Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 27. april 2015
Svarnummer:
254

Indsendt af

Nikolaj Aggeboe

Postnr.

2400

By

København NV

Høringssvar

En forældre i fritids- og juniorklubben FK2/Dronning Louises kommentar til høringsrunde 2/Fremtidens fritidstilbud. Jeg synes umiddelbart, at høringen er mangelfuld og vanskelig at forholde sig til, da der stadig er mange ubekendte og væsentlige faktorer. Herunder: Hvor mange børn/unge vil der være i en enhed? Hvor mange ledere? Antal pædagoger? Mulighed for individuel pædagogisk profil? Størrelse på økonomi? Hvilken lovgivning (skole eller fortsat daginstitutionsloven) vil institutionerne høre under? Hvilke muligheder vil der eksistere for hensigtsmæssige skoletilknytninger (herunder offentlig og fri- eller privatskolesamarbejde)? Jeg kan derfor kun svare på jeres høring i forhold til, hvad der er umisteligt for os som forældre til børn i en mindre klub (170 medlemmer fra 10 til 14 år). Vores klub har medlemmer både fra friskole (Bordings) og offentlig skole (Øster Farimagsgade). Vil vi pege på, at FK2 får lov til at blive liggende på nuværende location som en selvstændig satellit, eller i det mindste bliver flyttet samlet (medlemmer, medarbejdere, leder), til Hvepseredens lokaler som en samlet klub med mulighed for at fastholde FK2’s profil, pædagogik, særpræg, faglighed m.m. Umisteligt i fremtidens klub: • Klubstørrelse: Vi mener, at en klub ikke bør have flere medlemmer, end at nærvær, relationsarbejde, tryghed, identitetsprocesser m.m. fortsat kan vægtes – hvilket efter vores opfattelse ikke er foreneligt med ”superklubber” med op mod 1.000 medlemmer. • At der fortsat er uddannede pædagoger i samme normeringsgrad som hidtil samt nær ledelse (1 pædagogisk leder pr. 10 ‐ 20 medarbejdere eller pr. 150‐250 medlemmer). Det mener vi er nødvendigt for at sikre fokus på den sociale læring og relationer, identitetsprocesserne, dannelse, opdragelse, det hele menneske m.m. • At heterogene miljøer fortsat vægtes med tætte samarbejdspartnere fra 0‐10 års området. • At klubben fortsat har daginstitutionsloven som ramme. Det vil bl.a. sikre fortsat fokus på dannelse af det hele menneske (social læring ). • At hver klubenhed har maks. to skoletilknytningsforhold. Vi mener, det er centralt for at bevare et stærkt samarbejde og helhed for børn og unge. Tilknytning til et begrænset antal skoler sikrer, at de to faggrupper (lærere og pædagoger) har gode rammer for at understøtte hinandens praksis (henholdsvis faglig læring og social læring), og derved skabe gode vilkår for at samarbejde på tværs omkring den enkelte børne/ungegruppe eller det enkelte individ. Vi oplever, at vores model fungerer optimalt med en friskole og en offentlig skole. • At der er fokus på friheden til at styrke børn og unges brug af deres klub, ved at beslutningsretten til fastsættelse af klubbens åbningstider og pædagogiske profil fortsat ligger hos forældreråd og bestyrelse i den enkelte institution. Derved sikres det, at klubtid giver mening for de faktiske brugere/medlemmer. Vi håber at blive hørt i hele den forestående proces, da vi fastholder, at klubtid, socialt fokus og social læring er umistelige værdier i forhold til vores børns trivsel, udvikling og dannelse. Med venlig hilsen Nikolaj Aggeboe