Oprettet: 27. april 2015
Svarnummer:
8

Indsendt af

Lars Vestergaard

Postnr.

2200

By

N

Høringssvar

Glasset er i strid med Tivolis tradition for variationer og fantasi. Forslaget påstår at glaskanten spiller godt sammen med Tivolis terrakotta-farvede fredede hovedindgang. Det er noget af en påstand! Glasset er diffust, fersk, konturløst og udflydende, koldt og kedeligt. Helt i strid med Tivolis tradition for variationer af fantasi, romantik og charme. - men måske på linie med DI´s rædsomme glaskasse, som står som en advarsel mod alt kedeligt og dominerende glas. Forestillingen om at byens borgere og turister, som fodgængere, der passerer forbi Tivoli ude på gaden skulle være interesserede i at købe mad og drikke samt dyre luksusvarer til overpriser i det uinspirerende glasmenageri, er i strid med al erfaring. Enten skal priserne være lave, og så er der intet afkast til Tivoli, eller også skal der være en særlig charmerende stemning præget af fantasi, luksus eller anden attraktion. Det er der ikke i et eneste glashus. Tilsyneladende fylder det foreslåede byggeri for meget i Tivoli haven, og efterlader dermed for lidt plads til de kunstneriske blomstrende oplevelser, som gæsterne betaler entre for. Glashuset i 17 meters højde er naturligvis mindst en etage for højt. 2 etager må være max. Det er et selvstændigt problem at Tivoli vil nedrive hele strækningen fra Hovedindgangen rund om hjørnet og helt ned til Nimb, og dermed sløjfe Hercegovina, på en gang, i stedet for at holde traditionen om små korte ombygninger, der opretholder variationen i arkitekturen såvel i gadebilledet, som inde i haven. At hjørnet mod Bernstorffsgade runder på samme måde som genboen, Panoptikonbygningen, og i stil med Stellings hjørne ved Skindergade Gammel Torv, som giver mindelser om Aarhus Oliefabriks ufattelig kedelige gamle hovedbygning i Bruunsgade i Århus, er afgjort ingen anbefaling. Ret beset burde Tivoli være i stand til at finde nogle sjovere og mere kunstnerisk kreative arkitekter til det ønskede byggeri. Projektet bør afvises.