Oprettet: 24. juli 2012

Charlotte Westi

Den Integrerede Institution Krudtuglen

København S

Hørringssvar i relation til den varslede forringelse af økonomi til gårdmand og rengøring i institutioner. Der er lavet flere undersøgelser der dokumenterer at rengøring har en vis betydning for børns helbred og derved trivsel. I forhold til sundhedsstyrelsens vejledning omkring hygiejne i institutioner mener vi at der er uoverensstemmelse med den varslede nedskæring/besparelse på rengørringsindsatsen på institutionsområdet. Det er bekymrende at der endnu engang vurderes at der kan spares på indsatsen overfor børn. Det er velkendt at børn og unge generelt er en særlig følsom befolkningsgruppe i forhold til miljøbelastninger. Der er et stigende antal børn der er i institutioner og der er desværre også set et stigende antal børn med allergi og overfølsomhedssymptomer. Det er let at regne ud at børn der er mere syge kræver flere barn syg dage. Dette er en voldsom belastning for forældre at håndtere i forhold til arbejdspladsen (det er i dagens Danmark efterhånden ikke velset med syge børn selvom man har muligheden for at søge om barn syg dag). Institutioner er ikke et lille lukket landskab som fx et kontor på Københavns Rådhus. En institution som Krudtuglen er et levende land. Der er dagligt børn i alle aldre der kommer og går. Børn i vuggestuealderen til store Fritidshjemsbørn. De kommer fra hjemmet og andre institutioner. Dvs. at der er en invitation af alle mulige former for allergener og snavs der invaderer institutionen. Den Integrerede Institution Krudtuglen, som jeg er Bestyrelsesformand for, ligger lige op ad Artellerivej som er en vej med gennemgående trafik og forurening. Døren er åben mere end den er lukket da der er en livlig trafik at børn, pædagoger og forældre der kommer og går. Børn kommer over græsset og kommer ad stier og fortove. Der er mere end jord og grus fx hundelorte og snotklatter gemt i græs og vej. Fodtøj er på om sommeren men om vinteren kommer det, af, inden ungerne løber vider ind i institutionen. Til gengæld er virus bestanden eksploderet. En af de store smittekilder er vores hænder. De er overalt lige fra et håndtryk, fra næsen, fra numsen osv. Vi insisterer på at vores børn skal vaske deres hænder. Det er vores ansvar at gøre det bedste for at dagen er sikker for vores børn. Vi sender dem afsted hver morgen og håber på at der hvor de er, er sikkert. Det er vigtigt at vi tør priotere i børnehøjde. Børns indåndingszone befinder sig nærmere ved overfladen end voksnes. Det er jo en kendsgerning at børn har en lang levetid foran dem og det må være vores pligt at sikre dem en tilværelse hvor de får de optimale skridt ind i fremtiden. At halvere timerne til rengøring i en institution som Krudtuglen har ikke været velovervejet og kan ikke forsvares i forhold til sikkerheden for vores børn. Ifølge udlægget vil der forsvinde 20 timer om ugen. Det er 17 timer fordelt på 5 dage hvilket er under 4 timers rengøring pr dag til en institution med gymnastiksal, 40 meter gang, kontor, vuggestue, køkken, diverse stuer og 9 toiletter. Vi ved at børn har det med at løbe fra sted til sted. Derfor er der også en spredning af vira og snavs i deres kølvand. Københavns Kommune vægter vuggestuebørns hygiejne (penge) større end fritidshjemsbørn. Men der burde vægtes mere ligevægtigt da børn er børn og jo ældre børn er jo mere er de omkring (og bærende på vira og snavs). I en institution som Krudtuglen er der meget få lukkede døre. Der er børn i alle aldre overalt. Det er en priotering at børn skal kunne komme omkring og lege på tværs af aldersgrænserne ( det betyder at fritidshjemsbørnene også kommer over i vuggestuedelen og omvendt. Det er en naturlig udvikling for børn at komme omkring uden at skulle være under konstant opsyn. Det kan ikke være meningen at vi skal begrænse vores børn glæde og færden fordi der ikke er penge til rengøringen? Måske en revurdering af besparelsen er på sin plads. Med venlig hilsen Bestyrelsen i Den Integrerede Institution Krudtuglen Artillerivej 71 A 2300 København S Charlotte Westi Bestyrelsesformand og Pia Lykke Pedersen, Leder af Krudtuglen Bespar