Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 1. maj 2015
Svarnummer:
858

Indsendt af

skolebestyrelsen

Virksomhed / organisation

skolen på Islands Brygge

Postnr.

2300

By

København

Høringssvar

Høringssvar fra Skolebestyrelsen på Skolen på Islands Brygge (SIB) vedr. ’ fremtidens fritidstilbud’ Skolebestyrelsen anbefaler en udsættelse af beslutning og implementering af 1:1 modellen indtil den ny skole på Artillerivej 126 står klar. Det er ikke hensigtsmæssigt at gennemføre en så omfattende fritidsstruktur ændring på et tidspunkt, hvor der er så mange ubekendte. Det gør vi af følgende grunde: Det giver ingen mening at gennemføre en ny fritidsstruktur, inden planen for den ny skole er klar. Skal der være en eller to skoler, og hvor skal indskolingen placeres, hvis det ender med en stor skole fordelt på to matrikler? Det er ikke skolebestyrelsens indtryk, at der er det fornødne kendskab til det samlede behov for fritidshjemspladser for hele Bryggen. Børnetallet stiger eksplosivt i vores område, og der bygges og projekteres fortsat mange familieboliger i Bryggen Syd. Som det ser ud i dag, har SIB allerede oversteget sin kapacitet. Vi har en midlertidig pavillon stående, der huser de fire 3. Klasser gennem både skoledag og ophold i KKFO’ en Skibet. Vi er bekymret for, hvad det vil betyde for kvaliteten af vores udearealer, hvis der skal stilles flere midlertidige bygninger op. Vi tvivler på det realistiske i at overføre 200 børn fra de omkringliggende fritidshjem til Skibet allerede fra næste skoleår. Det vil kræve yderligere bebyggelse på skolens område, samt ombygning på den tilknyttede satellit, fritidshjemmet Thorsanna. De fem år der går førend den ny skole står klar vil generere nogle midlertidige behov, som det ikke giver mening at lave permanente løsninger til. Permanente løsninger giver mening, når der er et overblik over, hvad vi får brug for af fritidstilbud, på hvilke matrikler og ikke mindst, hvor mange børn drejer det sig om. Alt andet er spild af resurser. Vi har på den baggrund svært ved at se, at Børne- og Ungdomsudvalget har taget hensyn til den særlige situation vi befinder os i på Bryggen. Et kæmpe pres på skolen og dermed fritidsdelen Uanset hvilken skolemodel Børne-og Ungdomsudvalget ender med at pege på, står SIB med den kæmpe udfordring, at skulle rumme de mange ekstra børn indtil den ny skole står klar. Som det ser ud nu, optager vi 6 nye 0.Klasser for tredje år i træk. Vi har en af de største indskolingsafdelinger i København, på en skole bygget til fire spor! Når de omkring 200 elever på fritidshjemmene langs Artillerivej, kommer ind på Skibet, vil det give en KKFO på over 500 børn. Et tal, der vil kun vil blive større i løbet af de næste par år, efterhånden som børnefamilierne flytter ind i de ny boliger på Bryggen Syd. Det er en udfordring for vores lærere at finde plads og ikke mindst ro til undervisningsforberedelse, mødeaktivitet, med mere, som det ser ud i dag. Vi er bekymrede for, hvordan vilkårene vil være, når antallet af børn i eftermiddagstimerne 14-17 fordobles indenfor få år. Bekymredes forældre Der er en meget stor gruppe af forældre, som er både bekymrede og utrygge over Børne- og Ungdomsudvalgets planer om en hurtig implementering af den ny fritidsstruktur. Det er langt fra kun familier til de 200 børn, hvis fritidshjem lukkes, som er bekymrede. Forældrene på Skibet ser også en risiko for at deres børns fritidstilbud bliver forringet. Det er ganske enkelt svært for langt de fleste at begribe, hvorfor man ønsker at tromle en så omsiggribende ændring af fritidsstrukturen igennem inden der er styr på helt basale fakta, som skolestruktur og børnetal på Bryggen. Der er brug for fleksibilitet Det vi har brug for nu, er den fleksibilitet det giver at beholde de, iøvrigt både pædagogisk og økonomisk velfunderede fritidshjem, hvor der er mulighed for at opjustere indtaget af børn, uden det vil gå ud over kvaliteten af fritidstilbuddet. Skolebestyrelsen har været i dialog med Thorsanna, Bryggehuset og Krudtuglen og der er både fra ledelser og forældrebestyrelser stor vilje til at samarbejde om at finde en løsning, der vil være til gavn for både Skolen og de mange børn, der de næste par år vil have behov for et ordentligt fritidstilbud. Skolebestyrelsen opfordrer til dialog omkring en ny løsning Skolebestyrelsen opfordrer til at Børne- og Ungdomsudvalget tager hensyn til den særlige situation vores lokalområde befinder sig i, samt indgår i en dialog med de små fritidshjem om at bevare fritidspladser fordelt på de eksisterende matrikler. Det vil give den fleksibilitet, der er brug for i de næste fire- fem år. Vi ønsker ikke at pege på en konkret løsningsmodel, men henviser til de mange høringssvar, som omhandler diverse løsningsmodeller i form af partnerskabsaftaler eller en struktur, hvor de tre fritidshjem samles under en ledelse, der formelt hører under skoleledelsen. Vi håber, at der er lydhørhed i udvalget, og en vilje til at slække lidt på speederen frem mod 1:1 modellen. Det er som oftest en god ide, at overveje hvilken vej, der giver bedst mening at tage, inden man farer afsted.