Høringssvar vedrørende Tung trafik (fornyet høring)

Oprettet: 15. februar 2010

Hans-Henrik T. Ohlsen

Trafikforeningen Webersgade

København Ø

Høringssvar vedrørende strategi for tung trafik (fornyet høring) Sagsnr: 2010-620 Af Trafikforeningen Webersgade, www.webersgade.dk Det følgende er de opridsede målsætninger i strategi for tung trafik, der i overskriftsform bruges som udgangspunkt for Trafikforeningen Webersgades høringssvar. Tung trafik afvikles effektivt på de mindst miljøfølsomme veje Er dette Københavns Kommunes ønske er det forkert at føre mere tung trafik gennem indre by. Vejene er generelt så smalle og den tunge trafik har en direkte og kraftig indvirken på de der bor og arbejder der, at så godt som alle gader i Indre By er miljøfølsomme. De 4% af trafikken på søgaderne i dag som er tung trafik forårsager 33% af forureningen, så selv minimale forøgelser i mængden af tung trafik påvirker miljøet alvorligt. Ifølge Afdeling For Miljø Og Sundhed, Institut for Folkesundhedsvidenskab ved Københavns Universitet, dør 500 Københavnere årligt på grund af partikelforurening, og der er en 50% overdødelighed for de der bor og arbejder mindre end 50 meter fra forureningskilderne, køretøjerne. Det er bemærket at strategimålsætningen er formuleret som ”mindst”, altså et relativt niveau, men som Kåre Press-Kristensen fra DTU gjorde rede for på foreningen Red Søernes borgermøde 10. februar 2010 er forureningen langs Søerne allerede ”væltet”, den er allerede højere end EU–reglerne tillader – Københavns Kommune vil tilføje endnu mere forurening til en strækning, hvis forurening allerede har nået ulovlige højder? Landets love skal overholdes, også på miljøområdet. Antallet af alvorlige uheld mellem tunge og andre trafikanter nedbringes Spørgsmålet er om en yderligere indsats bør være rettet mod lastbilerne eller om man bør kigge på cyklister og fodgængere? En lastbil har efterhånden de spejle monteret den fysisk er i stand til og chaufføren kan klare at holde øje med. Dertil kommer at et tungt køretøj er en tung og svært manøvrerbar trafikant mens en cyklist eller en fodgænger oftere er opportunist og hellere vil smutte forbi en svingende lastbil end at bremse og give plads til at en påbegyndt drejning kan fuldføres. Selv hvis cyklisten eller fodgængeren formelt set har ret til dette, hvad hjælper det så at have ret hvis det slår en ihjel? En indsats så fodgængere og cyklister med jævne mellemrum bliver gjort opmærksom på Færdselslovens grundparagraf om at vise hensyn og tilpasse sin fart til omgivelserne så man selv kan nå at opdage og slippe ud af farlige situationer virker som et bedre indsatsområde. Størst mulig hensyntagen til miljø Hvis en del af de røde ruter i Indre By skal gå ad Fredensbro gennem søgaderne til H.C. Andersens Boulevard og omvendt bliver den tunge trafik sendt gennem et område hvor man allerede finder noget af den værste forurening i København i dag. Hvordan kan en strategi om endnu mere tung trafik betyde størst mulig hensyntagen til miljøet? Jo tættere trafikken føres på boliger og arbejdspladser, jo større miljøbelastning udsættes Københavnerne for. Det er vigtigt at den forurenende trafik enten sendes helt udenom Indre By eller at der tænkes tredimensionelt og den trafik, der nødvendigvis skal til og fra Indre By, føres gennem tunneller hvis ventilation kan filtreres. Det forslag til en tunnelløsning som blev præsenteret på Red Søernes borgermøde den 10. februar 2010 af Arkitekterne Christensen & Co med nedgravede og overdækkede vejbaner langs Søerne - soernespark.wordpress.com - kan Trafikforeningen Webersgade støtte som en reel løsning på hvordan trafikforurening og Københavnerne adskilles mest muligt. En anden stor forbedring vil opnås når Københavns Kommune begynder at kræve at Movia bruger elektriske busser i Københavns Kommune, så bussernes forurening begrænses til den der opstår som følge af mekanisk slitage af veje og busser. H.T. Ohlsen 20100215