Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 27. januar 2015
Svarnummer:
122

Indsendt af

Forældre fra 0D, Tove Ditlevsens skole

Postnr.

1670

By

København V

Høringssvar

“It is easier to build strong children than to repair broken men” - Frederick Douglass Forældrene i 0.D. på Tove Ditlevsens skole, med børn på Saxogårdens og Garvergårdens fritidshjem, er bekymrede over kommunens planer på fritidshjemsområdet. Vi er bekymrede for vores børns trivsel og dannelse, for vores ret til selv at vælge hvad der er bedst for vores børn og for mangfoldigheden og nærværet i deres fritidsliv. Vi oplever 1:1 modellen med deraf følgende reduktion i antallet af fritidshjem som en spareøvelse, der ikke bygger på velbeskrevne pædagogiske principper. Vi sætter spørgsmålstegn ved hvad der reelt bliver sparet, når hele øvelsen er implementeret. Vi tror udgifterne blot rykker til andre kasser med børnene som tabere i det store spil. Vi vil foreslå: • Brug pædagogerne! Anerkend pædagogernes arbejde. De er først blevet tilsidesat af en skolereform og derefter kørt ud på et sidespor som led i et ønske om at spare. Lærerne løber for stærkt, mens pædagogerne ikke har timer nok. Vi siger derfor - fordel timerne bedre. Pædagogerne er i høj grad med til at skabe spændende læring for vores børn gennem alternative læringsformer, ture, bevægelse mm. For Saxogården og Garvergården udmønter det sig f.eks. i ture på klatrevæggen, fisketure, dykkekurser, tegneture til Glyptoteket, alt sammen pga. dedikerede pædagoger med passion for netop disse aktiviteter. Dette understøtter at børnenes læringsniveauet højnes, hvilket er et af kardinalpunkterne i skolereformen. • Forebyg mobning! Det er forældrenes oplevelse at børn i mindre institutioner oplever mere nærvær end børn i større institutioner. Der er mere tid og overskud til det enkelte barn. Det skaber trygge børn og forebygger konflikter og mobning, samt inkluderer både de støjende og de stille børn. Det er nemt at samle børnene for at give en fælles besked og ligeledes nemt for de voksne at kommunikere, hvilket giver frihed og handlemuligheder. Denne form for kommunikation er vanskelig i større institutioner. • Styrk mangfoldighed! Med en stor-KKFO på næsten 500 børn fordelt på flere matrikler på og ved skolen, frygter vi en opdeling af børnene i årgange. Dermed vil de pædagogiske fordele ved aldersintegration, som vi har i de nuværende institutioner, gå tabt. Vi skræmmes også ved tanken om kæmpeinstitutioner med særlige rum til de stille, til de sårbare og til de støjende – det er efter vores mening ikke inklusion. • Støt folkeskolen! Også muligheden for at vælge forskellige fritidstilbud i vores nærmiljø vil gå tabt. Vi frygter at de nye planer resulterer i at ressourcestærke forældre, som har valgt det mindre, selvstændige fritidstilbud, helt vælger folkeskolen fra til fordel for mindre privatskoler. Det udhuler folkeskolen som en samlende institution i vores by og samfund, som et sted hvor modsætninger mødes og lærer af hinanden. Det ønsker vi ikke sker. • Skab læring gennem leg! Vi synes, det er vigtigt at skelne mellem fritid og arbejdstid. Det er i fritiden børnene leger sig igennem alt det de har lært i skolen. Derfor er det vigtigt, de tydeligt oplever hvornår arbejdsdagen slutter og fritiden begynder. En fortsættelse af fritiden på skolen vil ikke være motiverende for børnene. Skolens lokaler og udearealer, eller dem der findes i den i planen kortlagte radius på 400 mtr., er alt for små til at rumme antallet af børn og stimulere dem gennem leg og bevægelse en hel dag. Saxo- og Garvergården er nok små, men der er rigeligt plads til leg både ude og inde. • Bevar den lokale forankring! På turen fra skolen til fritidshjemmene lærer børnene deres nærmiljø at kende og vice-versa. Det skaber tryghed, respekt og ansvar. Børnene lærer desuden at færdes i trafikken. Turen er et sceneskift og mange konflikter eller grupperinger, der har været i løbet af dagen går i opløsning. Samtidig får børnene luft og bevægelse. Set i det lys er følgeordningen en succes og 1:1-planens krav om max 400 meter til fritidsinstitutionen stiller vi os uforstående overfor. Hvis ønsket er at give skolerne flere lokaler, så byg ud eller brug fritidshjemmene – de er der allerede. • Slå bremsen i! Udspillet kommer alt for tæt på andre tiltag i skolen, som inklusionen af mindre ressourcestærke børn og en skolereform der langt fra har fundet fodfæste. Vi kender endnu ikke konsekvenserne af disse tiltag og mener derfor, at det på nuværende tidspunkt er uansvarligt at knytte fritidstilbuddet tættere til skolen. Vi henstiller til, at I giver skoler og institutioner tid til at få helhedsskolen til at fungere for både børn og voksne, inden I går videre med 1:1. Helhed er ikke at bygge et fritidshjem klods op ad skolen med plads til alle, men at få pædagogerne aktivt med i børnenes skoledag og skabe gode samarbejder. Styrk relationerne, brug det der allerede er og som fungerer – byg op i stedet for at rive ned. • Ja til netværk! Vi ønsker ikke en fritidshjemsstruktur udenfor klynger og netværk. Vi ønsker ikke en kæmpe KKFO. Netværk gør stærk! Topstyring er for virksomheder, ikke for børneinstitutioner. Mvh forældrene i 0.D, Tove Ditlevsens Skole, Vesterbro