Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 4. februar 2015
Svarnummer:
309

Indsendt af

Jacob Wienecke

Virksomhed / organisation

Lundehusskolen lukker!

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Lundehusskolen lukker! Til politikkerne ”Lundehusskolen lukker” kunne være overskriften i lokalavisen om 15 år. Avisen skriver i anno 2030, at den store satsning med ensretning af fritidshjemsområdet i Københavns Kommune blev dødsstødet. Lundehusskolen kunne ikke overleve de faldende indskrivningstal, lukningen af de veludviklede klub/fritidshjem, sammen med de flerårige byggeprojekter på skolen. - Intro-teksten ovenfor, håber jeg ikke bliver virkelighed! Jeg er far til to børn på Lundehusskolen, forsker og underviser til dagligt i hjerneprocesser der fremmer indlæringen, og mit hjerte brænder for folkeskolens bevarelse. Lundehusskolen vælges, fordi fritidshjemmene lige uden for skolens matrikel tilbyder et helt andet læringsmiljø, som bl.a. foregår i grønne omgivelser. Meget få privatskoler i København kan tilbyde det. - Hvorfor dette valg af Lundehusskolen? Begrundelsen finder jeg bl.a. i et dansk forskningsprojekt fra 2009 af Erik Mygind i Journal of Adventure Education & Outdoor Learning. Studiet undersøger hvad der sker med børn, når 20 % af undervisningen på skolen udskiftes med læring udendørs (i skoven). Studiet konkluderer, citat:”… the combination of classroom and outdoor teaching, over a three-year period had a positive effect on the children's social relations, experience with teaching and self-perceived physical activity level.” - Børnene udvikler flere sociale relationer og oplever, at de er mere fysisk aktive ved at komme væk fra skolen! Bulls-eye i forhold til nogle af intentionerne med skolereformen. Hvis fritidshjemsbørnene samles på skolen, vil man gå i den modsatte retning af hvad der er beskrevet i ovenfornævnte studie! Derfor vil jeg fraråde en samling på skolen. Min anbefaling vil være at lade fritidshjemmene omkring skolen være selvejende, således at man klart adskiller skolemiljøet fra fritidshjemmet – børnene skal fysisk opleve, at de kommer til et tydeligt nyt inspirerende læringsmiljø. At sammenlægge de omkringliggende institutioner i netværk vil være at foretrække. Det vil betyde, at pædagogernes kompetencer matcher det specifikke læringsmiljø i fritidshjemmet. Ved at bevare fritidshjemmene uden for Lundehusskolens matrikel vil man have gode anderledes faciliteter at byde ind med i forhold til skolereformens nye skematimer, som Understøttende Undervisning. Understøttende Undervisning kan eksempelvis være gennem bygge- og havearbejde på Skrammellegepladsen, dyrepasning på RYAC eller klatring i Emdrup Søgårds store træer. For at bevare børnenes muligheder for at udvikle sociale kompetencer over forskellige alderstrin vil det være min anbefaling at bevare de integrerede institutioner omkring Lundehusskolen. Mindre børn har brug for større børn at lære af og lære sammen med, og vice versa. Således er det nu, og det fungerer godt. Why change a winning team!? Invester i børnene, og drop de på overfladen lette løsninger med besparelsesperspektiv og find innovative løsningsmodeller – Børnene er vores fremtid! Innovationseksperten Tony Wagner fra Harvard udtaler sig om gode læringsmiljøer, der skaber innovative voksne. I artiklen Educating the Next Steve Jobs (i The Wall Street Journal, 13. April 2012) fremhæver han bl.a. High Tech High som er en institution, hvor læringen foregår igennem projekter og gruppearbejde. Han fremhæver yderligere tre vigtige ord: play, passion and purpose. Bulls-eye! - Skrammellegepladsen bruger netop en bygge- og havepædagogik, som er funderet i disse begreber. RYAC har samme skarpe pædagogiske fokus, hvor børnene passer og leger med dyrene i en meningsdannende sammenhæng. Disse to institutioner tilfører Lundehusskolens børn noget, som umuligt kan blive virkelighed på Lundehusskolen, hvis fritidshjemsbørnene skal samles der. Igen tænker jeg: Why change a winning team? Min anbefaling i dette høringsvar er, at politikkerne skal sætte processen i bero omkring Lundehusskolen, således at lokalområdet kan inddrages på forsvarlig vis. Det er vigtigt, at forældrene kommer rigtigt med i denne proces – det er deres børn. Tid er nødvendigt, således at skolereformen kan udrulles mere og bedre, inden man sætter nye store projekter i gang. Jeg er sikker på, at Lundehusskolen kan videreudvikle det samarbejde, som eksisterer med de omkringliggende fritidshjem og klubber, så den økonomiske kabale kan gå op. Hvorfor skulle de ikke kunne det? Set i kølvandet på denne meget ukontrollerede proces (med mangel på lokal inddragelse og oplysning) omkring Fremtidens Fritidstilbud er jeg sikker på, at alle kan forstå, at vi må optimere, men ikke nedlægge velfungerende omkringliggende institutioner, som gør skolen attraktiv! ----------------------------- Jacob Wienecke, far til tre, lektor ved Københavns Universitet, som håber, at folkeskolen overlever med forskellige og spændende klub/fritidshjem lige ved siden af.