Høringssvar vedrørende Bellahøjen - lokalplan 514

Oprettet: 6. november 2014
Svarnummer:
19

Indsendt af

Jan Gotfredsen

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Brønshøj den 6. november 2014 Teknik-og MIljøforvaltningen Byens Udvikling Postboks 348 1503 København V Indsigelse mod forslag til lokalplan Bellahøjen med tilhørende forslag til kommuneplantillæg 1. Bebyggelsens tæthed på grunden 2. Bebyggelsens placering på grunden 3. Bebyggelsen i sol og skygge 4. Bebyggelsens materiale valg 5. Parkerings muligheder i parkeringskælderen mv. 6. Trafik problemerne i det omkringliggende område 7. Den sociale bæredygtighed 1.) Det er ikke som det står i materialet et åbent og grønt byggeri. Det er derimod et meget tæt og meget lidt grønt byggeri. Det ses i øvrigt meget tydeligt på forsiden og side tre, af det materiale der er blevet udleveret. Hvis man ser på de omkringliggende karreejendomme, er de kendetegnet ved store og lyse rum med grønne gårde. Det være sig Parkhøj, Bakkegården som de nærmeste, samt de tre gårde samlet i AST og Solbjerg gård. Det samme gør sig gældende for selve Bellahøj husene (Punkt husene) som godt nok er høje, men med lys og luft omkring sig. Det nytænkte byggeri er meget tæt og vil nærmest komme til at virke som en stor klump presset ind på et meget lille område. 2.) Karreejendommene som ligger tættest på Bellahøjen, har en højde på 18 meter til tagets spids. De højeste bygninger på Bellahøjen vil blive op til 27 meter, da der er givet dispensation for byggehøjden, som ellers i området er max. 20 meter. Det er i sig selv et problem. Hvis der ikke bliver ændret på byggehøjden, vil det for helhedsindtrykket skyld og egentlig også være det mest naturlige, at man drejer byggeriet 90 grader mod øst. Det vil sige, at de højeste bygninger kom til at ligge tættere på de eksisterende høje Bellahøj huse og samtidigt ville skygge virkningen blive lidt mindre fra ejet byggeri. 3.) Der står i materialet åbent og lyst. Efter skygge diagrammet vil der ikke komme meget sollys ind i det nye byggeri. Hvis ikke byggeriet på Bellahøjen skygger for sig selv, vil de to nærmeste karreejendomme skygge for nybyggeriet. Som beskrevet før i punkt 2, ville det hjælpe lidt med lyset om formiddagen, hvis man drejer byggeriet 90 grader mod øst, for så ville de højeste huse ikke skygge for de lavere byggerier på grunden. 4.) Det er meget underligt der er valgt mørke materialer til byggeriet, når de omkring liggende ejendomme er hvide/lysegrå for Bellahøj husenes vedkommende og for karreejendommes vedkommende holdt i røde farver. Hvis der blev valgt lyse materialer til byggeriet, vil selve byggeriet heller ikke virke så tungt. Det ville også hjælpe med til, at byggeriet kunne give mere lys til sig selv fra dagslyset, ved de refleks virkninger, dag og sollyset ville give. 5.) Vi er blevet oplyst om, at byggeriet kommer til at omfatte ca. 125 boliger. Der er kun beregnet 80 parkeringspladser i parkeringskælderen. Det er i sig selv et problem, at antallet ikke er større, det burde nærmere være 105 pladser. Ingen har kunnet oplyse os om prisen på, hvad en parkeringsplads vil koste om måneden for de nye beboere. Vi har fået oplyst at 2/3 del af byggeriet angiveligt skal være almennyttige boliger og 1/3 del ejerlejligheder. Kunne man tænke sig parkeringspladserne bliver så dyre at leje for dem der flytter ind i det almennyttige byggeri, hvoraf Kommunen har minimum 30 % anvisningsret, så de ikke vil have råd til at leje en parkeringsplads. Hvordan tror man så situationen vil være i området, der i forvejen har mangel på parkerings muligheder. 6.) Der hersker i og omkring området, i forvejen store trafikale problemer. Lige omkring Bellahøjen er der fem børneinstitutioner og ikke mindst Rødkilde Skole, med deraf store trafikale problemer, med afsætning og afhentning af mange børn. Selvfølgelig især om morgenen og igen senere på eftermiddagen. Det er Ringholmvej og Torpstien der her har et meget stort problem. Man vil åbne op for endnu mere trafik ad Ringholmvej, ind til det nye byggeri på Bellahøjen. Det står beskrevet som kørsel til området med af og pålæsning og ”kun” midlertidig parkering, samt andre service biler, såsom dagrenovation, beboere der får leveret vare og mange andre kørsler med større kassevogne. Det vil alt andet lige give en hel del mere trafik. Indkørslen til parkeringskælderen er tænkt fra Herbergvejen, hvilket kan være fint, men kan denne vej bære den mængde mere trafik, med al den kørslen til Vandrehjemmet, med mange busser især om sommeren. Det ville være meget bedre og lave indkørsel fra Bellahøjvej, hvor der i forvejen er en indkørselsvej til området (se side 6) 7.) Den sociale bæredygtighed skrives der i projektet. I området med Bellahøj husene er der omkring 1.300 boliger, der gennem de senere år er blevet mere og mere socialt belastet, med uro, ballade og utilpassede unge fra social belastede familier. Dette bl.a. på grund af den anvisningsret Kommunen har til de almennyttige lejligheder. Det er svært og se hvordan det nye byggeri skulle kunne rette op det forhold, hvor ca. 85 boliger ud af 125 boliger angiveligt bliver almennyttige, heraf minimum 30 % af dem med anvisningsret for Kommunen. Kvarteret skulle nødigt udvikler sig yderligere i den negative retning som vi har oplevet gennem de sidste 2-3 år. Hvis der er noget kvarteret har brug for, er det nærmere 2 etagers rækkehuse, som ville løfte kvarteret og samtidigt holde det lyst og åbent. Venlig hilsen Jan Gotfredsen Næsbyholmvej 10, st. th. 2700 Brønshøj 38 60 13 73 jago@parkhoj.dk