Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 5. februar 2015
Svarnummer:
485

Indsendt af

Kristina Ahlgreen og Jacob Kristoffersen

Postnr.

1676

By

København V

Høringssvar

Denne kommentar til høringen vedrører særligt den foreslåede løsning for Tove Ditlevsens Skole (TDS) og fritidshjemmet Saxogården. Som forældre til vores dreng på TDS og fritidshjemmet Saxogården ser vi med stor skepsis på kommunens plan om at nedlægge fritidshjem for at samle alle indskolingens 448 børn under et tag. Denne løsning vil resultere i, at os som forældre ikke selv kan vælge til eller fra, ved selv at skabe sammenhæng i vores barns liv ved et frit fritidshjemvalg. Yderligere har TDS store udfordringer med de fysiske rammer, pga. blandt andet metro byggeri der har lukket Enghave plads, og så det faktum at Vesterbro er den bydel med færrest grønne områder. Derimod har Saxogården en kæmpe gård, med mulighed for boldspil, klatre, bålplads mm. der gør at fritidslivet får mange flere muligheder for fri leg end hvad TDS kan tilbyde de næste mange år. Vores familie rammes potentielt trefoldigt. Vi har 2 børn i Transformeren, og Transformeren er en del af de muligheder for at skabe lokaler for en KKFO, hvormed Transformeren må lukkes eller flyttes, til stor utryghed for de ramte børn i den veldrevne institution. Derudover går vores ældste i 0 klasse på TDS. TDS er i forvejen en meget stor skole med 4 spor. 120 elever. 31 børn i hans klasse... Dette ville være en stor udfordring for ham, da han er en dreng der har det svært i store samlinger. Dette har han haft igennem hele vuggestue/børnehave livet også, så med hjælp og anbefaling fra PPR, har vi lagt megen energi i at få ham ind i et lille fritidshjem. Dette er lykkedes, han stortrives på Saxogården, der med 45 børn er overskueligt. Pædagogerne kender vores barn, hans særheder, hans dejlige sind, hans kompetencer, hans tegn på om det har været en god eller dårlig dag. De kender os som forældre, vores familie, hans 2 brødre. Alt dette betyder tryghed og nærvær, for ham og for os. Der er stor usikkerhed omkring organiseringen og placeringen af denne superinstitution, og da forvaltningen selv vurderer, at det kan være vanskeligt at gennemføre de nødvendige bygningsmæssige ændringer ved eller på skolen, frygter vi, at der bliver tale om 100% lokalefællesskab med skolen. Saxogårdens dejlige nærværende personale og børn bruger den korte gåtur på at samtale og løse eventuelle små konflikter i løbet af skoledagen, samt give dem den nødvendige luftforandring. Dermed opnår de et skifte der gør at de er klar til at tage hul på fritiden og de kommende lege. Derudover bruges turen til daglig trafiktræning og giver kendskab til nærmiljøet. Børnene skal naturligvis opleve et tæt samarbejde mellem skole og fritidshjem, derfor bør man fortsætte og udvide de muligheder de allerede i dag bruger, ved blandt andet at bruge Saxogårdens værksteder som en integreret del af undervisningen. En udvidelse af dette samarbejde kunne være at man brugte de pædagoger fra fritidshjemmet endnu mere i løbet af skoledagen, dette resulterer i at fritidshjemmene bliver udnyttet endnu mere, samt at de fritidspæpdagoiske kompetencer kan bidrage til en endnu mere helstøbt hverdag i skolen. Saxogården er i dag en veldreven integreret institution. Det er svært at tro på at en samlet KKFO vil kunne drives billigere end den nuværende institution. Vi er enige i at der skal være økonomisk ansvarlighed, men der skal også være pædagogisk ansvarlighed. Derfor foreslår vi at man bevarer den nuværende struktur af fritidshjem tilhørende TDS, med en netværkstyret ledelse der samarbejder på tværs. Lad os dog også give den nye skolereform mulighed for at blive integreret og ikke mindst evalueret inden vi tager endnu flere tiltag som vi ikke kender resultatet af. Vores børn er ikke forsøgsdyr, men den næste generation som skal vokse op som helstøbte mennesker.