Oprettet: 28. januar 2016
Svarnummer:
11

Indsendt af

Guli werther

Virksomhed / organisation

Van 5 /bh 2

Postnr.

2720

By

Vanløse

Høringssvar

Høringssvar fra ledelsen i Van 5 og Bh 2 om sammenlægning af Vanløse Skole og Hyltebjerg Skole Nedenstående er høringssvar og kommentarer til forslaget om en sammenlægning af Vanløse Skole og Hyltebjerg Skole fra klyngeledelsen i Van 5 og Bh 2 1. Forslag om sammenlægning af Hyltebjerg Skole og Vanløse Skole Lederne i Bh 2 og Van 5 bakker overordnet set op om en sammenlægning af Hyltebjerg og Vanløse Skole. 2. Forslag om sammenlægning af de to skolers fritidstilbud Hvis det besluttes, at Hyltebjerg Skole og Vanløse Skole skal lægges sammen tilslutter lederne i Van 5 sig en sammenlægning af fritidstilbuddene tilhørende de to skoler. Lederne mener, at det sammenlagte fritidstilbud bør forblive under Service- og dagtilbudsloven, hvorfor det bør forankres i kommunale klynger. Klyngestrukturen er gennem en årrække forankret, hvorfor hele ideen med at indeholde hele 0-18 års området vil gå tabt, hvis fritidstilbuddet ikke skal indeholdes i klyngerne. Vi er bekymret over hvis klyngen omkring de to skoler ikke bliver bæredygtige, at man så endnu engang vil ændre klyngestrukturen, og dette vil have konsekvenser for kerneopgaven. Københavns kommune har ved sammenlægningen af fritidshjem, fritidsklubber og ungdomsklubber anvendt antallet af børn i henholdsvis selvejende, kommunale og KKFO til at afgøre organiseringen frem over. (Principper for Fremtidens Fritid) • Såfremt dette princip stadig er gældende vil løsningen være, at fritidsinstitutionen skal være kommunal og placeres i en klynge, da antallet af børn for nuværende er størst. • Såfremt princippet ikke længere er gældende bør der være en begrundelse for dette. Konsekvenser for klyngesammenlægningen besluttet politisk den 18. november 2015 • Hvis det besluttes, at fritidsinstitutionen skal organiseres som KKFO, vil det få den konsekvens, at klyngesammensætningen i Vanløse/Brønshøj/Husum skal omlægges. Klynge VBH E vil ikke længere være bæredygtig uden Fritidsinstitutionen. VBH E indeholder kommunalt fritidscenter, som i givet fald skal implementeres i en anden klynge. Fritidsinstitutionen ved Katrinedal Skole er organiseret som selvejende, hvorfor dette ikke kan være en løsning. • Konsekvenserne vil således være vidtrækkende såvel politisk som organisatorisk. Den tilbageblivende klynge VBH E vil herefter blot bestå af 1 lille og 2 mellemstore 0-6 års institutioner samt en halvdagsbørnehave med 20 børn. Vi er derfor bekymrede for, at hele klyngestrukturen i Vanløse/Brønshøj/Husum endnu en gang skal omorganiseres til 5 klynger i stedet for nu 6 klynger.   1:1 ledelse, der sikrer ligeværdighed i samarbejdet mellem klyngeleder og skoleleder. Ved at placere fritidstilbuddene i klyngestrukturen under Serviceloven skabes en ligeværdig ledelse på både skole og fritidsområdet. Det medvirker til at skabe jobsikkerhed, professionel retning og udvikling. • For os at se, er det vigtigt, at lederen har samme uddannelse, som de ansatte lederen skal lede. Dette synspunkt kan genkendes hos andre fag, som arbejder tæt sammen i hverdagen: f.eks. på hospitalerne, hvor sygeplejerskerne har en oversygeplejerske og lægerne har en overlæge og ovenover dem og de andre af hospitalets faggrupper, er der en direktør.) • Vi anbefaler en fortsat ansættelse af en nyudpeget pædagogisk leder af fritidsinstitutionen, der i samarbejde med en teamkoordinator kan varetage den daglige pædagogik i fritidstilbuddene.