Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 30. april 2015
Svarnummer:
697

Indsendt af

Christina

Virksomhed / organisation

KKFO Sortedam

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Personalet på KKFO Sortedam bakker om skole- og forældrebestyrelsens høringssvar og tilkendegiver, at vi mener, at den bedste organisatoriske ramme omkring fritidstilbuddet på Sortedamsskolen er en KKFO. Som organisationsform giver en KKFO de bedste rammer for, at skabe en sammenhæng mellem skole og fritid for det enkelte barn og dermed sikre dets trivsel, da en KKFO har en større tilknytning til skolen, end et fritidshjem under en klynge, blandt andet fordi der deles lokaler og fordi lærere og pædagoger naturligt har en nem adgang til hinanden, når de mødes på gangene, i personalerum, fælles sociale arrangementer mm. De tætte bånd mellem skole og KKFO giver mulighed for en fleksibel og uformel planlægning af aktiviteter med børnene både i skole og fritidsregi. Fx når en klasse skal på tur, er det ukompliceret for læreren at planlægge med pædagogerne, at de mødes med klassen ude på stedet og så overtager klassen her fra til fritidsaktiviteter i tråd med den læring der fra skolens side, har været mål med turen. Det samme gør sig gældende når KKFO’en skal i svømmehallen, hvilket kræver en lidt tidligere start og pædagogerne overtager børnene i den sidste time. Her kommer svømningen til, at opleves som en del af en varieret skoledag for børnene, hvilket er i tråd med, at den længere skoledag sammensættes bedst muligt og sikrer barnet de bedste rammer for læring både i skole og fritidsdelen. At KKFO’en og skolen har til huse i samme bygning, skaber rum til uformelle læringsmiljøer og det medfører en indgående indsigt i hinandens arbejde, samt skaber rum til udarbejdelse af fælles metoder, projekter mm, således der i helhed arbejdes med børnene og det enkelte barn. Et eksempel på den naturlige sammenhæng og overgang for et barn i en KKFO, ses også i KKFO’ens fra jord til bord projekt, hvor vi hvert efterår tager ud en hel dag og plukker æbler, som vi efterfølgende tilbereder og presser saft af hjemme på KKFO’en. Dette har udviklet sig, så lærerne også deltager på turen og forløbet indgår nu som en del af undervisningen omkring årstiderne. Her oplever børnene hvordan de voksne omkring dem, samarbejder om et fælles projekt og hvordan skole og fritid får en helt naturlig sammenhæng. I tråd med specialreformen og inklusions arbejdet, anser vi en KKFO som den bedste ramme for de udsatte børn. Det naturligt tætte samarbejde mellem skole og KKFO, samt den nemme vej til vidensdeling, fordrer en ensartet tilgang til barnet, en ensrettet indsats og sikrer at midlerne kommer bedst muligt til gavn i løbet af hele barnets dag, både i skole og fritidsdelen, hvilket vi anser som de bedste betingelser for barnets udvikling. Dette sikrer også en ensrettet tilgang og fælles støtte til barnets familie, hvilket vi også anser som væsentligt i forhold til, at sikre hvert barns trivsel. På Sortedamskolen og i KKFO’en er der naturligvis også fokus på, at komme mobning til livs og skabe trygge rammer og dermed de bedste betingelser for hvert barns udvikling, trivsel og læring og også hér, har det tætte samarbejde mellem skole og KKFO vist sig som en gevinst. Lærere og pædagoger deltager i det samme ”fri for mobberi” kursus, dette medfører et fælles sprog og en samlet indsats over hele dagen, hvilket giver børnene en oplevelse af sammenhæng af de tiltag der laves i skolen og på KKFO’en. Samtidig har det været nemt, at organisere for begge faggrupper og omkostninger og opfølgning deles af både skole og KKFO til gavn for alle parter. Den fælles personaleudvikling er med til, at skabe attraktive og trygge arbejdspladser. Dette er der i høj grad er brug for i en tid med store forandringer i institutions- og skole verdenen, hvor i sær pædagogerne står over for en uvished i forhold til deres fremtidige arbejdssituation. Der er et stort behov for fuldtidsstillinger. En KKFO vil kunne skabe sikkerhed, for at skabe meningsfulde, attraktive stillinger, der kan imødekomme dette, da der kan skabes fleksible arbejdspladser om en fælles børnegruppe. Dette gælder både kombinationsansættelser i forbindelse med folkeskolereformen, men også det øvrige tværfaglige arbejde på skolen, hvor det er gavnligt at inddrage pædagoger, der i forvejen kender børnene og kan arbejde videre ud fra den i forvejen etablerede relation der er skabt mellem barnet og pædagogen i fritidsdelen. Det drejer sig både om stærkt samarbejde, inklusionsindsatsen, AKT-arbejde på skolen, samt involveringen i skolernes tid til lektier og faglig fordybelse, hvor pædagogerne ud fra deres faglighed kan bidrage med andre læringsmetoder. Oplevelsen af, at tilhøre en arbejdsplads sikres ud fra vores erfaringer bedst, hvis medarbejderen arbejder omkring de samme børn hele dagen, som det sker i skole/KKFO regi, frem for at skulle pendle i mellem vuggestue, børnehave, fritidshjem og klub. Her skal medarbejderen i løbet af dagen, forholde sig til og arbejde med forskellige børnegrupper, arbejdskulturer, strukturer mm., hvilket for mange ender ud i en frustrationsfølelse af ikke at slå til, da det for de flestes vedkommende er vanskeligt, for ikke at sige umuligt, at skulle engagere sig lige meget alle steder og dette mener vi ikke er til gavn for børnene. En stor del af det pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i relationen og den mener vi bedst sikres, når pædagoger hele arbejdsdagen arbejder omkring og med den samme børnegruppe. Selv om rammerne er forskellige tager pædagogen relationen med fra KKFO’en og arbejder videre med udgangspunkt i denne, i skoledelen og omvendt. Når pædagogen er med i skolen, har denne langt større mulighed for målrettet at arbejde med børnene og det enkelte barn i fritidsdelen, for at sikre alles trivsel og udvikling fagligt, personligt og socialt. Er der f.eks. sociale problemer i en klasse i skolen, kan KKFO’en målrette aktiviteterne om eftermiddagen således, at de styrker det enkelte barn sociale kompetencer og hele gruppens måde, at omgås hinanden på, hvilket gavner klassen trivsel og børnenes muligheder for læring, da lærerne hermed kan fokusere deres arbejde på den egentlige indlæring. I forhold til lektiehjælpen om eftermiddagen har det også stor betydning for børnene, at den pædagog der står for det, har sin daglige gang på skolen og deltager i undervisningen. Her sikres det, at videns delingen omkring hvert enkelt klasse og barn sker løbende, både mundtligt fordi pædagogen og læreren fysik møder hinanden, men også via skoleintra. Dette medfører, at indsatsen kan målrettes det enkelte barns behov til gavn for barnet. Når KKFO’en, som på Sortedamskolen er beliggende på selve skolen er det desuden bekvemt for forældre og børn. Barnet afleveres og hentes samme sted, man skal ikke forbi skolen på vejen hjem og hente cyklen og det er kun nødvendigt med en garderobe med skiftetøj. For barnet er overgangen mellem skole og fritid let og ubesværet, tasken afleveres i garderoben og barnet er klar til leg og andre aktiviteter. Dyrebar legetid, som er begrænset i kraft af skolereformens implementering, går ikke tabt ved, at børnene først skal samles, krydses af og gå over på fritidshjemmet der ligger et stykke der fra og som nemt kan tage 30 min. Skolens daglige ledelse nyder godt af, at have en KKFO. KKFO lederen indgår på lige fod med den øvrige ledelse i ledelses teamet og bidrager på den måde med tværfagligheden, når der skal træffes beslutninger. En KKFO bidrager også til, at ressourcerne udnyttes optimalt. Dette gør sig gældende når der deles teknisk og administrativt personale, samt i forhold til indretning, udvikling og vedligeholdelse. Vi anbefaler derfor, at man i den fremtidige struktur samler fritidstilbuddet i en KKFO tættere omkring skolen og som start indlemmer de tre klasser fra ”Færgen” i den nuværende KKFO i indskolingshuset. Dette mener vi kan gøres forholdsvis ukompliceret ved oprettelse af et ekstra basislokale/køkken på 2 sal. De begrænsede udearealer omkring Sortedamskolen vil kunne imødekommes ved, at indtænke tårnlegepladsen (TL) og Østreanlæg (ØA) som det i dag gør sig gældende hvor ”Færgen” har nøgle til TL og KKFO’en nøgle til ØA. Siden sommerferien har KKFO’en huset den fælles morgenfrit og denne har udviklet sig til, at være et naturligt mødested for børn, forældre og medarbejdere fra de øvrige fritidshjem og fremtiden fritidshjem, kan fint ligge i forlængelse af dette. På baggrund af det foregående er det vores klare overbevisning, at Sortedamskolens børn vil være bedst stillet med, at gå i en KKFO hvor ledelse og medarbejdere har de optimale muligheder for, at skabe fælles løsninger på fælles udfordringer i en fælles kontekst og dermed skabe rammerne for de bedste udviklingsbetingelser for hvert enkelt barn og sikre dets trivsel både i skole- og fritiden. Vi opfordrer desuden til, at man i fremtidens fritidstilbud, hvordan det end kommer til at blive struktureret, sikrer en synlig forskellighed i de ”forskellige fritidshjem” således, at det bliver muligt at fastholde det vi hver i sær som fritidstilbud er rigtig gode til. Dette for, at fremstå attraktive for så bred en forældreskare som muligt og på den måde være med til, at sikre Sortedamsskolen og fritidstilbudet omkring, som et tilvalg hvor man som forældre ønsker sit barn skal gå. I fremtidens fritidstilbud, bliver vi en stor institution med knap 300 børn fordelt på fire matrikler. Dette mener vi giver en alt for stor spredning, alt for mange børn, forældre og personaler, til at den pædagogiske ledelse kan varetages af en enkelt pædagogisk leder alene. Derfor anbefaler vi, at man ansætter endnu en pædagogisk leder og at ledelses opgaven fordeles således, at ”Remisen, ”Kometen” og ”102” bevarer deres pædagogiske ledelse i deres nuværende form og at der ansættes en pædagogisk leder med ansvar for den nuværende KKFO med de tre klasser fra ”færgen” (ca 150 børn). Dette anser vi også som udslagsgivende i forhold til, at sikre den føromtalte forskellighed matriklerne imellem, for også fremadrettet, at være et attraktivt fritidstilbud som forældrene omkring Sortedamskolen ønsker, at vælge til deres børn.