Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 30. april 2015
Svarnummer:
676

Indsendt af

Anna Holm Bjerreskov

Virksomhed / organisation

Korsager Skole

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Hermed indsendes undertegnedes høringssvar på spørgsmålet om strukturering af fremtidens fritidstilbud. Dette svar knytter sig specifikt til den foreslåede implementeringsplan på Korsager Skole, hvori det foreslås, at fritidstilbuddet organiseres som KKFO med aktivitet på to matrikler: KKFO Frithusets samt Fritidshjemsmatriklen på Storegårdsvej. Vi mener i stedet, at fritidstilbuddet bør organiseres som et selvejende netværk. Det er vores overbevisning, at stor medbestemmelse for forældre og personale samt en decentral ledelsesmodel giver de bedste forudsætninger for at skabe et fritidstilbud, som er præget af et godt arbejdsmiljø, dygtigt og stabilt personale samt en engageret forældregruppe. Kontinuitet og kvalitet Skoledagen er blevet længere efter folkeskolereformen, og især for elever i indskolingen er det blevet endnu vigtigere, at der sker et afbræk efter skoletid, således at eftermiddagstimerne tilbringes i et rum, hvor det gode fritidsliv er i centrum. At se det som et positivt argument, at en KKFO vil skabe kontinuitet gennem en lang dag, synes vi derfor er grundlæggende forkert. Vi voksne ønsker vel i høj grad et skift til et andet miljø, andre fokuspunkter og andre sociale relationer efter en lang arbejdsdag. Skulle det samme ikke være tilfældet for børnene? Der argumenteres blandt tilhængere at en stor KKFO for, at skolebestyrelsen herved vil have mulighed for at få indflydelse på hele børnenes dag f.eks. med kost- og mobbepolitik. Hertil kan vi kun sige, at en ensretning og topstyring af f.eks. mobbepolitik, ikke nødvendigvis medfører en forbedring af samme. På et selvejende fritidshjem kan en dygtig leder med frie hænder, samt en gruppe dygtige pædagoger med gode relationer til en overskuelig børnegruppe opspore problemer og sætte ind med tiltag og aktiviteter, som er langt mere konkrete og pro-aktive end hvad der lader sig nedfælde i en overordnet mobbepolitik på stor-skole-niveau. På Storegårdsvej oplever vi således, at personalet har stor opmærksomhed på børnenes sociale trivsel, og at der sættes ind med målrettede tiltag og aktiviteter, så snart der spores de allerførste tegn på f.eks. en uheldig klikedannelse i børnegruppen. Topstyring og ensretning skaber ikke nødvendigvis kvalitet. Tværtimod blomstrer kvaliteten oftest op, hvor der gives frihed til at tænke ud af boksen og finde løsninger og fokuspunkter, som er meningsfulde i ens konkrete dagligdag. Når det er sagt, har vi som forældre naturligvis også interesse i et stærkt samarbejde mellem skole og fritidshjem. Dette tætte samarbejde bør imidlertid ikke komme til udtryk i en sammenlægning af de to. Med et fritidstilbud organiseret som et stærkt selvejende netværk med en fælles kontakt til skoleledelsen, vil der fortsat være solid baggrund for et godt og tæt samarbejde. Således vil der f.eks. kunne planlægges aktiviteter for skolens klasser på fritidshjemmene i løbet af skoletiden og der vil kunne ansættes fritidshjemspersonale til afvikling af understøttende undervisning m.v . Et tæt samarbejde mellem Korsager Skole og tilfredse, dygtige og engagerede medarbejdere på gode selvejende fritidshjem vil give de allerbedste forudsætninger for at sikre faglighed, kvalitet, alsidighed og afveksling i vore børns skoledag. Samtidigt sikrer man ved at organisere fritidstilbuddet som et selvejende netværk vore børns fritidsliv den prioritering og det pædagogiske fokus, som det for gruppen af 6-9 årige bør have. Lighed for alle børn Der er blevet talt meget om lighed i diskussionen her på Korsager Skole, og det fremhæves som noget negativt, at det store mindretal af Korsagers børn, som går på Fritidshjemmet på Storegårdsvej herved nyder et privilegium, som ikke er resten af børnene forundt. Vi er enige i, at det er et privilegium at være barn (og forældre) på Storegårdsvej! Det er en exceptionelt velfungerende institution med stor trivsel hos både børn og voksne! Vi er også enige i, at man altid bør arbejde for lige muligheder for alle børn. Men det virker helt uigennemtænkt, at den rette vej til at opnå dette, skulle være at lukke det selvejende fritidshjem på Storegårdsvej og således fjerne det bedste fritidstilbud i lighedens navn. Tværtimod mener vi det må være ambitionen at sikre, at det øvrige fritidstilbud løftes og bliver lige så velfungerende som fritidshjemmet på Storegårdsvej! Her kan Storegårdsvej fungere som inspiration og som samarbejdspartner. KKFO Frithuset har haft en lang periode med udfordringer bl.a. m.h.t. mangelfuld ledelse og et dårligt arbejdsmiljø. Nu er der endelig en positiv udvikling i gang bl.a. med ansættelse af en ny leder. Hvorfor ikke skele til Storegårdsvejs succes og tilføje Frithuset samme mulighed for at udvikle sig videre i positiv retning via forældredemokrati og personaleindflydelse ved at omlægge institutionen til et selvejende fritidshjem i et stærkt selvejende netværk? Således er der rig mulighed for de to fritidshjem for at planlægge fælles aktiviteter og udnytte hinandens faciliteter, samtidigt med at hver institution bevarer sin egen personalegruppe og leder - og ikke mindst sine egne traditioner og pædagogiske fokuspunkter. Af og til omtales Fritidshjemmet på Storegårdsvej som et sted, hvor de ressourcestærke forældre søger hen og isolerer sig. Vi synes ikke denne påstand afspejler virkeligheden: at Fritidshjemmet på Storegårdsvej ligesom KKFO Frithuset er præget af stor social og økonomisk spredning, samt etnisk mangfoldighed. Derimod er forældregruppen på Storegårdsvej et eksempel på hvordan et veldrevet selvejende fritidshjem kan bringe alle ressourcer frem i en tilfreds forældregruppe. Engagement og ejerskab kommer af at være forældre i en institution man selv har valgt, og det kommer af at være forældre i en institution, hvor man oplever en mulighed for reel medbestemmelse. Og engagement og ejerskab er nødvendigt, hvis der skal opnås et exceptionelt velfungerende fritidstilbud – for ALLE Korsagers børn. M.v.h. Anna Holm Bjerreskov og Philip Mundt, forældre på Korsager Skole