Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 6. februar 2015
Svarnummer:
583

Indsendt af

Jan Nielsen

Virksomhed / organisation

Solen og Stjernerne

Postnr.

2300

By

København s

Høringssvar

Solen og Stjernerne tlf. 29273897/50513897 Høringssvar om Fremtidens fritidstilbud fra den selvejende institution ”Solen og Stjernerne” Amagerbro d. 5. Februar 2015 Leder og Personale for den selvejende institution ”Solen og Stjernerne” har gennemlæst det fremsendte materiale, og har følgende kommentarer; a). Børneliv b). Fysiske og økonomiske forhold c). Samarbejde(skolen). d). Parter fællesskab(forældre). E). Grundlægende Børneliv Vi er bekymret omkring den manglende fokus på børneliv. Den nye skolereform giver i dag børnene mindre tid til at kunne være børn, til at afprøve forskellige interesser og til at være nysgerige til deres dagligdag. Næsten alle deres aktiviteter er voksen styret og skal måles og vejes. Den sidste rest af fritidspædagogik som er i dag, vil med forslaget med større enheder og mere ensrettethed, blive glemt(mere end 100 års kultur arv). Forældre i dag har trods alt et par muligheder for at vælge et fritidshjem som passer til deres barns behov. I dag skal vi som institution kunne inkludere stort set alle børn; børn med særlige behov for eksempel diagnose børn som har behov for mindre grupper, og meget struktur i dagligdagen, har vi en risiko for at miste rent pædagogisk. I dag modtager vi børn fra meget store institutioner, hvor vi er nød til at modtage øget resurser for at kunne rette skaderne på børnene delvis op igen. Det kunne være en god ide at man fra politisk side vil kikke på børnenes behov og ikke kun på samfundets behov, der er endnu ikke konkluderet i en undersøgelse at mere undervisning giver bedre og klogere børn, men der er mange undersøgelser som viser at bedre kvalitet i undervisninger og pædagogikkerne giver børn bedre indlærings mulighed også på tværs af sociale skel. Det er vigtig, at vi også i fremtiden kan tilbyde børn og forældre et trygt pædagogisk miljø, med nærvært, omsorg og tryghed for det enkelte barn, hvor der er en positiv, respekterende og anerkende voksen kontakt hver dag. Fysiske og økonomiske forhold. I dag har fritidshjemmet en størrelse og en økonomi som hænger fint sammen. Det pædagogiske personale er ansat på mindst 30 timer pr. uge, men på en årsnorm som gør at de på skoledage har ca. 24 timer (børnetimer,stærkt samarbejde, forberedelse, forældresamtaler), på skole fridage og fra 1. maj(hvor de nye børn starter), har det pædagogiske personale ca. 34 timer pr. uge. det giver en normering på mellem 10 til 12 børn pr. voksen. Institutionen ligger fysisk på Amager fælled skole med egne lokaler. I dagligdagen bruger skolen og Fritidshjemmet hinandens lokaler på tværs, blandt andet til større og mindre projekter f.eks. faglokaler på skolen og institutionens lokaler om formiddagen til inklusions miljø. Samarbejde med skolen Der er jævnlig samarbejde på ledelsesplan og dagligt samarbejde mellem pædagoger og lærerer(fælles projekter, forældresamtaler, inklusion af børn, Kurser m.m.). Der bruges bla. fælles vikar, og dele medarbejder med forskellig ansættelse, Partner fællesskab(forældre samarbejd). Den Selvejende institution Solen og Stjernerne(S&S) har en meget aktiv forældre bestyrelses, som i dagligdagen har indflydelse på den pædagogiske dagligdag og kommer med konstruktiv kritik. Resultatet af det tætte samarbejde mellem bestyrelsen, forældrerne og personalet, giver børnene et godt sundt og trygt sted, med er rigtig gode muligheder for at udvikle sig. Den selvejende måde at drive en institution på, giver den størst mulighed for nærdemokrati og medindflydelse for brugerne. Grundlæggende Grundlæggende mener vi at nær-demokratiet bliver bedst tilgodeset ved at opretholde selvejende institutioner. Selvejende institutioner har eksisteret siden 1937 og blevetableret i København, som modspil til autoriteterne i før-krigs årene. Dernæst at der opretholdes en mulighed for differentiering og konstant pædagogisk udvikling ved at der mindst findes et alternativ på markedet. Derfor foreslår vi at der på Amagerfælledskole (AMF) etableres mindst to fritidshjem til 0-3 klasserne. Det ene er selvejende og bibeholdes i nuværende lokaler for Solen og Stjernerne, og sammenlægges med det kommunale fritidshjem Urtepotten, Amagerfælledvej 49, under den selvejende institutions ledelse. Personalet virksomhedsoverdrages med samme rettigheder som i dag. Den selvejende institution(S&S) påtager sig en koordinerende rolle i forhold til AMF. S&S har de sidste 5 år ligget på AMF og opbygget et stærkt og ligeværdigt samarbejder med skolen, fx. Delt lokaler i forskellig projekter, fælles vikar/ansatte(også før skolereformen), ledermøder ca. hver 3 uge, fælles forældresamtaler, samt mange andre små ting i dagligdagen. pt. er vi i gang med undersøge mulighederne i at uddanne personaler til fælles brug(1. hjælps instruktør til børn). Vi har på ledelse plan også diskuteret fritidshjem og skole på en helt anden måde til gavn for børnene, med tanke på at søge tilladelse til at lave et forsøg med mere flydende overgange mellem skole og Fritidshjem, set i børnehøjde. Solen og stjernerne kan tilbyde flere spor i fremtidens fritidstilbud, fx en sportslinje, en dramalinje, en kreativ linje og en musisk linje. Pointen er, at der er et alternativ for børn og forældre der tager udgangspunkt i barnets behov og interesser. Ikke alle børn passer ind i fx en sportslinje, hvorfor de pædagogiske tilbud tager hensyn til dette. Fokus skal være på det pædagogiske arbejde og samarbejdet med den unge og forældrene tilrettelagt ud fra fem grundværdier: tryghed, respekt, ligeværdighed, dialog og tillid. 1) Fokus på chancelighed for at styrke det pædagogiske arbejde med at sikre, at dagtilbudsområdet udnytter sin unikke mulighed for at give alle børn og unge de bedste opvækstmuligheder. 2) Fokus på faglighed og gejst for at sikrer refleksion, dialog om og udvikling af den pædagogiske kvalitet. 3) Fokus på ledelsesudvikling, kompetenceudvikling af medarbejderne og talentudvikling, så der også fremadrettet er stærke ledere og pædagoger, der kan være drivkraft for at øge chancelig¬heden og styrke udviklingen af den pædagogiske kvalitet. Institutionens metode lægger vægt på inklusion af udsatte børn, og med almindelig pædagogisk indsats i forhold til almenbørnene, og med en løbende opfølgning på de opstillede mål for institutionen. Personale: Det samlet personale i de eksisterende kommunale institutioner virksomhedsoverdrages til den selvejende Institution Solen og Stjernerne, med samme rettigheder som nuværende. Kort Info. Hvis forslaget omkring 1 til 1 fast holdes, mener vi at det bør blive et selvejende fritidshjem, som forsætter i det velfungerne Nætværk som Solen og Stjernerne er en del af. Med venlig hilsen Personale og leder Selvejende Fritidshjem Solen og Stjernerne.