Oprettet: 7. marts 2010
Svarnummer:
147

Indsendt af

Karsten Baagø

Postnr.

1403

By

København K

Høringssvar

Jeg har bådplads i Wilders Plads Marina i Christianshavns Kanal og skal hermed gøre indsigelse med dele af planerne om at bygge broer over Københavns Havn fra Nyhavn til Christianshavn. Jeg gør ikke nødvendigvis indsigelse mod den ”store” bro fra Nyhavn til Wilders Plads over havnens bredeste bassin. Hvis I er stålsatte på, at der SKAL være bro over havnen, vil denne bro ødelægge mindst, da der alligevel ikke gennemsejling, og dermed maritimt liv gennem Knippels Bro. Derimod er jeg fuldstændig overbevist om, at den ene af de to lave broer på tværs af Christianshavns Kanal radikalt vil ændre denne del af Københavns Havn. Den turistattraktion, kanalen udgør, vil forsvinde. Mastebådene vil i løbet af få år søge væk. Christianshavns Kanal vil dø ud og ligne de livløse dele af kanalen, man bedrøveligvis kan se på anden side af Christianshavns Torv. Turisterne vil pakke deres kameraer væk, ligesom de gør, når kanalrundfarten har sejlet forbi Vor Frelser Kirke. Der er bare ikke mere at fotografere og filme. Jeg ved det – jeg har stået på broen sidste sommer og iagttaget turist-adfærd på nærmeste hold. Og har selv prøvesejlet turen med en af kanal-bådende. Jeg oplevede nøjagtig det samme. Charmen og livet i Christianshavns Kanal afløses brat af … tomhed og mangel på mening, når båden sejler forbi Christianshavns Torv. Går det som præsten prædiker, vil kanalen måske blive befolket af ekstremt luksuriøse husbåde, ejet af udlandsdanskere eller erhvervsforetagender, og det, som i dag er sundt, velfungerende byliv vil forvandles til det, ingen af os gider – ikke engang skattevæsnet. Jeg kan naturligvis ikke være sikker på det sker – men se jer omkring i andre byer, hvor man har anrettet broer på tværs af havne. De er døde. Jeg har fulgt debatten nøje gennem det sidste år, jeg har læst alle jeres papirer, jeg har været til nogle af bro-møderne (som meget har karakter af proforma-møder – ligesom behandlingen af disse indsigelser heller ikke overhovedet vil have nogen betydning) – og vær opmærksom på en ting: beslutningen om disse broer hviler på et informationsgrundlag og et vidensniveau, som er kritisabelt. Det er embedsmænd i forvaltningen, der ikke har tilstrækkelig viden om sejlskibe og manøvrering af skibe, der har skrevet beslutningsgrundlaget, og jeg må sige, at politiske beslutninger i dette land bliver truffet på et betænkelig lavt vidensniveau. Højdepunktet i misinformation fra embedsværket til jer politikere kom før jul, da et argumenterne for at afvise indsigelser mod broerne var, at sejlerne jo ”bare kan lægge masten ned, når de skal under en bro.” Det er ikke muligt, det er ganske enkelt ikke muligt. Det tager en halv dag og kraftigt hydraulisk maskineri at afmontere en mast… Nok om det: jeg skal hermed bare gentage min indsigelse og bede til, at I besinder jer og vælger ”rullende-fortovs-løsningen”. Alle vil være glade. Både cyklister, turister, beboere, sejlere og gæste-sejlere, detailhandel – og i sidste ende vil I som politikere blive anerkendt som fremsynede. Med venlig hilsen Karsten Baagø Lektor, journalist, Center for Journalistik Tlf. 6550 2805 Mobil 6011 2805 Fax 6593 5856 Email kba@journalism.sdu.dk Web http://www.journalism.sdu.dk/ Adr. Campusvej 55, 5230 Odense M ________________________________________ Campusvej 55 • 5230 Odense M • Tlf. 6550 1000 • www.sdu.dk