Høringssvar vedrørende Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 4. februar 2015
Svarnummer:
252

Indsendt af

Forældrerådet Børnehuset Bella

Virksomhed / organisation

Forældrerådet Børnehuset Bella

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Høringssvar fra Forældrerådet i Børnehuset Bella. Kære Politikere. Vi har som Forældreråd i Børnehuset Bella vi fire konkrete ønsker til den kommende Fritidsreform: 1. At børnene sikres et reelt miljøskifte ved skoletidens ophør 2. At Institution/skole lokaler adskilles fysisk 3. At vi som forældre har mulighed for at gøre til- og fravalg af institutioner på vores børns vegne. 4. At der bliver gennemført en reel og inddragende proces omkring eventuelle forandringer. Både som forældreråd i en institution og som forældre til børn på Brønshøj Skole mener vi, at det er grænsende til det umulige at give reelle svar på høringsspørgsmålene. I jeres høringsmateriale lægges op til følgende: ” Alle fritidshjempladser omkring Brønshøj Skole samles i lokaler på Brønshøj skole og / eller på Brønshøj skoles ”Gamle skole”. Der er i høringsmaterialet har lagt op til nedlæggelse af eksisterende institutioner samtidigt med at de eller den fremtidige institutioner ved Brønshøj Skole er så ukonkret beskrevet, at det ikke engang kan kaldes en skitse. Det fremgår ikke af høringsmaterialet hvordan disse forandringer gavner vores børn. Vores formodning er at det ikke fremgår fordi der ikke kan findes grundlag for at dette skulle gavne vores børn. Det er uklart hvad vil man vil i forhold til børnene og den pædagogiske indsats og vi savner et fagligt og sagligt indspil. Der er taget en politisk beslutning, som tilsyneladende ikke er fagligt og sagligt funderet. Vores svar til høringen er derfor ønsker om at: 1. Børnene sikres et reelt miljøskifte i løbet af deres dag. Vi ønsker en hverdag med et tydeligt skel mellem skoledag og fritid. Børn har behov for miljøskift og komme væk fra skolen efter skoletid. Særligt de udsatte og skrøbelige børn som har det svært med den lange skoledag og de mange krav der sættes for dem i skolen , har ekstra meget brug for et miljøskift. Som strukturen er nu, formår mange skrøbelige børn at forblive på en normal folkeskole, måske netop fordi de har muligheden for et skift. Et skift som fratager børnene den stress som børnene kan få af hverdagen i skolen. Et skift som giver dem mulighed for at komme hen til et Fritidshjem, hvor de fysiske rammer er mindre, børneantallet er lavere og hvor personalet kender alle børnene og deres individuelle behov. Hvis I som politikere vælger at fratage de skrøbelige børn muligheden for et miljøskift og mindre rammer, vælger I tilsvarende stressede børn til. Stressede børn, som måske på sigt, ikke vil formå at indgå på den normale folkeskole i inklusionens navn. Tværtimod, vil I måske se at det bliver langt sværere at inkludere de børn, som det lykkedes at inkludere nu, og at antallet af børn som har brug for specialtilbud vil stige. En konsekvens som både kort og langt sigt vil blive dyrere både menneskeligt og økonomisk. Hvad vælger I? Vi ønsker derfor et miljøskifte for alle børn ved skoletidens ophør. Alle mennesker har behov for at få forskellige indtryk i løbet af en dag. Hvad at lave et reelt miljøskift, så giver man børnene mulighed for at skabe andre relationer og samtidigt sikre at man ikke nødvendigvis fastholdes hele dagen i samme miljø. Har man eksempelvis haft en dårlig dag, så er et miljøskift rart og man har mulighed for at komme i andre rammer. Der er behov for at bevare de mindre enheder der findes i dag. 2. Institution/skole lokaler adskilles fysisk. Der er lagt op til at Brønshøj skoles lokaler skal bruges til at huse en kommende stor-institution. Vi mener ikke at skolelokaler er egnet som fritidsinstitution for 400 børn. Der er til dette behov for institutioner med indrettede lokaler/udeområder og ikke blot ophold i skolelokalerne. Vi kan ikke se at dette er muligt på Brønshøj Skole eller at der indtænkt en institution i nybyggeriet. Derudover ønsker vi som nævnt ovenfor et tydeligt skel mellem skoledag og fritid. Sådan at børnene føler at de fri, når de har fri fra skole. Ved at forsætte dagen i samme rammer, som skoletiden, så bliver denne grænse utydelig. De eksisterende samt allerede vedtagne institutioner (En afdeling af Bella på Brønshøj Gamle Skole) vil kunne løse denne opgave. 3. Mulighed for at gøre til- og fravalg af institutioner på vores børns vegne. Vi mener at forældre bedst kan gøre til- og fravalg på deres børns vegne. I en stor-institution vil dette valg blive frataget os som forældre. Vi ønsker en opdeling i flere institutioner med egne særpræg , som giver reel mulighed for til- og fravalg. Børnene oplever i dag en reel nærhed fra de medarbejdere, de omgås på deres fritidshjem, hvilket vi ikke tror på kan lade sig gøre i en stor-institution med 400 børn. (Hvis Brønshøj skole udvides med et 5 spor, så vil det reelt være 500 børn). Det vil samtidigt give medarbejdere mulighed for at være aktive og nærværende mennesker med mulighed for at have reelle relationer til børn og forældre fremfor at være kvægvogtere i kæmpeinstitutioner. 4. Gennemførsel af en reel og inddragende proces omkring eventuelle forandringer Den hidtidige proces har været præget af lukkethed og af en skoleledelse på Brønshøj skole, som allerede opfatter at der er besluttet at skabe en stor-institution på Brønshøj Skole og som ikke har følt behov for reel dialog med forældre eller institutioner. Vi ønsker at BUU og politikerne reelt lytter og forstå de mange problemer, der opstår med en skabelonagtig tilgang til forandring, som den der her valgt. Vi ser meget gerne en reel dialog om løsninger for Brønshøj Skole og fritidsinstitutioner før der tages en beslutning. Ikke som nu hvor der er lagt op til at tage en beslutning om en stor-institution, og hvor vi så efterfølgende kan blive inddraget i hvordan den skal indrettes indenfor nogle meget snævre rammer. Vi ønsker at der inddrages faglig og saglig ekspertise, som kan vurdere fordele og ulemper ved de løsninger, der foreslås, samt ses reelt på erfaringer med fordele og ulemper fra andre kommuner Og endelig så er dybt forundrede over at erfare, at der er indgået tæt dialog med Præstekær Fritidshjem fra skoleledelsens side og at der har været afholdt forældremøde på Præstekær fritidshjem, hvor man har orienteret om det fremtidige samarbejde med Præstekær Fritidshjem, som dem der skal forestå en løsning for Brønshøj Skole. Vi er dybt forundrede over at vi som forældre på et af de FIRE andre fritidshjem tilknyttet Brønshøj Skole ikke er blevet informeret eller at skolen ikke har inddraget de øvrige fritidshjem. OBS: En faktuel fejl Sidst skal en faktuel fejl rettes! Der står i høringsmaterialet at der er 700 meter til Børnehuset Bella. Det meget afhængigt af hvorfra der måles. Men vi har opmålt og kan ikke få det til mere end i underkanten af 500 meter fra Brønshøj Skole. Hertil kommer at det politisk er besluttet at åbne en afdeling af Bella på Brønshøj Gamle Skole, som er 180 meter væk fra Brønshøj Skole. Den meget korte afstand er ikke taget med i betragtning, hvilket vi antager er en fejl