Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 5. februar 2015
Svarnummer:
326

Indsendt af

Den grønne giraf

Virksomhed / organisation

0-10 års institution

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Fritidshjemmets fremtid Høringssvar fra Den Grønne Giraf. Den grønne giraf består af en vuggestue, børnehave og fritidshjemsafdeling. Vi blev sammenlagt i 2008, da man den gang ønskede integrerede 0-10 års institutioner. Vi har siden arbejdet konstruktivt på at blive en institution med fælles pædagogik. Vores pædagogiske fundament er Girafsprog/Ikke voldelig kommunikation, som er udviklet af Marshall Rosenberg, som er baseret på vi skal arbejde med børnenes behov, følelser og strategi. Vi har nu på fritidshjemsafdelingen modtaget 3 årgange som har været med helt fra vuggestuen og vi kan mærke en ro og tryghed samt empatisk indsigt hos disse børn, når de starter på fritidshjem. Dette skyldes også i høj grad vores overgange mellem vuggestue og børnehave – og børnehave og fritidshjem. Børnene er faktisk så trygge, når de starter i en ny afdeling at det er forældrene der skal køres ind. Der er styr på børnenes overgange, som var en politisk kæphest for nogle år siden. De store børn i børnehaven er på fritidshjemmet fra efteråret 2 gange om ugen og indtil de skal starte på fritidshjemmet. Dette gør igen at de er meget trygge ved både lokaliteterne, de voksne og de andre større børn møder de jo hver dag på legepladsen. Nogle er de endda stadig venner med fra børnehavetiden. Dette trygge fritidshjemsliv gør at børnene har overskud til at bruge deres energi på et godt skoleliv. Vi har desuden fantastiske udendørs faciliteter som hver dag bliver ivrigt brugt af vores børn i alle aldre og ikke mindst vores fritidshjemsbørn. Der er rige muligheder for fysisk udfoldelse, da vi både har boldbane, klatretræer, klatretårne, græs, fliser mv. Vores sanser bliver også udfordret da vi har urtehave og bålplads der bliver brugt til madlavning. Især på vores store legeplads som bliver benyttet af både børnehavebørn og fritidshjemsbørn dagligt, ser vi hvad det betyder at børn fra 3-10 år er sammen. De store børn viser omsorg, hjælper de små altså de udvikler deres bløde omsorgsfulde egenskaber, som de på skolen og kæmpe fritidshjem ikke i samme kan udvikle, da børnene jo er mere jævnaldrende. Det vil også blive et stort tab for børnehavebørnene ikke at have fritidshjembørnene at se op, lære af og glæde sig til at blive stor. Børnehavebørnene er ofte på besøg på fritidshjemmet, hvor tempoet er noget højere og aktiviteterne anderledes. De små synes at det er rigtig spændende, men også rart at kunne vende tilbage i tryg havn. Omvendt er vores store fritidshjemsbørn dagligt på besøg i både vuggestue og børnehave. De nyder både at kunne hjælpe lidt til med de små børn og føle sig nyttige, men de bruger det også som en pause fra det nogen gange høje tempo og konflikter. Det er rart at blive set og hørt af en pædagog, som har kendt en fra lille. Ud fra dette lille resume om Den grønne giraf, vil vi nu reflektere over de 6 principper som BUU vedtog den 11. juni 2014. 1. Barnet i Den Grønne Giraf har allerede en sammenhængende og afvekslende dag. Vi har en FSR pædagog i skolen i vores 1.klasser også er der ”Stærkt samarbejde pædagoger” i 0. klasse, 1.klasse og 2. klasse. Vi har et meget godt samarbejde med skolelærerne, så børnene kan mærke at vi er sammen om dem. Desuden ser vi ikke kun at det er barnet der skal have en sammenhængende dag, men også familien. Det har familien i den grønne giraf, da vi på fritidshjemmet har ca 30 % af familierne der har børn i de andre afdelinger. Det betyder rigtig meget for en moderne travl familie at de kun skal hente deres børn et sted. Desuden er det en stor fordel for familier med særlige problematikker at vi kender familien gennem så mange år ved fx skolestart. Vi har guidet mange sårbare familie og børn, så de kunne være trygge ved overgangen til skole og senere klub. Vi ved at mange forældre skriver deres barn op til vores vuggestue, da vi er en integreret 0-10 års institution for netop at skabe en sammenhæng i deres familieliv. 2. Vi har som alle andre fritidshjem forskellige afvekslende tilbud af kreativ karakter til børnene, hvor vi også giver plads til relationsdannelse, den frie leg samt det frie valg, når de kommer fra skole. Det vi især har valgt at opprioritere er, at arbejde med børnenes sociale kompetencer. I vores optik er børn unikke med hver deres særlige behov. Vi har i mange år arbejdet med God Stil , hvor der skal være plads til alle. Vi er stærkt bekymrede for, hvordan man kan tilgodese børn med diagnoser i et stort fritidshjem. Det er ikke mindre bekymrende efter man de senere år har måtte inkludere 90% af alle diagnose børn i normal skole og fritidstilbud, - ofte uden ekstra ressourcer. Vi har erfaring med at disse børn ofte kan have en del konflikter med fra skolen, som ikke er blevet bearbejdet i det store fællesskab i skolen. Vi ser blandt andet derfor et mindre fritidstilbud som altafgørende for børnenes trivsel. De har brug for et sted at koble af og geare ned efter en krævende dag i skolen. Dette vil ikke kunne ske på en stor institution. Vi er altså allerede et trygt og dannende miljø, men vi ønsker ikke kun at give forældrene mulighed for pasning, som der står i princip 2. 3. I det vi er en integreret 0-10 års institution er vi allerede en faglig og økonomisk bæredygtig. Vi bruger faglige og personalemæssige ressourcer på tværs af afdelinger til både børnenes og familiens glæde. Vores fritidshjemsafdeling har aldrig været et økonomisk problem. Tværtimod har denne afdeling været med til at kunne nedbringe vores gæld, da der er stor fleksibilitet i hvordan vi kan bruge vores ressourcer. 4. Vi har allerede i mange år benyttet skolens faciliteter bl.a. gymnastiksalen. Vi har også sammen med Rabalder i år lånt lokaler til lektiecafe. I stærkt samarbejde gør vi også flittig brug af fritidshjemmet i skoletiden og det samme gør vores FSR pædagog. Når vi får vores nye førskolebørn i april måned benytter vi også lejligheden til at gå på besøg på skolen. Vi besøger både børnehaveklasser, mens bruger også skolegården og toiletterne, lærer dem hvad ringeklokken betyder mm. 5. Vi behøver ikke at være et stort fritidshjem for at samarbejde med foreninger og aktører i lokalområdet. Vi har allerede et godt samarbejde med Global Kidz og vi benytter gerne feriecamp i skoleferierne. 6. Flere af vores forældre har udtrykt at de har valgt folkeskolen i stedet for en privatskole, netop fordi der var mulighed for at vælge at lille fritidshjem, så spørgsmålet er om forældrenes førstevalg af folkeskole kan ændre sig ved at lave et stort fritidshjem og ikke det modsatte. Ud fra vores refleksion over de 6 principper for Fremtidens fritidstilbud, vil vi tillade os at konkludere at det kan have katastrofale følger for både Rådmandsgade skole med hensyn til elevflugt og for børn og familiers hverdag at lukke fritidshjemsafdelingen i Den grønne giraf. Vi vil derfor foreslå at man opnormerer fritidshjemsafdelingen, så den kan rumme 20 børn mere. Vi har allerede plads og garderober til 12 børn ekstra. Det vil sige at vi i alt kan blive omkring de 72 børn. Rabalder kan opnormeres med 20 -40 børn, også er behovet for fritidshjemspladser tilhørende Rådmandsgade skole opfyldt. Fritidshjemsdelen skal så organiseres i klynger, i dette tilfælde er både Rabalder og Den grønne giraf i klynge NB 4. Klyngerlederen skal være 1 til 1 ledelse med skolelederen. På denne måde vil vi kunne bevare samarbejdet og sammenhæng mellem vuggestue, børnehave og fritidshjem. Dette er vores input til debatten om Fremtidens fritidstilbud. Vi kan og skal ikke spå om fremtiden, men vi ved nu, at det er rigtig svært at lave et høringssvar på noget egentlig ” fiktivt”, hvor vi ikke kan se hvordan der kan rummes 400 børn i de lokaler der nu er til rådighed og hvor der ikke er nogen visioner om det pædagogiske. I princip 2 skrives ”der giver forældrene mulighed for pasning….”, hertil føler vi et behov for at kommentere, at vi ikke i fremtiden ønsker at skabe et pasningstilbud i en stor institution, som ende med at blive upersonlig, men at den faglige og pædagogiske kvalitet i Københavns kommune, skal bevares og videre udvikles i den ånd, som kommunen har ladet os arbejde indtil nu. Vi må passe på vores børn, som er vores fremtid. De må hverken blive skoletrætte eller livstrætte. Vi må bevare individualiteten, mangfoldigheden, forskellighederne, så der også i fremtiden er forskellige typer fritidstilbud og plads til alle. Med venlig hilsen Personale og Ledelse Den grønne giraf