Oprettet: 5. august 2016
Svarnummer:
78

Indsendt af

Erhardt Franzen

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Høringssvar vedrørende forslag til lokalplan Camping på Amager Fælled Som udgangspunkt finder jeg det meget uheldigt og særdeles mangelfuldt gennemtænkt at placere en campingplads – med disponering af 14,5 hektar af Amager Fælleds enestående naturarealer. Disponeringen vil medvirke til en trinvis ødelæggelse af den rest af naturværdier, der er tilbage og som Amager Fælled kendes for i dag. Der er i lokalplanforslaget givet en omfangsrig begrundelse for etablering og indretning af en campingplads på Amager Fælled. Som led i begrundelser er dele af aktuel lovgivning søgt imødekommet ved meget tilsigtede, kreative beskrivelser (landzoneloven, miljølovgivningen, den turistpolitiske redegørelse mv.), lige som den aktuelt reviderede ”Udviklingsplan 2016” for Amager Fælled slet ikke er omtalt og dermed inddraget i vurderingsgrundlaget for lokalplanforslaget, hvilket må anses for mangelfuldt. I lokalplanforslaget er heller ikke medtaget vurderinger omkring en campingplads` situation i vinterhalvåret, hvor den ligger øde og tomt hen, og hvor installationerne med standere for tilkobling af el, vand og kloak for autocampere, campingvogne og campingbusser/-homes samt øvrige faste installationer på pladsen vil fremstå som nøgne installationer, der på ingen måde pynter eller bidrager med forskønnelse og natur i området. De indrettede campinghytter, der ligeledes må formodes at være tomme og ubrugte i dele af året, vil med den bynære beliggenhed være lettilgængelige for hærværk og/eller bosted for lov- og hjemløse mennesker. Heller ikke disse aspekter er medtaget i beskrivelsen af lokalplanforslaget. I lande – med udpræget campingkultur – indrettes campingpladser ikke inde i byerne, som der her lægges op til på Amager Fælled. Og da slet ikke, når det er pladser med adgang for motoriserede køretøjer af anseelig størrelse, som mange campingvogne, autocampere og campingbusser er. Campingpladser for disse køretøjer (motoriserede campister) placeres i struktureret afstand fra storbyerne, så de på den ene side ikke belaster det bytætte trafiknet og på den anden side at pladserne kan anvendes til andre formål uden for sæson. I forhold til København vil en placering af en campingplads på Vestegnen være oplagt. Her er særdeles egnede arealer til rådighed (Ishøj, Taastrup, Ballerup, Herlev), og med de udbyggede offentlige transportmidler med nyt tognet fra København over Køge til Ringsted, S-tog og busser vil campisterne hurtigt og let kunne komme til/fra København i fx turist- og indkøbsøjemed. Med ovennævnte forslag vil det kunne undgås, at endnu i hundredetusindvis af m2 af bevaringsværdige naturværdier for københavnerne og danskerne på Amager Fælled ødelægges. Ved en strategisk placering på Vestegnen kan der tilligemed tages højde for en eventuel udvidelse af campingpladsen i fremtiden. Med venlig hilsen Erhardt Franzen