Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 6. februar 2015
Svarnummer:
551

Indsendt af

Flemming Petersen

Virksomhed / organisation

Specialfritidsinstitutionen Dyveke

Postnr.

2300

By

Kbh. S

Høringssvar

Onsdag d.04-02-2015 Høringssvar fra Specialfritidsinstitutionen Dyveke vedrørende fremtidens fritidstilbud. Vi er som institution/forældrebestyrelse enige med udvalgets beslutning i december om, at fritidshjemmene bevarer deres nuværende status, hvilket er i tråd med tidligere BR-beslutninger, henholdsvis 11.december 2003,samt 24.november 2010. Præmisserne for at kunne give et relevant høringssvar fra Specialfritidsinstitutionen Dyveke, er noget udfordret, da vores institution ikke falder ind under de forudsætninger, som høringen skal forsøge at belyse. Dette skyldes: • Vi er ikke i en klynge, men er en selvstændigt kommunal fritidsinstitution. • Vi har børn/unge fra 0-10 klasse, hvilket vanskeliggør opdelingen til 1:1 løsningen, da denne løsning kun relaterer sig til 0-3 klasse. Fritidscentre relaterer sig til 4-6 klasse, osv. • Vi modtager kun børn/unge med generelle koncentrations- og indlæringsvanskeligheder, ADHD og autisme; børn/unge som ikke bare kan indtænkes i større grupper, men skal understøttes i mindre og trygge miljøer, med kendt kvalificeret personale. Vores erfaringer med skolereformens længere skoledage indtil nu er, at flere af vores børn/unge føler sig nødsaget til at holde 1-2 fridage om ugen fra deres fritidstilbud, da de er udkørte efter de lange skoledage og ikke har overskud til at komme på institutionen. Det skaber en eksklusion fra fællesskabet, som ikke er hensigtsmæssig. Vores børn har sjældent andre steder(fritidsaktiviteter), til at øve sig i social interaktion, hvilket er den store udfordring for mange af vores børn grundet deres diagnoser. Netop i forhold til social interaktion, er det noget mange af vores børn/unge har brug for hjælp og støtte til at lære, for at blive bedre til at "samspille" med andre. En øvelse som kræver små grupper og guidning. Vi har på fritidshjemmet udnævnt dette skoleår som et prøveår i det nye samarbejde med skolen. Hver pædagog samarbejder mellem 8-10 timer med lærerne på skolen, aflønnet af fritidshjemmet, med udgangspunkt i tesen, ”når børnene ikke er hos os, må vi opsøge børnene”. Vi og skolen oplever stor værdi i dette samarbejde, da det giver mulighed for, at opdele børnene/de unge i mindre grupper, lave understøttende forløb på fritidshjemmet, og gøre skoledagen mere overkommelig for vores børn/unge. Vi mener, at det giver stor mening at udvikle et tættere formaliseret samarbejde med skolen fremover, fordi: • Vi på den måde skaber en personalenormering for børnene/de unge, som kan understøtte deres faglige og personlige udvikling i mere fleksible rammer. • Det er med til at fastholde dygtige specialpædagoger, i faglige udfordrende stillinger. • Vi sammen med lærerne kan udvikle en skoledag, som i endnu højere grad tager hensyn til den enkelte elevs udfordringer/forudsætninger, f.eks. ved at bryde skoledagen op. Da vores børne-/ungegruppe er meget udfordret koncentrations- og indlæringsmæssigt, se vi det som en nødvendighed, at lærere og pædagoger arbejder tæt sammen i skolen. Vores børne-/ungegruppe har behov for at blive socialpædagogisk understøttet, da vi oplever de, som tidligere nævnt, har svært ved den længere skoledag. De har som tidligere nævnt sjældent andre fritidstilbud end deres fritidsinstitution. Derfor er der behov for en brokobling mellem skolen og fritidsinstitutionen, så vi sikre, at de ikke bliver ekskluderet fra muligheden for sociale relationer. En oplagt mulighed er, at der af den kommende budgetmodel fremgår, at der skal ansættes specialpædagoger i specialklasserækken, for at understøtte ovennævnte. Hvis man vil fastholde dygtige specialpædagoger, er det væsentligt, at det timemæssigt er i stillinger som de kan leve af, ellers forsvinder personalet. Det ved vi af erfaring. Vi mener, at vi organisatorisk skal fastholde en selvstændig ledelse, men knyttes til skolen i et tættere og formaliseret/forpligtigende samarbejde, for på den måde at udvikle et optimalt samarbejde omkring det enkelte barns skole- og fritidsliv. Vi ved, at der allerede i 2013 blev bevilliget penge til ekstra klubpladser på specialområdet, men at disse endnu ikke er udmøntet!! Vi er som specialinstitution oplagte til at være i spil om nogle af disse pladser, da vi har erfaringer med netop denne gruppe børn, samt at vi har de bygningsmæssige faciliteter. Hvis vi organisatorisk var tilknyttet skolen, kan vi lovgivningsmæssigt ikke have unge op til 18 år samt unge fra andre skoler. Fysisk giver det god mening at bevare fritidshjemspladserne på matriklen, da vi kan udvikle samarbejdet med skolen, f.eks. rykke skolen over på institutionen. I det hele taget ”tænke ud af boksen” og skabe endnu højere grad af sammenhæng mellem skole og fritidsinstitution. Pædagog Charlotte Lessel (TR) Formand for forældrebestyrelsen Shazia Raza Bestyrelsesmedlem Janice Klitgaard Pædagog Uffe Hansen (AMR) Bestyrelsesmedlem Henriette Hansen Specialfritidsinstitutionen Dyveke Røde Mellemvej 71 2300 S Org.nr. 37449