Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 5. februar 2015
Svarnummer:
461

Indsendt af

Dorte Pedersen

Virksomhed / organisation

Skolebestyrelsen ved Grøndalsvængets Skole

Postnr.

2400

By

København NV

Høringssvar

Høringssvar vedrørende indstillingen ”Fremtidens fritidstilbud” Skolebestyrelsen ved Grøndalsvænge Skole takker for muligheden for at afgive høringssvar til Børne og ungeudvalgets indstilling ”fremtidens fritidstilbud”. Grøndalsvænge Skole er, som udgangspunkt, positivt indstillet i forhold til det fremlagte forslag. Vi er enige i at det er påkrævet at imødekomme udfordringerne, økonomiske såvel som praktiske, der er opstået i kølvandet på implementeringen af folkeskolereformen og at disse udfordringer kræver en nytænkning af de institutionelle rammer. Et arbejde vi som skole og KKFO er i fuld gang med. For Grøndalsvænge Skoles vedkommende står vi nemlig i den særlige situation, at flere af de intentioner der er i forslaget, allerede bliver imødekommet gennem vores igangværende ombygningsprojekt. Eksempelvis de fysiske rammer, hvor vi får en institution der vil være designet til at kunne imødekomme behovene som fremtidens pædagogiske indsats stiller. Den fysiske tilknytning mellem skole og KKFO betyder ligeledes at det vil være lettere at skabe en sammenhæng mellem skole og institution, hvor projekter i skolen vil kunne videreføres i institutioner, og hvor det pædagogiske personale, i samarbejde med lærerne på skolen, vil kunne skabe større sammenhæng for børnene. En stor fordel ved forslaget er, som vi ser det, muligheden for at skabe en mere mangfoldig personalesammensætning i større institutioner. Større institutioner vil kræve et større antal pædagogisk personale, og man vil her kunne tilrette personalesammensætningen så den imødekommer de behov der opleves i den enkelte institution. Samtidig kan det være en fordel ved større institutioner, hvor der er et større antal pædagoger tilknyttet, at institutionen vil være mindre sårbar ved pludselig sygdom o.l. blandt personalet. Vi vil dog også gerne gøre opmærksom på nogle af de opmærksomhedspunkter vi mener bør medtænkes i den videre proces. Større institutioner kræver at der skabe nogle rammer der skaber tryghed for sårbare og udsatte børn. Som det påpeges fra eksempelvis professor ved DPU, Stig Broström, så viser erfaringer at større institutioner betyder at der skabes en større afstand mellem børn, pædagoger og ledere. Vi mener dog at denne udfordring vil kunne imødekommes ved at skabe nogle fysiske rammer der sikrer at der kan skabes mindre og trygge enheder i institutionen. Vi mener ligeledes at en stor institution på den enkelte skole, betyder mindre alsidighed i udbuddet af institutioner og færre valgmuligheder for forældre. Overordnet set er Grøndalsvænge Skole positivt indstillede, men vi håber naturligvis at man fra politisk side vil tage højde for de mulige risikopunkter der kan opstå ved en ny konstruktion. Med venlig hilse Dorte Pedersen Formand Skolebestyrelsen ved Grøndalsvænge Skole