Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 29. april 2015
Svarnummer:
401

Indsendt af

Katrine Bram

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Hermed indsendes et fælles forældre-høringssvar vedr. den lokale runde for det nye forslag til Fremtidens fritidstilbud tilknyttet Skolen på Islands Brygge. Forældrene ved de 3 selvejende institutioner Krudtuglen, Thorsanna og Bryggehuset foreslår følgende: At endelig beslutning og implementering af ny fritidsstruktur på Bryggen udsættes, indtil plan for den bevilgede nye skole på Bryggen Syd er vedtaget. Herunder i særdeleshed plan for fordeling og placering af indskoling samt ikke mindst et bedre kendskab til det konkrete behov for det samlede antal fritidspladser for hele Bryggen. Dette forventes at være klar frem mod 2020 At Thorsanna, Bryggehuset og Krudtuglens normering af fritidspladser overvejes øget med 10 % for at sikre flere og fleksible fritidspladser i nære rammer, indtil plan for ny skole foreligger. Begrundelser for forslag om udsættelse: Bryggen vokser – der er behov for flere pladser og mere fleksibilitet Der kommer et større behov for fritidspladser de næste par år på Bryggen (op mod 200 ekstra pladser), og vil en udsættelse af lukningen af fritidspladserne på Bryggehuset, Krudtuglen og Thorsanna betyde øget fleksibilitet for både forældre, pladsanvisning og ikke mindst Skolen på Islands Brygge, idet både Thorsanna, Krudtuglen og Bryggehuset gerne vil øge optaget af fritidsbørn. Bedre integration og inklusion De nye familier bliver hurtigere integreret i de sociale netværk på Bryggen, når de kan vælge en aldersintegreret institution, så deres børn allerede fra tidlig alder kan påbegynde netværk, der varer hele barndommen. Når Bryggen vokser så meget, som er tilfældet i disse år, og hvor fastholdelse af forskellige børnefamilier i bydelen på tværs af sociale og kulturelle baggrunde må betragtes som meget vigtig for sammenhængskraften, bør det også tilskynde til udsættelse, at nye familier ikke skal sende deres børn i midlertidige pavilloner, men kan integreres i velfungerende, traditionsrige og stærke pædagogiske miljøer. Pas på vores gode skole og fantastiske lærere Ligeså bør en endelig plan tage højde for det meget høje sygefravær, der er på en ellers velfungerende og vellidt skole, som følge af den nye reforms ændrede arbejdstider. Som følge af usikkerheden om implementering af skolereformen overvejer en del af os allerede, om skolen er blevet for stor: Lærerne er allerede mærkede af stress og pres over krav om nye arbejdsrutiner, der indebærer, at al forberedelse og alle svære samtaler skal afvikles på skolens pressede areal mellem kl. 14-17. Hvis planerne gennemføres som foreslået, vil der komme op mod 200 ekstra fritidsbørn i samme skolegård, hvor Skibet i dag allerede har ca. 330 børn legende fra kl. 14-17 hver dag. Hertil kommer, at der ser ud som om, at de store årgange bliver ved – vi kan altså som minimum regne med 6 klasser pr årgang fra nu af. Det lægger et stort yderligere pres på skolens arealer. Desuden er der allerede i dag stor pladsmangel på skolen: alle mødelokaler er booket til undervisning eller lærer-arbejdsplads, der er fx ikke plads til at afholde kreativ undervisning i faglokaler, og dele af reformen kan ikke implementeres, fordi der ikke er plads til at dele klasser Derfor bør det overvejes, om Skibets størrelse bør fastholdes på ca. 300 pladser af hensyn til skolens ordinære drift og det voksende antal klasser, som skyldes det stigende børnetal på Bryggen. RISIKO: Vi er bekymrede for, at 1:1 modellen indført for tidligt uden hensyntagen til det voksende børnetal på Bryggen og pladsmangel på den eksisterende skole vil medføre øget fravalg af folkeskolen til fordel for privatskoler mv. VIDERE DIALOG: Såfremt der skal træffes beslutning nu, henvises der til de forslag, der er fremlagt fra bestyrelserne og i forældres egne høringssvar mv. Og vi håber samtidig på videre dialog; ovenstående særsituation for Bryggen med kommende ny skole og kraftigt voksende børnetal taget i betragtning. Forældrenes ønsker til et godt fritidstilbud på Bryggen: FASTHOLD ET ALDERSINTEGRERET TILBUD – DET ØGER INKLUSIONEN: Vi forældre er meget glade for det aldersintegrerede tilbud, der er på Bryggen i dag: Vi er glade for de mindre institutioner og for den nærhed, der er der. Vores børn deler eftermiddagens vigtige timer sammen med deres brødre og søstre Vores børn kan få lov at lære hinandens venner, familier, pædagoger at kende i en tidlig alder – og især på tværs af skolens årgange og børnehavebørnene. Vi ved, at inklusionen sker meget bedre i nære rammer, hvor der er mere plads til den enkelte, og hvor familier mødes på tværs af børnenes aldre samt sociale og kulturelle forskelle Vi vil gerne være med til at inkludere de nye familier – og det sker tidligere og nemmere i mindre enheder. GIV VORES BØRN ET AFBRÆK I DERES LANGE ’ARBEJDS’-UGER OG GIV PLADS TIL DE UDSATTE BØRN: Vi forældre er meget glade for, at vores børns ofte meget lange ’arbejdsuger’ har et naturligt afbræk: Vi er især glade for det skift, der sker i dag mellem en stor skole og de mere overskuelige og nære fritidsrammer i de aldersintegrerede fritidshjem – og dette giver især god støtte de udsatte børn. Vi forældre er meget glade for de valgmuligheder, vi har i dag: mellem forskellige typer af institutioner, som i dag har et velfungerende samarbejde i hverdagen om børnenes tarv og trivsel. Hvis et barn fx mistrives i én institution, så skiftes fritidsmiljøet nemt - uden at der skal skiftes skole. BEVAR ET SAMMENHÆNGENDE BRYGGEN MED OPBAKNING TIL LOKALE OFFENTLIGE TILBUD: Vi forældre vil gerne have et fremtidssikret, sammenhængende Bryggen: Nye beboere skal også have mulighed for at vælge velfungerende, traditionsrige og mangfoldige fritidsmiljøer til, når de skal skabe et socialt netværk for hele familien i deres nye område. Vi forældre er meget glade for, at vores børn i fritiden er en levende del af det fysiske og sociale miljø i eftermiddagstimerne på Bryggen, og som skabes på den nordlige del af fælleden pga. de forskellige institutioner, naturen, Ballonparken, spejderne - samt ikke mindst det store dyreliv – særligt i Thorsanna og Naturfritten, men også hestestald og ridesti lige bag Krudtuglen. Vi ønsker at fastholde de børnefamilier, som allerede bor her, og som traditionelt set bakker de eksisterende fritidstilbud op. Her er der bred opbakning fra forældrene, der er stort ejerskab, der er et tæt samarbejde med ledelse og personale De 3 selvejende institutioner er i dag veldrevne, også økonomisk set Lokaler bliver allerede brugt i dagtimerne af de andre enheder, der er tilknyttet de selvejende institutioner, fx vuggestue, fx børnehave.