en ærlig chance for at stoppe vis et barn løber ud på gaden. Når Papirøenbliver nedlagt skal der bygges og dermed store lastbiler gennem Prinsessegade. Det ville også være oplagt at de store køretøjer får en brobizz fra Parkering København. Det har været meget vigtigt for Københavns Kommune at få bygget cykelbroer over vores smukke havne. Er der overhovedet nogen der har tænkt på at cykelstierne skal krydse Prinsessegade, jeg tænker på hvordan det mon vil spænde af?? Med øget trafik ved nedlæggelse af Busslusen. Jeg kunne blive ved, men dette er vist langt nok. Koklusion: STOP NEDLÆGGELSE AF BUSSLUSEN. Hilsen Lizzi Kiarie